Naturligvis er der sluppet små bidder information ud om danske IO Interactives tilstand efter deres årelange samarbejde med Square Enix stoppede tilbage i 2016. Men det er først nu at vi ved hvor alvorligt det egentlig stod til dengang, og at Hitman faktisk ikke var den store succes, i hvert fald ikke i ugerne efter lanceringen i marts.
I et stort interview med DR fortæller CEO Hakan Abrak, at IO faktisk var nødsaget til at fyre halvdelen af alle deres medarbejdere for at kunne forblive i branchen.
"Vi blev nærmest smidt ud som en våd klud på gaden af vores tidligere ejer. Og for mig personligt var det en vild tid, fordi jeg netop havde taget over som direktør - jeg havde ikke en gang været på posten i 90 dage," siger Abrak, der desuden pointerer at han fik "tre måneder til at få vendt skuden, ellers var vi gået bankerot".
De fyrede derefter halvdelen af alle medarbejderne, og via Hitman 2 fik de langsomt vendt skuden. I dag har de over 200 medarbejdere, og de forventer at der sker en fordobling af antallet af ansatte i løbet af de næste par år.
Indlæser mere indhold