Dansk
previews
FIFA 18

FIFA 18

Gamereactor var i England og fik de første godbidder fra årets udgivelse i FIFA-serien.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

I denne uge blev det offentliggjort, at Real Madrids stjerne nummer et vil pryde forsiden til FIFA 18, men for nyligt fik vi også æren af at opleve spillet på førstehåndsbasis hos Chelseas Stamford Bridge, hvor vi ikke alene så spillet, men også et indblik i de nye tilføjelser fra instruktøren Matthew Prior.

En af de største tilføjelser som Matthew Prior beretter om er brugen af DICEs imponerende grafikmotor frostbite, og det visuelle spring er tydeligt fra sidste års kapitel, specielt på lysfronten. FIFA 17 var selvfølgelig ikke noget grimt spil, men et enkelt kig på FIFA 18 og den grafiske præsentation er markant bedre, især ansigterne har fået et skub i den rigtige retning takket være bedre lys og skygge effekter.

FIFA 18

Gameplay er dog selvfølgelig det vigtigste element i et fodboldspil og der er en række opdateringer i årets version, bygget efter det som EA kalder de fire søjler: Personlighed, eksplosivitet, styring og flydenhed. Et stort aspekt af deres søjlementalitet bygger på deres Motion Technology, hvilket de sammenlignede til at være tilsvarende skridtet vi gik fra HD til ultra HD fjernsyn. For at uddybe præcis hvad de mente med dette koncept, beskrev de dette som, at i FIFA 17 var hvert skridt en animation, og i FIFA 18 er hvert frame in animation. I stedet for dagevis af motion-capture med spillere som Ronaldo, havde EA ikke brug for ligeså mange bevægelser, da de blev delt i frames i stedet for skridt.
Vi blev fortalt at dette koncept forbedrede følelsen af styringen og gør det muligt at ændre retning og spille med større frihed, da det ikke længere er styret af forskellige animationer som skal afsluttes. Kort sagt har styringen fået et spark i en mere glidende og præcis retning.

Hvordan føltes dette nye animations system så når det blev spillet? Tja, vi havde to forskellige anmeldere til at prøve spillet under forskellige begivenheder, hvorfor den ene virkelig kunne føle en væsentlig forskel mellem den nye og gamle styring. Den anden synes derimod ikke, at spillet føltes så nyt som EA sagde, selvom han dog stadig kunne mærke en ændring i styringen. De små klip vi så viste et visuelt skift i forhold til spillernes forskellige bevægelser.

FIFA 18

De store spilleres personligheder fylder uden tvivl en stor del af FIFA 18, hvilket for eksempel kan ses i brugen af Ronaldo. EA gjorde en del ud af at fortælle om, hvordan de har inkorporeret de forskellige løbestile, hvorfor det var let at genkende Ronaldos løbe bevægelser og drage paralleller til virkeligheden. Vi så også dette aspekt med Raheem Sterling fra Manchester City som er kendt for at løbe med sine arme rigtig tæt på kroppen, lige så vel som Arjen Robben fra Bayern München.

Der er dog ikke kun de helt store spillere, som har fået denne overhaling. EA har også lavet seks forskellige arketyper som alle spillere passer ind i, for eksempel vil høje spillere tage længere skridt. Ydermere i forhold til personligheder og at skelne imellem forskellige spillere blev vi også fortalt, at dribleanimationerne vil ændre sig fra spiller til spiller, så Lionel Messi vil være væsentligt bedre end Nicklas Bendtner. Dette aspekt var i vores tidlige kopi af spillet ikke særlig velpoleret og det nye drible system var ikke responsivt nok. EA forsikrede os dog om, at det vil blive væsentlig forbedret før udgivelsen.

AI virker også til at have fået en opdatering i FIFA 18. I FIFA 17 regnede spillerne individuelt ud, hvor faren måtte være henne og løb derfor af sted uden at tænke over resten af holdets position. Årets udgave ændrer dette og AI'en vil nu selv koordinere med hinanden i forhold til taktik, forsvar og angreb, hvilket skabte en mere dynamisk og levende kamp. Denne opdatering gjorde også kampe mod spillets AI langt mere sjove og spændende end tilfældet med FIFA 17, da det føltes langt mere menneskelig og mindre mekanisk.

En anden stor ændring introduceret af EA var dramatic movements, hvilket skulle gøre de helt overdådige mål mere normale (for eksempel ved et volley skud har bolden nu langt større chance for at ryge i målet end at ryge over). Vores bekymring blev dog hurtigt, at denne justering kunne gøre de helt legendariske scoringer for lette og vil forekomme for ofte. Det skal dog selvfølgelig vente til den fulde udgave med at blive bedømt.

FIFA 18

I forhold til crossing blev vi fortalt, at de havde mere skrue og var bedre kontrolleret end for eksempel FIFA 17s ofte for høje eller langsomme bud, hvilket ofte betød at både forsvar og angreb bare stod og ventede på bolden. Du skal heller ikke længere trykke på kryds tre gange hurtigt for at lave et crossing på jorden, men i stedet bare R1 og så kryds. Vi oplevede desværre, at de var blevet gjort noget langsommere og føltes mere som en svag aflevering.

Atmosfære er også en af nøgleændringerne i FIFA 18, specielt når det kommer til forskellige stadium. EA viste et eksempel med La Bombonera i Argentina for at demonstrere dette fokus, og den har nu fået et helt anderledes brug af lyseffekter og flere diverse flag, der hjælper med at skabe en sydamerikansk følelse. Andre små detaljer er også debris fra konfetti og mere realistiske tilskuere, som ikke bare virker som placerede robotter og rent faktisk følger med i kampen. Vi satte selvfølgelig pris på de mange kræfter EA ligger i dette område, men vi fik ingen detaljer om hvor mange stadiums det drejer sig om.

Det sidste punkt som Prior ville snakke med os om, var Ultimate Team, som legends på PlayStation 4, PC og Xbox One, hvor den første spiller vil være brasilianske Ronaldo.

Vi burde nævne er nogle af de nye kontrolmekanikker vi fik set, hvor en af dem er quick subs med R2, som hurtigt skifter spillere baseret på EAs algoritme af gule kort, stamina og så videre. Der er også tilføjelsen af hårde tacklinger, hvor spilleren vil angribe hårdt omend der er ben i vejen eller ej og kan gøres ved at holde knappen for stående tacklinger inde. De helt hardcore spillere kan også lave en manøvre hvor du kan styre forholdet mellem forsvar og målmand bedre i de helt hede øjeblikke. EA snakkede dog om flere nye skills, fejringer og skill games, men vi fik ingen detaljer på denne front.

FIFA 18

Samlet set var vi ikke kun imponeret over hvad vi hørte fra FIFA 18 i den lange præsentation, men også det som vi rent faktisk fik prøvet. Det er selvfølgelig en tidlig udgave og langt fra perfekt, men en stor del føles alligevel allerede stærkt forbedret, hvilket specielt ses på den visuelle front.

Relaterede tekster

FIFA 18Score

FIFA 18

ANMELDELSE. Skrevet af Carl Nielsen



Der er ikke meget, der er forandret, men der er meget, der er forbedret i dette års udgave af FIFA.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.