Dansk
Gamereactor
previews
World of Tanks

World of Tanks

Philip tager til Paris for at se de japanske kampvogne som hviderussere har tilføjet til deres krigsspil. World of Tanks er ganske internationalt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

World of Tanks er et spil de fleste af os efterhånden nok kender til, hvadend det er fra egne erfaringer med spillet eller de talrige tv og internetreklamer, der har rullet over vores skærme det sidste års tid. Denne free to play-titel har taget verden med storm, og med imponerende spillertal på over en million aktive spillere verden over, og en verdensrekord på 800.000 spillere på en enkelt server på samme tid, sat i marts sidste år, er der ingen tvivl om at det hviderussiske udviklerhold fra Wargaming.net har ramt plet med deres holdbaserede krigsspil, hvor virkelighedstro kopier af klassiske kampvogne fra blandt andet Første og Anden Verdenskrig kæmper mod hinanden. Med den nyudgivne titel World of Warplanes, og det kommende World of Warships, kan det roligt siges at Wargaming.net har travlt for tiden. Det forhindrede dem dog ikke i, kort før jul, at invitere spilpressen forbi deres europæiske kontor i Paris, hvor vi fik mulighed for at prøve den seneste tilføjelse til Tanks-spillet, nemlig japanske kampvogne.

Da jeg ankommer på kontoret er der fra start af en ret løssluppen stemning. Det er tydeligt at det ikke er længe siden at World of Warplanes blev skubbet ud af døren, og med en juleferie der hastigt nærmer sig, er der en god, men også en smule udmattet, stemning. Romain Mardot, spillets producer, giver en kort præsentation af spillet, hvor vi får at vide hvordan de nye tanks er mere adrætte, og har bedre vertikale sigtemuligheder, meget lig deres modstykker i den virkelige verden. Herefter bliver vi vist ind i et lokale hvor flere computere er stillet op, klar til at spille på. Jeg sætter mig til rette ved en af maskinerne, og forbereder mig på at skulle opleve World of Tanks for første gang på egen hånd.

World of Tanks

Første runde går faktisk godt. Mit hold starter i en lille landsby, og vi går hurtigt på jagt efter modstandere. Grafikken er ganske pæn, men dog ikke noget revolutionerende, og det er tydeligt at bygninger og træer kun er der for at skabe muligheder for at søge dækning, når først kampene for alvor kommer i gang. Det varer ikke længe før de første skudsalver bliver udløst, da fjenden pludselig buldrer hen over en nærtliggende bakke. Mit holds opmærksomhed vender sig hurtigt mod de angribende tanks, og en efter en får vi nedkæmpet dem, takket være vores fordelagtige position i landsbyen, hvor vi nemt kan overraske fjenden med angreb fra alle vinkler. Selvom jeg er sikker på at udviklerne er flinke, og ikke bare tæver løs på alle os nybegyndere, føles det heller ikke som om de bare forærer os sejren, så humøret på mit hold er i top, da den sidste tank på modstanderholdet bryder i brand og eksploderer. Runden er relativt hurtigt overstået, da der ikke er respawns, hvilket gør at folk også spiller endnu mere taktisk da vi når til anden runde.

Denne gang går det knap så godt for mig, idet jeg vælger at køre lidt for langt fra mine holdkammerater. Før jeg får set mig om, er jeg kørt direkte ud foran en deling fjendtlige tanks, og efter et ganske kort og desperat forsøg på både at skyde og flygte, er min kampvogn et sølle brændende skrog. Jeg må derfor finde mig i at være tilskuer under resten af runden, der til min ærgrelse varer noget længere end den første. Tredje runde går ikke meget bedre for mig, på trods af et forsøg på at holde mig til gruppen. Mit valg af et af spillets lettere japanske tanks gør, at mine evner i kamp ikke helt kunne måle sig med de tungere maskiner, og der skal faktisk ikke mere end et enkelt velplaceret skud til, før jeg atter befinder mig på tilskuerbænken. Jeg morer mig, trods nederlagene, ganske godt med spillet, men efter tredje runde kommer Romain Mardot ind i lokalet, og forklarer at det nu er blevet tid til at få en rundvisning på deres kontor, og at der vil være mulighed for at spille mere bagefter.

