Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Live A Live

Preview af Live A Live

Square Enix bringer en klassiker tilbage, der både virker til at udvide og udvande JRPG-genren.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

90'erne anses som lidt af en guldalder for JRPG-genren. Spil som Final Fantasy VI, Chrono Trigger og Earthbound levere ikke blot kreativt gameplay, men også ambitiøs historiefortælling med filmisk præsentation, længe før den slags blev hverdagskost på konsoller. Nu har et nyt spil fra denne længst svundne tid fundet vej til vores breddegrader i form af Live A Live. Bag spillet står blandt andet Takashi Tokita og Nobuyuki Inoue, der var game directors på henholdsvis Chrono Trigger og Mother 3, så det er altså nogle af branchens helt store skikkelser, vi har med at gøre.

HQ

Live A Live udkom første gang til Super Nintendo i 1994 og har altså næsten 30 år på bagen. Det ses dog ikke, når man starter spillet. Holdet bag den nye version af spillet har benyttet den samme "HD-2D" som i det smukke Octopatch Traveller, og resultat er (næsten) lige så imponerende. Baggrundsmiljøerne består derfor af charmerende 3D-teksturerer, mens at karakteren bevarer deres klassiske sprites, der trods den lave pixel count emmer af personlighed. Square Enix har haft en blandet succes med deres remasters, med de sjælløse mobilversioner af Final Fantasy som det absolutte lavpunkt, så det er opmuntrende at se, de nu virker til at have fundet den rette formel. Til min store overraskelse har spillet endda en stor mængde stemmeskuespil, der i den lidt overdrevne levering matcher den tegneserieprægede stil.

Live A LiveLive A Live
Dette er en annonce:

Hvad der for alvor gør Live A Live interessant, er imidlertid dets, for genren ret unikke, antologiformat. Fremfor én samlet fortælling serveres vi syv separate historier - til dette preview fik jeg lov til at spille fire af dem. Historierne foregår på tværs af tid og sted. Vi kommer derfor til at besøge det antikke Japan og Kina, Amerikas vilde Vesten, og en fjern fremtid, hvor det næppe giver mening længere at snakke om nationalstater. Den visuelle stil varierer ikke overraskende kraftigt mellem de enkelte episoder, men hvad der måske er mere interessant, så har hver historie også sine egne mekaniske forudsætninger.

I det vilde Vesten spiller man som The Kid. En reserveret cowboy, der i bedste Eastwood-stil slår sig sammen med en dusørjæger for at beskytte en lille by mod invaderende banditter. Kapitlet udspiller sig som en slags ressourcemanagement, hvor du både skal veje tid, opgaver og ressourcer for at udstyre byen med fælder. I sidste ender afgør dit forarbejde, hvordan den klimatiske konfrontation udspiller sig.

Noget anderledes står det til i Edo-periodens Japan, hvor man træder i listeskoene på en enlig Samurai. Episoden er udformet som en slags stealthspil, hvor man skal infiltrere en borg, fyldt med skjulte gange og fælder. Ved at trykke på Y-knappen, kan man skjule sig for angribende vagter - men kamp er ikke til at komme uden om, da det senere viser sig at slottet også huser paranormale fjender.

Mere traditionelt i sit gameplay er kapitlet sat i det antikke Kina, hvor en gammel kung fu-mester skal træne sin læring, mens det kronologisk sidste kapitel, foregår på en rumstation og virker inspireret af klassiske film som Alien og Rumrejsen 2001. Selvom opgaverne varierer meget, så går det turbaserede kampsystem igen på tværs af de enkelte episoder.

Dette er en annonce:
Live A Live

I modsætning til de fleste andre JRPG-spil, virker kampe dog ikke til at fylde alverden i Live A Live. Men når du endelig tvinges til at trække våben, er der tilsyneladende masser af valgmuligheder i det robuste system. Hver karakter har sine unikke angreb med forskellige effekter såsom gift, ild og vand. Det mest interessante er dog gitteret, der ligger under kamppladsen. Et taktisk RPG er det ikke ligefrem, men positionering og ture har alligevel betydning, da de enkelte angreb har forskellige mønstre og kræver en varierende mængde energi. De enkelte felter kan også rammes af statuseffekter, hvilket kan være en effektiv måde at ramme store grupper af fjender med kontinuerlig skade.

Overordnet virker kampsystemet både dybt, hurtigt og ikke mindst visuelt imponerende, da hvert angreb ledsages af flotte og farverige effekter. Dog virker det også til at være en smule mere stil end substans. Spillet fremstår ikke specielt godt balanceret, og de fleste kampe er blot en formssag og kræver slet ikke, at du anvender de mange taktiske muligheder. Selv den boss, der før var umulig at klare, bliver lige pludselig barnemad, når du blot stiger i niveau en enkelt eller to gange. Forhåbentlig bliver dette aspekt bedre, som jeg kommer længere ind i spillet.

Live A LiveLive A Live

Min største bekymring er dog selve formatet. JRPG-genren imponerer næsten altid med sine store fortællinger og spraglede karaktergalleri. I Live A Live styrer du næsten aldrig mere end blot 1-2 karakterer. Det tager ikke blot brodden ud af kampsystemet, men lægger også begrænsninger på spillets fortællekunst. Film, TV-episoder og noveller kan sagtens levere medlevende historier på et sted mellem 1-2 timer. Men i et JRPG, hvor det meste af tiden går med kamp og udforskning, levner det ikke meget tid til karakterudvikling. De fleste kapitler virkede derfor en anelse personlighedsforladte og var nødt til at falde tilbage på trætte klicheer for at drive plottet frem. Undtagelsen var science fiction-episoden, der virkelig greb mig undervejs, men dette kapitel var også det gameplaymæssigt tyndeste.

Jeg er forsat oprigtig nysgerrig på, i hvilke retninger de resterende kapitler stikker, og så er jeg ikke mindst spændt på, om det hele bliver bundet sammen på en tilfredsstillende vis. Forhåbentlig bliver Live A Live derfor ikke kun et museumsstykke i den dedikerede JRPG-fans spilsamling, men også et interessant eventyr, der på egne meritter kan trække nye fans til genren, når det udkommer til Nintendo Switch d. 22. juli.

Live A LiveLive A LiveLive A Live

Relaterede tekster

0
Live A LiveScore

Live A Live

ANMELDELSE. Skrevet af Ben Lyons

Den nye udgave af det klassiske JRPG leverer en flot remaster, men udbedrer ikke originalens mangler.

0
Preview af Live A Live

Preview af Live A Live

PREVIEW. Skrevet af Jakob Hansen

Square Enix bringer en klassiker tilbage, der både virker til at udvide og udvande JRPG-genren.



Indlæser mere indhold