Dansk
Gamereactor
previews
FIFA 14

FIFA 14

Bedre afslutninger, mere tilfredsstillende angrebsspil og mere realistiske animationer er nogle af nyhederne i FIFA 14.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Igennem de sidste par år er der blevet snakket meget om evolution kontra revolution, når det kom til udviklingen af FIFA-serien. Flere spillere har stillet spørgsmålstegn ved, om en årlig udgivelse kunne retfærdiggøres, når ændringerne indimellem ikke var voldsomt store. Da jeg spørger Career Mode-manager Sebastian Enrique om, hvorvidt der i denne omgang er tale om evolution eller revolution, smiler han, og sidder lige og tænker lidt over svaret. Hans svar lyder som følger: "Hvis du spørger mig personligt, udvikleren Sebastian, så tænker jeg ikke, at jeg vil skabe en revolution eller en evolution, men derimod blot, at jeg vil skabe det bedste fodboldspil til dato - baren skal hele tiden sættes højere, og så må forbrugerne vurdere om det er nok til at retfærdiggøre et køb".

Executive producer Nick Shannon starter ud med en video, der på bombastisk vis illustrerer, hvor succesrigt FIFA 13 har været siden lanceringen. Over 2 milliarder spillede kampe taler sit tydelige sprog, men EA har ifølge Nick Shannon ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene. Selvom EA for nyligt fik den tvivlsomme ære at blive kåret som The Worst Company of America, så har det omstridte firma ingen større kritikere end deres egne medarbejdere, og derfor tror det på, at FIFA 14 vil byde på en endnu større oplevelse end forgængeren.

FIFA 14

I år ligger det største fokus på, at det ikke blot skal føles godt at afslutte et angreb med et mål, men at spillere også skal finde tilfredsstillelse i at bygge selve angrebet op. Kampen om midtbanen bliver mere essentiel, hvor vi får vist en udbygning af mekanikken Protect the Ball. Hvor det i FIFA 13 var en kombination af flere forskellige knaptryk, er det i FIFA 14 blevet besluttet, at det skal være langt mere intuitivt. Modtager man eksempelvis bolden med en midtbanespiller omkring midterlinien, og en modstander forsøger at komme tæt ind på én for at tackle, kan man nu med et tryk på L2/LT bruge kroppen eller armen til at afskærme bolden, mens man vender og sætter i et løb fremad banen. På samme måde virker det, hvis man løber langs sidelinien med en kantspiller og en modstander gør brug af push-pull-manøvren. Med et tryk på L2/LT vil ens spiller vifte modstanderens arm væk og dermed skabe mere plads og mulighed for at smide et indlæg ind i boksen.

Sprint-systemet har også fået en ordentlig overhaling i denne omgang, hvor man nu brat kan skifte retning, mens man holder sprint-knappen nede. Ens succes afhænger af det momentum, der er i bevægelsen, så hvis man timer retningsskiftet perfekt, vil man kunne se spilleren lave et nærmest Cristiano Ronaldo-lignende retningsskift i høj fart. Derudover vil ens spillere nu også skubbe bolden foran sig med varierende afstand, hvilket i demonstrationsvideoen virkede som en fed tilføjelse.

FIFA 14

Et af de områder, hvor FIFA 13 for mit vedkommende for alvor halsede efter PES 2013, var når snakken faldt på afslutningerne. Det føles ganske enkelt mere tilfredsstillende at banke bolden ind fra 27 meter i PES end i FIFA, og det lader til, at EA også har bidt mærke i dette. Med FIFA 14 følger også en række tiltag, der uden tvivl vil falde i god jord hos fans af serien. Først og fremmest er der blevet lavet en lang række nye afslutningsanimationer. Mange af jer kan nok nikke genkendende til, at man indimellem har hold skudknappen inde, og selvom ens spiller ser ud som om, at han rammer bolden ordentligt, så resulterer det blot i en fesen jordtriller, hvor målmanden nærmest kan moonwalke hen til stolpen for at samle bolden op.

Dette skyldes, at EA indtil nu har gjort brug af den samme skudanimation, hvad enten man var i en god eller dårlig position. I de korte præsentationsvideoer vi så, var der en række eksempler på, hvordan spilleren nu vil lave et par små steppende skridt inden afslutningen, så han har den helt rigtige position (nøjagtigt som man selv gør i virkeligheden, når man gør klar til at sende læderet op i hjørnet). Disse animationer gør også, at man kan se, hvorfor ens afslutning ender oppe på bagerste række af stadion, og jeg tror, at det i sidste ende kan betyde, at man bliver langt mere opmærksom på ens positionering inden en afslutning.

FIFA 14

Boldfysikken har også fået et nøk opad, hvor ens afslutninger nu varierer langt mere end tidligere. Som eksempler kan nævnes, at man nu kan lave Cristiano Ronaldo-/Bale-lignende spark, hvor bolden har et nærmest unaturligt skiftende svæv. Højdepunktet i forbindelse med disse nye animationer var helt klart, da der blev vist et mål scoret af en fra udviklerholdet en tilfældig dag på kontoret. Fra 25-30 meters afstand sender han kuglen helt op i højre målhjørne med et yderskru, der ville have været Roberto Carlos værdigt.

Den kunstige intelligens har naturligvis også fået opmærksomhed, hvor forsvarsspillere nu tilsyneladende vil skabe et langt mere dynamisk presspil, hvor afstanden til modstanderen også mindskes betydeligt, når der dækkes op. Selvom vi har hørt det før, så vil jeg vove at påstå, at hvis præsentationsvideoen er nogenlunde repræsentativ for det endelige produkt (selvom der endnu er et halvt års tid til udgivelsen), så tegner det godt. Jeg har flere gange bandet og svovlet en forsvarsspiller langt væk, når han pludselig er stoppet midt i et løb, og dermed har efterladt en angriber fuldstændig fri til afslutning i feltet.