World of Tanks

Vi får en hurtig gennemgang af de forskellige afdelinger, der ligger fordelt på flere etager i den store bygning. Alt fra de e-sports ansvarlige, der for tiden arbejder på at udbygge deres spils tilstedeværelse på det konkurrenceprægede marked, til support folkene, der består af en overvældende mængde af forskellige nationaliteter, bliver introduceret. Det er egentlig ganske interessant at erfare hvor få franskmænd, der faktisk er ansat, på trods at kontorets placering. Det er også ganske morsomt at se hvor mange af de ansatte der spiller spillet ved deres pladser mens vi går rundt. Vi får forklaret at det er grundet frokostpause, men at de faktisk også opmuntrede deres medarbejdere til at spille i arbejdstiden, idet de føler det vigtigt, at alle, der er involveret med spillets drift og udvikling, har en finger på pulsen. Det er også sjovt at erfare, at regnskabsafdelingen har en fast tradition, hvor de slutter hver frokostpause af med anonymt at spille en kamp mod normale spillere, hvilket har gjort dem til en yderst dygtig gruppe. Så hvis du selv spiller World of Tanks, så pas på! Du kan ende med at blive tromlet af en flok revisorer!

Det mest interessante stop på vores tur er hos Community Management holdet. Her bliver vi introduceret for Miguel Budesca, som er chef for afdelingen. Han giver os en hurtig gennemgang af deres ansvarsområder, og det er tydeligt at denne del af firmaet er en af de vigtigste. Her sørger man for at holde en meningsfuld kontakt med spillerbasen, samt tage imod feedback, og styre den generelle omgangstone på spillets forum. Som Miguel forklarer det, kan der være stærke meninger på et forum der omhandler verdenskrige, og der skal til tider sættes ind, før det bliver til en decideret kamp mellem de nationaliteter, der er at finde blandt spillerne. De gør også meget ud af at arrangere små konkurrencer blandt spillerne, der finder sted i den virkelige verden, såsom at skulle bygge den flotteste snetank efter en snestorm, og ikke mindst at arrangere events rundt omkring i verden for spillerne.

World of TanksWorld of Tanks

Det er disse events for spillerne, der for alvor fanger min interesse. Miguel forklarer at de i community-teamet med jævne mellemrum udvælger tilfældige steder at rejse hen, hvorefter de kontakter spillerne i området via spillets forum. Ved hjælp af spillerne finder de frem til interessante museer og områder, hvor historisk interesserede spillere kan mødes for at se på og snakke om spillets omdrejningspunkt, nemlig historiske krige. Alle arrangementerne slutter som regel med en tur i byen, hvor spillerne for alvor kan lære hinanden bedre at kende over en øl, og community-teamet får en god mulighed for at høre fra folk hvad de synes om spillet, og hvad de kunne tænke sig af det i fremtiden. Miguel forklarede også at de har Skandinavien i sigtekornet for et fremtidigt arrangement, så hvis man er interesseret, vil jeg anbefale at holde øje med spillets forum i den nærmeste fremtid.

Rundturen slutter af med lidt frokost, hvor der ganske passende for dagens japanske tema bliver serveret sushi, klargjort og anrettet på stedet af en øvet sushikok. Stemningen er fortsat ganske afslappet, og efter maden får vi lov til at gå lidt rundt på egen hånd, hvor vi blandt andet får set udviklernes afslapningslokale, hvor både en række Xbox 360'ere står klar med World of Tanks, og en gammeldags arkademaskine er sat op, så medarbejderne kan få sig et klassisk gamer-fix.

World of Tanks

Klokken bliver efterhånden mange, og der bliver desværre ikke tid til at spille mere på turen, så det er ikke det store indtryk jeg når at danne mig af selve spillet, og ikke mindst de nye tanks. Jeg fik til gengæld et indblik i, hvordan Wargaming.net arbejder, og deres evne til at knytte tætte bånd til deres spillerbase. Jeg forlader Paris med en lyst til at spille mere World of Tanks. Den korte stund jeg havde med selve spillet var meget underholdende, og det at kunne blive en del af det store fællesskab, community-teamet har opbygget, virker enormt tiltalende. Nu skal der bare spares sammen til en computer der kan trække spillet, og så ses vi måske på slagmarken i fremtiden.

World of Tanks
World of Tanks
World of Tanks
World of Tanks
World of Tanks
World of Tanks

Relaterede tekster

World of Tanks: Xbox One EditionScore

World of Tanks: Xbox One Edition

ANMELDELSE. Skrevet af Cecilia Fjällström

Det var kun et spørgsmål om tid, inden kampvognene ville indtage den nye konsolgeneration. Vi har kigget nærmere på Xbox One-versionen er storsuccesen World of Tanks.

World of Tanks får ny spilmotor i 2018

World of Tanks får ny spilmotor i 2018

NYHED. Skrevet af Mikael Jensen

Wargaming.net har løftet sløret for den kommende 1.0 opdatering til World of Tanks, der bringer en helt ny grafisk spilmotor til deres populære free to play-spil. Med den...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.