Dansk
nyheder

Glitch, bitch eller twitch?

Lang Lørdag med Sebastian

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Glosen er ikke at finde i den nye retskrivningsordbog, og den officielle danske sprogskat bliver nok ikke lige foreløbig beriget med ordet "glitch". Moster Maren ville nok nikke lettere mistroisk og tygge en ekstra runde på sandkagen, hvis ordet sprang frem under søndagskaffen med familien. Men for os gamere er begrebet velkendt, og en definition modificeret fra skyen beskriver en glitch som en software- eller hardwarerelateret fejl, som oftest skyldes bugs i spilkoden.

Nørder man videre rundt omkring selve ordet, så kan man finde en tysk oprindelse med termen "glitschig", som åbenbart betyder glat. Her er jeg dog på sproglig tynd is, da tysktimerne var der, hvor jeg trak hende den søde blonde trunte foran i rottehalerne og ellers forsøgte at undgå min tysklærers fascistiske laserøjne, som konstant panorerede rundt i klasseværelset. Termen er så vandret ind i det engelske via det jødisk-tyske fusionssprog yiddish, som vi danskere vel primært kender fra ordet "schmuck" anvendt i et utal af gangsterfilm.

Vi har været der allesammen. En usynlig væg der pludselig forhindrer vores fremfærd - selvom det er tydeligt for enhver, at det er vejen frem. Den findes også med modsat fortegn, hvor man åbenbart momentært smides ind i rollen som et hvileløst spøgelse, der ikke lader fysiske objekter stoppe ens lyst til gengang. Vupti, man er frit svævende i et blåt uendeligt rum bag væggen, eksempelvis.

De fleste af gangene når jeg er stødt på fænomenet er heldigvis gået i glemmebogen, men enkelte sidder dog stadig fast i hukommelsen. Som alt her i livet er det vel ekstremerne, der vælger at smide et arrogant graffititag i hjernen, for herefter at sidde uhjælpeligt indprintet.

De kan nemt opdeles i simple kategorier, som i bedste spagettiwesternstil kan simplificeres i de gode, de onde og de grusomme. Velvidende at min fremskredne alder skinner igennem, når jeg smider referencer til en Sergio Leone film på banen. Men selv jeg, som oldschoolgamer, er for ung til reelt at have oplevet udgivelsen af dette mesterværk af en italiensk såkaldt spagettiwestern med Clint Eastwood i en af hans gennembrudsfilm.

Men tilbage til topic. Mange af de underholdende og harmløse eksempler på glitches har jeg oplevet i forskellige sandkassespil. Husker stadig voldsomt hoppende hestevogne i Red Dead Redemption efter man ellers var stoppet helt. Der var sågar flyvende dyr på prærien, og vi snakker ikke piphans og hans gribbefætre her. Spas, og YouTube er pakket med flere eksempler fra andre klassikere som GTA- og Just Cause-spillene. Mange glitches er bare små kuriositeter i landskabet. Gør ikke andet ved oplevelsen end at klistre spilskærmen til med stråler af cola fra ens storklukkende grin.

Jeg husker de mange glitches i Left4dead-spillene som særligt gode og brugbare - primært da man groft kunne udnytte dem til at komme ekstremt højt op på diverse high score-lister eller i fremfærden mod eksempelvis en achievement eller to på Xbox 360. Jeg mødte konstant spillere online, som pegede grænseområder ud, hvor man kunne gemme sig inden skærmen druknede i hjernegnaskende zombier. En udnyttelse af et par små-glitches, som vel ikke skadede eller voldsomt provokerede andre spillere.

Men det kunne derimod de fejl i Call of Duty-serien, hvor man i flere af spillene kan hoppe ind i sten - eller gemme sig på/i lastbiller, tage, affaldsbeholdere med mere. Alt sammen med det resultat, at man pludselig er en komplet usynlig fjende i spillet, og dit kill streak er nærmest bare uendeligt. Jeg tilskriver mine begyndende forrykkede hårgrænser, mange års oplevelser i denne onde kategori. Der er intet som kan gøre mig mere gal i skallen end sådanne hammerende irriterende udnyttelser af småskavanker i spillene.

