Dansk
Gamereactor
previews
Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Det nye Forza forbedrer serien på flere kerneområder, og håber på at levere varen til de mange fans på Xbox One.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Et spil så nuanceret og detaljeret som Forza Motorsport 6, kan ikke blive testet ordentligt i et så hektisk miljø som E3-messegulvet, og selvom den optimale løsning ville have været at bruge mange timer bag rattet og derigennem checke hvordan hvert aspekt og hver facet har ændret sig, har Microsoft's preview-event i Madrids Circuito del Jarama, alligevel givet os muligheden for, at opleve en række baner og biler i relevante omgivelser.

Demonstrationen var identisk med den som Turn 10 havde med til Los Angeles, og den er meget tæt på den version, som vi kommer til at se i det endelig produkt. Vi forventer altså ikke, at oplevelsen kommer til at ændre sig synderligt meget, i løbet af de sidste to måneder frem til spillets udgivelse. Banerne der var tilgængelige, var skræddersyet til at reflektere nogle af ændringerne i det nye spil: det farverige dagsrace i Rio i den nye Ford GT (eller den roligere klassiske Ferrari 250 GTO), et natterace ved Sebring International Raceway i den kraftfulde Lamborghini Huracán, og et regnfyldt race rundt om Brands Hatch i en Audi TTS Coupé. Heldigvis var over halvdelen af teststationerne udstyret med et Thrustmaster-rat og pedalsæt, der var bygget ind i et komfortabelt racersæde. Vi havde altså ikke lyst til at prøve spillet med en controller, dog sagde nogle af journalisterne ved demonstrationen, at oplevelsen forbedres af den nye Elite Controller.

HQ

Vi gennemgik den første test på våd asfalt, for at se hvordan udvikleren har leget lidt med vejreffekterne, både på den visuelle kant, men specielt hvordan disse påvirker bilernes vejgreb. Sandheden er, at det betyder en hel del. Måske endda for meget. Forskellen imellem dette og en tør overflade kan føles allerede i det første hjørne, og derefter ved hvert tryk på bremsen. De omtalte "3D-vandpytter" kan nemlig sagtens forsage aquaplanning på en måde, som vi slet ikke har set i tidligere spil, men effekten er måske en smule overdrevet (lad os dog vente og race med andre klasser af køretøjer, og lege lidt med de forskellige indstillinger, før vi begynder at kritisere eller prise denne nye feature). Når det så er sagt, så er det visuelt storslået.

Den anden nye tilføjelse at natterace, som er opdelt i to typer: dem der kun oplyses af bilernes lygter (med en passende klaustrofobisk følelse), og nattebaner der er fuldt oplyste, hvor du kan se det hele rundt om dig uden problemer. Dog kan mængden af lyskilder her manipuleres, og antallet kan fuldstændig ændre oplevelsen. Racet med Lambo'en foregik i den førstnævnte version, og selvfølgelig er disse ændringer ikke tydelige i selve styringen og vejrgrebet, men det er altafgørende for den visuelle reference. Det er uden tvivl en interessant tilføjelse til serien, men vi er endnu ikke overbeviste om, at disse vil være lige så underholdende som de smukke baner i dagslys. Dette kan dog også skyldes udviklerens valg af bane, der ikke var særlig velvalgt.

Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6

Af denne grund nød vi virkelig vores race i Rio, først i den helt nye Ford GT, som kunne anses som spillets hovedperson (den er på forsiden, og den kom ned fra loftet under Microsoft's E3-pressekonference), og derefter i den klassiske Ferrari fra 60'erne. Franchise-chefen Chris Bishop sagde her, at denne bane nok var den bedste i hele Forza-serien, og efter at have prøvet den selv, må vi nok ærligt indrømme, at banen har noget specielt over sig, der opfordrer en til at prøve den igen og igen. Den demonstrerer studiets ekspertise, når det kommer til at designe tørre baner i dagslys, og det er en god måde at fremvise hvad der kan ske i de nye 24-mandsrace (før var det maksimale antal 16). Med dette større antal biler på banen er følelsen af udfordring og strategi forstørret, selvom vi sandelig håber på, at AI'en i spillets Drivatars bliver forbedret, da dette kunne lede til mere spændende konkurrencer. Vi er blevet lovet bedre indlæring, justerbar aggressivitet og en bevidsthed omkring vejrsituationen på banen.

Farverne, varmen fra Rio, regnen, mørket, den fantastiske Lamborghini Huracán og den klassiske Ferrari 250 GTO sender selvfølgelig tankerne tilbage til det fantastiske Forza Horizon 2 fra sidste år. Bishop bekræftede, at Turn 10 ikke bare er blevet inspireret af Horizon's mere venlige visuelle tilgang, men at Playground Games' titel også har været et referencepunkt for mange andre forbedringer. Selvom vejret ikke er lige så dynamisk her, er den store forskel den nye ForzaTech-grafikmotor, der gerne skulle give en blød 1080p/60fps-oplevelse.

Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6

Under disse tests fik vi ikke mulighed for at gennemteste spillets lyd, da larm fra snak og andet fra eventet, druknede lyden fra motorene. Det lader dog stadig til, at musikken i de diverse menuer fortsat er spillets svageste kort.

Den seneste tilføjelse, som har vækket stor interesse, er de nye tilføjelser til spillets kampagne. Det er skønt at de endelig bevæger sig væk fra den formular, hvor du begynder med kedelige små racerbiler, og kører i dem i timevis, så du har råd til at købe en ordentlig en af slagsen, har måske været sjovt en gang, men i dag er det en kedelig tilgang. Nu fokuserer de på at genskabe nogle af de øjeblikke fra motorsportens historie, såsom rivaliseringen imellem Ferrari og Ford i 60'erne, og de har arrangeret en række events af denne type, der sørger for at man kan hoppe imellem køretøjsklasser. Denne tilgang sikrer, at spilleren oplever en del variation, igennem de 70 timer kampagnen vil tage at gennemføre. Vi ser frem til at lære mere om denne nye kampagnestruktur.

Kort sagt, så lagde vi ikke mærke til nogle store ændringer her. Faktisk er der snarere tale om små justeringer af en allerede velfungerende simulationsformular, forbedringer der først kan opleves ordentligt ved mange timers racing. Hvor vi lagde mærker til disse justeringer, og det var hovedsageligt via kørsel på våde overflader, var det måske en smule for meget, men holdet har stadig tid nok til at finde en mere realistiske balance. Hvor Forza Motorsport 6 virkelig overbeviser er meget indholdet. Med 450+ ForzaVista-biler ved udgivelsen, 26 baner, 24-mandsrace og den nye kampagne, lader det til, at det bliver det store polerede racer-spil, som Forza Motorsport 5 ikke helt formåede at være. Vi håber på at bekræfte denne hypotese, når spillet udkommer til september.

Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6
HQ
HQ

Relaterede tekster

Gratis spilletid i Forza Motorsport 6

Gratis spilletid i Forza Motorsport 6

NYHED. Skrevet af Mikael Jensen

Har du endnu ikke købt den nyeste titel i en af de bedste bilserier til dato, har du nu mulighed for at afprøve lækre sportsvogne på den digitale asfalt helt gratis, da...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.