Dansk
previews
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Vi har besøgt en storslået ny verden...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

At se et veletableret udviklingsstudie skifte fra noget der reflekterer deres styrker til noget helt anderledes er en ganske interessant proces. På den ene siden kunne projektet gå hen at åbne nye kanaler for studiet, og på den anden kunne det være et typisk tilfælde at hvis man stikker næsen for langt frem, så kan man ende med at få et rap over den. Med Horizon: Zero Dawn, så lader det ikke til at det er det sidstnævnte, der er tilfældet.

Vi spenderede en hel dag hos Guerilla Games' kontorer i Amsterdam for endelig at kunne sætte tænderne i deres kommende action-eventyr Horizon: Zero Dawn. Udover at spille ved to separate lejligheder blev vi også vist rundt i studiet, og fik sågar præsenteret en trinvis introduktion til hvordan de har lavet de imponerende robotdinosaurer. Touren startede i konceptdepartementet, som viste forskellige versioner af robotten, før vi endelig fik vist den færdige version. Derefter gik vi til 3D-modellering, teksturarbejde, kunstig intelligensudvikling, animation, lyddesign og endelig til effekter. Dette gav os et imponerende indblik i hvordan et hold på +270 ansatte fungerer, og hvor meget arbejde det kræver bare at skabe én fjende.

Flere interviews med Narrative Director John Gonzales, Game Director Mathijs de Jong, Art Director Jan-Bart van Beek og Managing Director Herman Hulst gjorde den første dag færdig, og den var ganske travl. Guerilla har på nogle tidspunkter haft svært ved at lave om i deres Decima-grafimotor, så den ikke bare understøttede Killzone-spil men også Horizon: Zero Dawn, men resultatet lader til at have være besværet værd.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

For dem af jer der endnu ikke har hørt om Horizon, så er der tale om et action-eventyr i en åben verden, der består af en række mærkværdige temaer. Spilleren er Aloy (der får stemme af Ashly Burch), en udstødt jæger med fantastiske evner og kun vrede til overs for de magtindehavere der er ansvarlige for at udstøde hende og hendes far fra deres stamme. De forskellige primitive stammer lever på en grøn klode, som skyldes at der er sket noget forfærdeligt der har udryddet tidligere civilisationer. Tegn fra disse gamle tider kan ses alle vegne, og det bliver ét af de mysterier som Aloy skal udforske. Udover hovedhistorien er der mange sidemissioner som har komplet stemmeskuespil. Ansigtsanimationerne kunne stadig bruge lidt arbejde, for nogle af sidekaraktererne fremstår en smule stive i det.

Det andet store mysterie er det nye led i fødekæden. I stedet for sabletandstigere og mammutter er verden blevet indtaget af gigantiske robotdyr og dinosaurer. De er det højeste led i fødekæden, og er derfor ret så ligeglade med mennesker, og fokuserer i stedet derfor på at grave mineraler og materialer op fra jorden af ukendte årsager. Når de bliver provokeret vil de disse mekaniske monstre angribe uden nåde og på ganske effektiv vis. Treenigheden bestående af stammekultur, dommedag og mekaniske dyr skaber en unik stemning, med masser af spændende temaer at udforske - det er spillets største styrke.

Det er meget let for et studie at begå fejl, når de udforsker en helt ny genre. Den eksisterende teknologi er måske ikke helt optimeret til at akkommodere spillet, eller det ender måske med at blive ubalanceret. Baseret på de fire timers gameplay, så vil dette dog ikke være tilfældet. Fra den tidlige tutorial-sektion og fremad lader det virkelig til at Guerilla har læst på lektien. Spillet er måske lidt for loyal overfor de faste genretræk man forventer, udover temaet selvfølgelig. Aloy starter sin rejse som et lille barn der lever med sin stedfar, Rost. Han er en storslået jæger, men han har samtidig fornærmet sin stamme.

Forholdet imellem far og datter fungerer fantastisk, og sætter resten af spillet op på en sådan måde, så du går op i Aloy og Rost som karakterer. På samme tid lærer du at snige, jage og klatre i vildnisset. Længere henne i historien støder du på nye stammer, rejser langt væk til andre lande og møder farligere og farligere robotdyr. Mysterierne som landet har at tilbyde giver hovedhistorien en interessant tiltrækningskraft, og det giver en blod på tanden bare at tænke på hvad historien er bag denne kaotiske virkelighed.

Aloy er en effektiv jæger, men hun er ikke lige så stærk som de robotter der er rundt om hende. Når du er oppe imod et nyt bæst er det bedst at observere, snyde dem og lægge fælder for at gøre hele processen så effektiv som muligt. Save-punkter via små lejre er der mange af, men at dø på et ugunstigt sted ender med et lang vandretur tilbage til det pågældende monster. Alle de karakteristika fra klassisk sandkassedesign er at finde her: Aloy kan gemme sig i det høje græs, og kan sågar "tagge" fjender fra høje udkigsposter. Hvor spillet skiller sig ud er via de mange gadgets.

Du kan eksempelvis køre en strømførende ledning rundt om et område, og derefter skræmme sky dyr ind i dem. Mere aggressive bæster kan derudover bindes til jorden ved at bruge Aloys Rope Gun. At jage er i starten god planlægning efterfulgt at få sekunders høj intensitet, hvorimod længere kampe er reserveret til de største, hårde dinosaurer, som skal have langt mere skade før de falder om. Alle dyrene har svage punkter og dele af deres rustning kan ødelægges, som erfarne jægere kan bruge til deres fordel. At ramme disse svage punkter midt i kampens hede er endnu en udfordring. Forskellen på en spontan, overraskende kamp der kommer bag på spilleren, og en hvor man er forberedt er gigantisk. Lige så snart Aloy er så magtfuld at hun kan kontrollere alle de fjender der befinder sig i ét område, så skynder spillet dig videre til et andet, hvor du igen er underdog.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Kampene er både imponerende men også kaotiske til tider. Styringen er knivskarp, og i løbet af vores tid med spillet føltes det storslået, og det er særligt når du har tid til at planlægge det hele ordentligt. Mange af robotdyrene opfører sig som rigtige dyr ville, men de sværere dyr bør være en udfordring for selv den mest erfarne jæger. Horizon har potentialet til at skabe spillerdrevne krigsberetninger, hvor beretninger fra spiller til spiller handler om de storslåede jagter man har været på. At sætte fælder og kæmpe imod disse giganter skaber ikoniske øjeblikke, som man ikke kan vente med at fortælle videre til andre.

Selvom spillet bliver udviklet hovedsageligt til den almindelige PlayStation 4, så fik vi også chancen for at se nærmere på Horizon i 4K på PlayStation 4 Pro. Den forbedrede præstation kører stadig i 30fps, men også med bedre effekter over hele linjen. Det ser imponerende ud, men man kunne godt have tænkt sig en højere billedehastighed.

Horizon: Zero Dawn lader til at være klar til at tage sin plads blandt de bedste sandkassetitler. Plottet er utrolig interessant, og de fleste af sidemissionerne har deres egen charme. Treenigheden af spillets temaer kunne også give mulighed for variation, både narrativt og gameplay-mæssigt, fra åbningen og til den sidste boss-kamp. Spillet genopfinder ikke genren, men bygger snarere videre på etablerede praksisser. Hvis du har spillet Tomb Raider, Far Cry eller Metal Gear Solid vil du føle dig helt hjemme. Det hele føles bundsolidt, og det er et af årets største spil.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Horizon: Zero Dawn

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.