Dansk
previews
Far Cry 4

Far Cry 4 - Indtryk fra hands-on

Fra snedækkede bjergtoppe til den surrealistiske drømmeverden Shangri-La.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er tidlig morgen, da vi træder ind i Far Cry 4-demorummet på Ubisofts Gamescom-stand. Vi dør ret mange gange i vores forsøg på at rydde den første af to afmurede missioner, der er designet til at give os et indtryk af hvor meget variation, vi kan forvente i Far Cry 4. Det er en slags stealth-mission i bjergene. Vi bruger vores wingsuit til at styre mod lejren, men glemmer i første omgang at åbne faldskærmen, og dør da vi smadrer ind i bjergsiden. Næste forsøg lander vi på en yak, og larmen fra vores kamp mod den tiltrækker snart en hær af fjender.

Selve lejren følger det sædvanlige setup. Der er et par alternative ruter, hvorfra man spejde fjendernes placeringer og tagge dem med sit kamera. Høvdingen, som er ens mål, skjuler sig bagerst og skal dræbes med kniv. På venstre side er der nogle klipper, som du kan bruge din grappling-krog til at bestige og få et bedre taktisk overblik over lejren. Der lader ikke til at være nogen mekanik med alarmsystemer som i Far Cry 3, og i stedet kommer alle vagter løbende, hvis de opdager dig. Vi nævnte dyrelivet før. Denne gang kan man ikke blot flå skindet af dyr, man kan også samle stykker af kød, som man kan bruge til at tiltrække rovdyr og gøre sit liv i bjergene lidt lettere.

Far Cry 4

Den snedækkede lejr er den første af to missioner, vi prøver i demoen. På E3 viste Ubisoft et scenarie med tre distinkte variationer, der vise hvordan spillerne kan bruge forskellige taktikker gennem det meste af spillet. Gamescom-demoen handler derimod mere om den overordnede variation i tema og gameplay, fremfor spillerens frihed. Anden del af demoen foregår i Shangri-La, den kontrastfulde åndeverden (hvis udseende minder os om Shadow Warrior), der byder på en helt anden gameplay-stil. Bevæbnet med en nyttig bue og udstyret med en tiger-partner er det et fint skift i tempo, men det er svært at se det som mere end en afstikker, der dog giver rigeligt med variation i kamp og gameplay.

"Shangri-La var en ide der opstod, mens vi udtænkte Kyrat, der jo er en blanding af Nepal og Himalaya-bjergene og Katmandu og steder i den stil", siger creative director Alex Hutchinson. Og hvis vi skulle opfinde det her sted og få det til at føles solidt og ægte, så skulle det også have en mytologi. Og vi kunne lide tanken om ikke bare at have den på plakater og statuer og helligdomme, men at lade dig udspille myterne og legenderne i landet. Det er en slags alternativt univers, der fortæller noget af historien om vores verden".

Far Cry 4
Far Cry 4Far Cry 4

Kyrat er et fiktivt sted, der blander elementer af Nepal og Himalaya. De trækker på temaer fra de faktiske steder, men gør intet forsøg på troligt at genskabe virkelighedens kultur. Det valg handler lige så meget om at have plads til at skabe det rette gameplay, såvel som at undgå politisk kontrovers. Hutchinson siger, at verdenen skal "være troværdig snarere end autentisk". Men at lade sit spil foregå på en del af kloden, hvor der er mange spændinger, vil naturligvis føre til kontroverser, uanset om stedet er fiktivt eller ej.

At previewe Far Cry 4 baseret på disse to afskærmede demoer og prøve at give en vurdering af hvor spillet overordnet befinder sig, er lidt lige som at anmelde en vaffelis ved kun at smage på krymlet. Oplevelsen i den åbne verden er trods alt det, der definerer et Far Cry-spil, og med tanke på den region, vi nu skal udforske, er vertikalitet i højsædet.

"Der er mange open world-spil nu, så vi prøver at sikre os at vores legeplads, det område du udforsker, er så friskt og unikt som det kan være", siger Hutchinson. "Så vi kiggede på hvor vi kunne tage hen efter Rook Islands og de der smukke, tropiske områder, og hvad der ville føles nyt, ikke bare i forhold til Far Cry men også andre spil. Og vi indså at der generelt ikke bliver gjort meget med vertikalitet. Der er masser af veje, og der er bakker og bjerge, men det er altid en langsom stigning, og vi tænkte, at hvis vi tilføjer gyrokopteren, tilføjer grapple-krogen, så ændrer vi ikke kun på hvordan du oplever miljøet, men også hvordan du bevæger dig rundt".

Far Cry 4

Præcis hvordan det udspiller sig, når spillet åbner sig op efter den første halve time med scriptede events, må tiden vise. Til gengæld kan vi sige, at disse små smagsprøver har gjort vores forventninger til den fulde oplevelse endnu større.

Far Cry 4
Far Cry 4
Far Cry 4
Far Cry 4
Far Cry 4
Far Cry 4
Far Cry 4

Relaterede tekster

Far Cry 4: Overrun DLC - Livestream Replay

Far Cry 4: Overrun DLC - Livestream Replay

NYHED. Skrevet af Lee West

Vi tog turen i Ubisofts Far Cry 4 med den nyligt udgivne Overrun-pakke. Er du gået glip af DLC-udgivelsen, så kan du få styr på indholdet lige her. Ubisofts Far Cry 4...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.