FIFA 14

I angrebet bliver en række nye løbemønstre implementeret, der alle skal være med til at skabe nogle mere dynamiske og realistiske angreb. Først vises en video fra en real life-landskamp mellem Sverige og England, hvor Zlatan er dækket tæt af en forsvarsspiller. Svenskeren river sig løs og tager et skridt ned i banen for derefter at ændre retning og spurte mod målet, hvor han modtager bolden med brystet og banker den i kassen. Derefter vises en video fra det nuværende FIFA 14-build, hvor en angriber laver en næsten identisk manøvre for at få en friløber - det mest bemærkelsesværdige er, at det ligner en ret intuitiv beslutning af den computerstyrede angriber, der først gør det, da forsvareren kommer helt tæt på ham.
Derudover vil angribere også løbe langs modstanderens forsvarslinie, før de sætter i løb mod målet for dermed at undgå en offside-kendelse - dette ser ret cool ud, da det igen er et tiltag, der giver en mere realistisk gengang af det spil vi alle elsker så højt.

De eneste spiltyper, vi fik set lidt af, var karrieredelen og udfordringsspiltypen. Sidstnævnte fik vi ikke så meget at vide om, men Sebastian Enrique fortalte, at det havde været en kæmpe succes i FIFA 13, og at man derfor byggede videre på spiltypen i FIFA 14. Karrieredelen har fået redesignet hovedmenuen for at gøre den mere overskuelig, og så er der blevet tilføjet et såkaldt Global Scouting Network, der giver spillere helt nye muligheder for at sende talentspejdere ud i verden for at finde nye, slagkraftige spillere. Man kan eksempelvis søge efter en spiller med beskrivelsen 'driblestærk kantspiller' og på den måde lede efter specifikke spillertyper frem for at søge ud fra tal i de forskellige fysiske og tekniske evner.

FIFA 14FIFA 14

Selvom man indimellem hører om spillere, der ikke føler, at firmaerne bag de forskellige årlige sportsudgivelser kan retfærdiggøre en standardpris på et nyt spil, så synes jeg faktisk, at Sebastian Enrique siger det ganske godt i citatet i første afsnit af denne artikel. Det handler i bund og grund om at presse grænserne for, hvad man kan med eksempelvis FIFA-serien, og dermed give os forbrugere et bedre produkt. Jeg falder selv i med begge ben hvert år, for når først jeg har prøvet den nye udgave af FIFA eller PES, så vender jeg ikke tilbage til det foregående års version.

Med dette års udspil i FIFA-serien lader det til, at EA har lyttet til ønsker og kritik fra deres community og har gjort en masse for at gøre spillet mere realistisk rent animationsmæssigt. Det er ikke nogen dum idé, da PES 2013 virkelig leverede varen på dette område, så EA er nødt til at levere deres A-game, hvis de vil være med på denne front.

FIFA 14

Vi mangler stadig at høre om alt, der omhandler online-spil, da dette ikke var på dagsordenen i dag (jeg gjorde dog, hvad jeg kunne kære GR-læsere, men lige lidt hjalp det). Derudover var der ikke meget om spiltyper, selvom det var blevet varslet, at vi ville høre specifikt om karrieredelen - et redesign af en menu og et talentspejdersystem er ikke nok til at få mig op af stolen.

Så selvom vi fik hørt en del om nye tiltag rent gameplaymæssigt, så er der stadig et stykke vej igen, før I og jeg kan vurdere, hvorvidt Sebastian og resten af slænget er lykkedes med at skabe det bedste fodboldspil til dato. De store kanoner er ved at blive kørt i stilling hos EA Sports, og når de først for alvor buldrer og brager, så bliver det spændende at se, om der bliver skudt med løst krudt, eller om spillet kan leve op til de høje ambitioner.

FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14
FIFA 14

Relaterede tekster

FIFA 14Score

FIFA 14

ANMELDELSE. Skrevet af Jonas Damholt

EA har gjort et stort nummer ud af den nye spilmotor og den nye teknik bag next gen-udgaverne af FIFA 14. Jonas vurderer om de holder hvad de lover.

FIFA 14Score

FIFA 14

ANMELDELSE. Skrevet af Morten Bækkelund

Årets fodboldsæson starter på de nuværende konsoller, inden den tager springet til next-gen. Vi har gransket FIFA 14.

Esportsspecial: FIFA

Esportsspecial: FIFA

NYHED. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

FIFA er helt unikt i esportssammenhæng. Ikke kun fordi det er det eneste spil, der simulerer en "rigtig" sport, men fordi FIFA er mere end bare et navn. Samme FIFA, der...

PSN-special: EA's tilbud

PSN-special: EA's tilbud

NYHED. Skrevet af Lee West

Det behøver selvfølgelig ikke kun at handle om de små spilperler på PSN. De fleste store udviklere er naturligvis også parate med digitale udgaver af deres største titler...

Spil FIFA, mød stjernerne og tag til søs

Spil FIFA, mød stjernerne og tag til søs

NYHED. Skrevet af Lee West

Spil- og fodboldentusiaster mødes på turen mellem København og Oslo i august, om ikke andet hvis det står til EA og DFDS. Når Oslobåden lægger fra kaj i København den...

Danmark har fået verdensmester i fodbold

Danmark har fået verdensmester i fodbold

NYHED. Skrevet af Lee West

EA har med FIFA nu afsluttet deres elektronisk udgave af verdensmesterskabet i FIFA. Modsat den virkelige af slagsen, så blev vinderen Danmark. Således slog danske...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.