Inden jeg når til mine pointer, så må jeg forbi den grusomme gruppering, hvor det højegoistisk kommer til at handle om en omgang ulykke, der har ramt mig i Borderlands 2 for nyligt. Jeg var i utrolig mange timer helt enig med Thomas' bedømmelse af spiloplevelsen. Hvilken verden, hvilken udfordring, hvilken eklatant skuffelse da mit spil pludselig frøs efter tæt på 20 timers spil! Det sker det skidt - op på hesten igen brormand, kunne jeg næsten høre den mere og mere mystiske moster Maren råbe. Det prøvede jeg så, og spilkonsollen frøs endnu en gang. Frygtede at jeg igen skulle ud og hente en ny Xbox360, da den snart ville vise mig røde ringe. Men nej, alle andre spil virkede fint og andet kapitel i Gearbox' episke Borderlands frøs konstant.

Hvor mosteren nok ville have foreslået, at man ringede til en ven eller slog op i telefonbogen, så valgte jeg at undersøge fænomenet på nettet. Bingo! Et af de første hits var Gearbox' officielle forum, og det dansk-engelsk-tysk-yiddishske ord GLITCH sprang frem. På det tidspunkt var det endda det officielle forums mest aktive tråd (indenfor Xbox 360-kategorien). For at gøre en lang historie lidt kortere, så havde jeg nu et uspilleligt spil. Ingen brugbare råd i tråden, og intet svar fra brugersupport.

Så skete der en sær ting. Jeg havde læst om mere udbredte glitchfænomener i spillet. Der var blandt andet en virus som spredes via andre spillere (selv på konsollerne) - samt en glitch som fjernede alle dine optjente såkaldte "bad ass points". For de uindviede er dette et system af points, som man kan optjene ved diverse milepæle, såsom at nakke 100 fjender med et syrevåben. Det var klassikerne. Nu blev jeg så også ramt af denne grusomme bad ass reset glitch! Men den fjernede så sært nok min fryse-glitch! Det fænomen var ikke beskrevet før på det globale forum. At jeg så de næste uger fik endnu to nulstillinger af min bad ass rank er nærmest komisk! Men i det mindste havde mosekonen forladt mit spil, og jeg kunne lege igen. Jeg har været alt fra rasende til småhysterisk grinende over dette spil. Det er den værste omgang glitch-influenza jeg endnu har oplevet. Hvilket rejste et par spørgsmål i min optik.

Jo mere komplekse spillene bliver, jo mere uundgåelige vil små glitch her og der være. Så langt er jeg med. Det er logik. Vend hundrede pandekager i luften, og sandsynligheden for at én sætter sig i loftet er alt andet lige større, end hvis man alene flipper et par stykker - det kendte princip, hvor selv mosteren stadig er med. Som med andre aspekter her i livet, så er problemer selvsagt uundgåelige, og bukkene skilles fra fårene ved hvordan man håndterer dem. Vores redning er normalt en sand lavine af patches i slipstrømmen af udgivelsen. Rettet mod at afhjælpe forskellige glitchproblemer samt meget andet. Men alt koster penge, og enkelte af problemerne med friske spil er ikke nødvendigvis sådan lige at lave - igen med blikket mod mit problem i Borderlands 2 eksempelvis. Ingen patches er i skrivende stund ude mod bad ass reset eller fryseproblemet - og jeg har ingen svar fået fra support (er endda på min tredje "ticket").

Der er kamp om at få spiltitlerne på markedet til de aftalte tidspunkter. Indlagte dummebøder til de forskellige produktions- og markedsføringstrin er sandsynligvis en del af det - men elementer som finanskrise og hård konkurrence indenfor spilbranchen er ganske logisk også overlappende medspillere. Al min ballade med Borderlands 2 har fået mig til at tage et skridt tilbage, og forsøge at finde et perspektiv på dette - set i lyset af økonomiske trange kår i branchen. Kan det tænkes, at vi er på vej mod mange flere problemer i den retning? Spares der mon på testtrinet af spillene for at deadlines ikke skal skrides? Hvad med viljen og det økonomiske fundament sat til side for at lave patches? Jeg ser en kæmpe konspirationsteori tage form - specielt rettet mod at ødelægge netop min Borderlands 2-oplevelse.

Men skal vi kort være alvorlige og tage et skridt tilbage i flok, så er begrebet glitch og udviklingen i den retning højaktuel. Så jeg vil tage moster Maren i hendes gigtplagede hånd og slutte med et par simple spørgsmål: Hvad er dine gode, onde og grusomme oplevelser med glitches i spil, og er der en tendens til at de bliver mere hyppige?

Glitch, bitch eller twitch?

Lang Lørdag er Gamereactor-redaktionens mere personlige kommentar på tidens strømninger i spilbranchen.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.