Dansk
Gamereactor
previews
Overkill's The Walking Dead

Vi har forsøgt at overleve i Overkill's The Walking Dead

Det er ikke Left 4 Dead. Det er ikke Payday med zombier. Overkill's The Walking Dead er et taktisk kooperativt spil, hvor du skal tænke rigtig hurtigt...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Vi tager det hele lidt ad gangen, og er sikre på at vi ikke forårsager unødig larm, og undgår unødvendige konfrontationer med zombierne så meget som vi overhovedet kan. På en måde er de mere en miljømæssig forhindring snarere end direkte fjender, eller, i hvert fald indtil det hele går rigtig løs. De rigtige fjender? Det er de andre overlevende.

Overkill's The Walking Dead har været under udvikling hos det studie der gav os Payday og Payday 2 i de sidste fem år. Det lyder som rigtig lang tid, og Payday 2's succes har rigtig meget med den forlængede udviklingstid at gøre. At spille ræsonnerede med så mange gav holdet tid og lyst til at eksperimentere, og finde de mekanikker der virkelig understøtter og passer ind i den postapokalyptiske verden som Robert Kirkman har skabt.

"We worked in close cooperation with Skybound and Robert Kirkman to ensure we really got the right The Walking Dead mood into the game," fortæller Almir Listo, der er Global Brand Director. "Because immersion is such an integral part of the experience when you're in there together, the four survivors and you're fighting for your life, we want you to really feel that you're a part of The Walking Dead universe," siger han.

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

"We want to explain to the community that this is a unique take. It's canon, but it's a unique story. It's not like the TV show or the comic books. It's a story that happens in parallel, it could be like a special issue of the comic books, basically," siger Executive Producer Saul Gascon om spillet.

Vi spiller som Hearth, og hun tilhører Scout-klassen, og i den udgave af spillet vi prøvede havde hun en ret så fed armbrøst (præcis som Daryl Dixon), en pistol med lyddæmper og en ret skræmmende økse til nærkamp. Hun får selskab af Aidan (Tank), Maya (Support) og Grant (Sniper). Hver karakter har evner der kan vise sig at være altafgørende i forhold til at holde gruppen i live, og det at takle situationer på farten. I forhold til Heather har hun lettere ved at få øje på værdifuldt grej, der ligger spredt rundt omkring, og det er vigtigt for dine overlevelseschancer. Maya kan lave førstehjælpskasser til resten af holdet, så alle spiller en vigtig rolle. Der er en progression, et vist tempo her, så bare passer.

Og det med tempoet er vigtigt at pointere igen, for der er en meget bestemt rytme i Overkill's The Walking Dead. Hvis du og dit hold spiller sammen på effektiv vis, så er de adrenalinpumpende action-øjeblikke korte, men falder hele situationen fra hinanden, så vil intensiteten presse dig til det yderste, imens du flygter fra både zombier og andre mennesker. Det er vigtigt at gennemsøge dine omgivelser for dele og grej før du bevæger dig fra det ene område til det andet, og nogle gange er det sågar nødvendigt. Eksempelvis kan det være at du støder på en gaffeltruck som enten skal bruge brændstof eller sikringer. Dette er godt tidspunkt at kreere nyt grej, og nye fordele, eller at kigge efter ekstra ammunition - du skal bruge det hele for hvad der normalt følger disse rolige øjeblikke.

"We wanted, from the beginning, not just to be like a shooter, you'd go out there kill stuff. That's fun, right, but it doesn't pay enough homage to the universe, to the Walking Dead, and to our experience from Payday," fortæller Gascon. "That's why what we built is a game where you need to think, you need to go through the levels trying to understand how to approach each situation, how to solve each puzzle that you find on your way. Then if you do something wrong, shit hits the fan really hard and then walkers will start coming in, over and over."

