Dansk
Gamereactor
previews
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians - Warzone-indtryk

343 Industries har fyldt alt hvad man kunne ønske sig af et Halo-spil ind i denne altomfattende multiplayer-mode.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vi får at vide det er noget særligt. At det er noget, der er værd at stå i kø til. Så får vi at vide, at vi ikke får lov til at prøve demoen i denne omgang.

HQ

Vi er til Xbox After Hours-arrangementet på E3. Et særligt event hvor Xbox-standen bliver åbnet efter messens lukketid for udvalgte mediefolk og partnere. Vi er dog ikke blandt de særligt udvalgte, og får at vide, at vi kan komme tilbage inden messen åbner på sidstedagen. Derfor ender vi med at traske gennem downtown LA kl. 8:00 om morgenen - hele to timer før E3's åbningstid - på vores sidste dag på messen. Vi er ikke i synderligt godt humør.

Der er megen forvirring blandt journalisterne i køen, der ligesom os har været tvunget til at stå tidligt op, for at være en del af denne særlige præsentation af Halo 5: Guardians. Nogle har fået at vide, at de skal ind og prøve HoloLens, og har ikke opfattet, at det drejer sig om Halo. En man i en hvid kåbe går rundt og måler afstanden mellem folks pupiller.

Faktisk er der to køer til demoen. En til højre og en til venstre. Rød mod blå. 12 spillere fra hver kø lukkes ind til demoen ad gangen. Vi skal til at prøve Halo 5: Guardians' splinternye Warzone-mode, men får først en kort briefing, hvor der bliver gjort brug af den smarte nye HoloLens. Vi bliver alle udstyret med et sæt briller, og får at vide, at vi skal rykke videre (og ja, der er skilte, som peger os i den rigtige retning). Vi samles alle omkring et holo-display midt i lokalet, hvor den nye mode og banen vi skal spille i introduceres.

Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Det er på mange måder en Halo-fans våde drøm. Det er space marine-oplevelsen vi har været vidne til i så mange år, som vi nu får på første hånd. Det er tidligt på morgenen, men vi kan ikke lade være med at smile.

Ærligt talt er denne briefing ikke kun stillet op for at vise den smarte HoloLens-teknologi. Warzone er så komplekst, at man har brug for en smule viden om det, hvis man skal have det sjovt med det. Hvad angår multiplayer-modes, er det svært at komme på andre mere komplicerede slags, når det kommer til komponenter, mekanikker og mål.

Man starter i en base, som skal ryddes for AI-styrede fjender, så man kan få adgang til sit rekvireringsmodul og fortsætte. Denne base er også der, hvor holdets core opbevares. Ens core er kun sårbar, hvis modstanderholdet holder alle tre baser i midten af banen. Ødelægger man modstanderholdets core vinder ens hold. Den anden (og noget nemmere) måde at vinde på, er at indsamle 1000 points. Man får points for at dræbe computerstyrede fjender (få points), fjendtlige spillere (lidt flere points) og særlige AI-kontrollerede bosser (mange points), og selvfølgelig ved at holde på baser (ikke så mange points som man skulle tro). Ud over at optjene points mod holdets sejr, er det også muligt at få energipoints, som kan bruges på at rekvirere udstyr og køretøjer ved en af de mange baser, eller mens man respawner.

Som man kunne forvente på E3, var spillerne på rødt og blåt hold en uregerlig flok. Visse spillere ønsker måske at holde sammen og samarbejde om et mål, mens andre bare ønsker at udforske banen og måske prøve lidt af arsenalet af. Det er klassisk Halo-action, og det varer ikke længe før spillerne har optjent nok energipoints til at hidkalde Warthogs og Ghosts. Selve banen byder også på en klassisk Halo-oplevelse, som enhver der har spillet de tidligere spil vil føle sig hjemme i. En blanding af åbne områder og små korridorer i baserne. Tilføjelsen af high-priority fjendtlige targets (som annonceres når de kommer ind i kampen) er også et interessant valg.

Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Mængden af points man får for at nedlægge disse fjender er ganske betydelig, og begge hold kommer derfor hurtigt til at fokusere på at dræbe dem, hvilket kan betyde, at mange baser ikke forsvares ordentligt. Mens vi spillede, var det egentlig kun vores hold, der gik efter disse fjender, mens det andet hold havde travlt med at stjæle baser. Begge strategier lod til at fungere ganske fint, men hvis man ikke går efter priority-targets, skal man nok være forberedt på at gå efter modstanderholdets core i stedet, da man ikke tjener tilnærmelsesvis lige så mange points ved at holde baser. Vores hold brugte en del tid på at forsvare vores core, da det andet hold havde alle tre baser, men vi formåede også at dræbe nogle priority-targets, så det lykkedes os til sidst at optjene 1000 points og vinde.

Vi fik en snak med 343 Industries' Frank O'Connor, og hørte lidt mere om grundlaget for at gøre Warzone til en del af spillet:

"We have players that only play campaign, those that only play multiplayer. We have players that only play a single mode in multiplayer. And getting those guys to do other things is really good for our community and for the gameplay experience. The more players we have doing more things, the better the experience is for everyone. So we wanted to build a mode that actually had something for everyone."

Warzone er virkeligt sjovt, og det formår virkelig at skabe en meningsfuld online-mode for spillere af alle erfaringsniveauer - noget der er lidt af en præstation. Der er dog stadig et par spørgsmål, som kun vil kunne besvares gennem flere timers spiltid med den nye mode. Pointstrukturen lod til at være meget fokuseret på at dræbe priority-targets over at holde baser og nedkæmpe spillere - det er muligvis bare sådan det føles, når man spiller med en flok nybegyndere.

En anden bekymring er, at antallet af simultane objectives der findes i banen er så højt, at spillerne spredes for meget ud over banen, og færre store slag vil finde sted. Dette problem løser dog sig selv, i det øjeblik en core er sårbar, og al kamp rykkes hen i et specifikt område af banen.

HQ
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Relaterede tekster

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ANMELDELSE. Skrevet af Sebastian R. Sørensen

En af årets mest ventede spiltitler lander meget snart, og vi har sendt Sebastian i forvejen for at kæmpe i Halo-universet. Han er netop kommet tilbage, med et vildt udtryk i øjnene og alvorlig kløen i skribentfingrene.

Esport: Envy vender tilbage til Halo

Esport: Envy vender tilbage til Halo

ESPORTS. Skrevet af Carl Nielsen

Esports organisationen Envy har annonceret, at de vender tilbage til kompetetiv Halo. I den overraskende afsløring, kunne Envy også præsentere fire spillere der bliver...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.