Hver spiller har et særligt værktøj med sig, såsom en boltsaks eller noget til at dirke låse op med, og disse giver dig alternative ruter igennem en bestemt bane - og nogle gange kan det lede til ekstra grej. Ikke bare skal du bruge et balanceret hold for kampenes skyld, deres respektive værktøjer gør at et varieret galleri giver flere variationer, sjovt nok. Banerne er på en måde tilfældigt genererede, eller en del af dem er, og hver gang du spiller en bane, så vil der være nye elementer, præcis som i Payday 2.

Selve det at sigte og skyde er der ikke blevet lagt megen vægt på, og det er heller ikke nødvendigt, særligt hvis du ønsker at forblive uopdaget. Der er en økonomisk og en taktisk fordel ved at blive uset og uhørt, men der er også tidspunkter hvor du er tvunget til at lave larm. Vi fik aldrig mulighed for at afprøve Aidan og hans shotgun, men vi så den i brug, og det så ganske tilfredsstillende ud. Samlet set var skyderierne ganske finpudsede og spændende, og vi havde det særligt godt med Heathers armbrøst. Lige så vigtig er nærkamp dog også, særligt når du har med zombier at gøre, da du ikke ønsker at spilde ammunition på de uddøde - med mindre det hele er gået i vasken. Hvis du sniger dig op på en zombie, så kan du dræbe den øjeblikkeligt. Desuden kan du almindelige angreb med dit håndvåben, eller et ekstra hårdt et der kræver mere energi. Desuden kan du bruge dine bare næver til at tæve løs på zombierne. Får de fat på dig, så har du desuden muligheden for at slippe væk fra deres greb, og drive en skruetrækker igennem kraniet på dem.

Nogle zombier kravler imod dig i stedet, så det er vigtigt både at have øje på forskellige retninger, men også højder. Bliver du slået omkuld, så kan du bruge dit sekundære våben imens du venter på at blive genoplivet af en holdkammerat. Når man nu kæmper imod mennesker med våben og zombier, så opstår der nogle intense situationer. Eksempelvis var der en bro vi skulle over, og på den anden side ventede en række snipere. Til sidst blev vi tvunget til bare at spæne for at finde dække, og det overlevede vi ikke allesammen.

Overkill's The Walking DeadOverkill's The Walking DeadOverkill's The Walking Dead

Selve karaktererne er også en stor del af spillet. De er der ikke bare for at udfylde deres respektive roller, men de er også på Camp Anderson, hvor de leverer brudstykker af et spændende narrativ, præcis som man forventer fra en Walking Dead-oplevelse. Hver har deres egen historie og baggrund, fordele og ulemper. Anderson er lederen, og han uddeler missionerne. Det kan være at du bliver sendt ud efter ressourcer, ellers kan du blive bedt om at tage til Georgetown for at få et drikkevandsfilter tilbage fra "The Family", som er en rivaliserende gruppe overlevende.

Efter at have spillet en række baner følte vi også ganske interesserede i det Overkill's The Walking Dead har at byde på. Der er intensiteten og samarbejdet fra Payday, men der er også elementer fra spil Vermintide. Der er særligt zombie-typer (vi løb eksempelvis ind i den eksploderende Bloater), og du skal koordinere dit holds handlinger på samme måde som i Ghost Recon eller i Rainbow Six. Vigtigst af alt er der dog dynamisk gameplay, der venter rundt om hvert et hjørne. Kunne disse zombier bruges til at eliminere den gruppe af menneskelige fjender? Risikerer vi at gå ind i dette hus for at lede efter ressourcer? Holder vi sammen som gruppe, eller deler vi os for at kunne gennemsøge området hurtigere?

Overkill's The Walking Dead har været meget længe undervejs, men det er efterhånden ved at være klart, og det har potentialet til at være en ganske særlig oplevelse, når det ankommer til november på PC, PS4 og Xbox One.

Relaterede tekster

Overkill's The Walking DeadScore

Overkill's The Walking Dead

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Efter mange års intens udvikling har Overkill langt om længe udgivet deres Left 4 Dead-inspirerede Walking Dead-spil. Claus anmelder...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.