Dansk
previews
Resident Evil Resistance

Vi prøvede kræfter med Resident Evil Resistance

Vi har afprøvet Resident Evil 3's multiplayer-del, Resident Evil Resistance. Læs vores indtryk af det her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Resident Evil 3 udkommer med en online-del - Resident Evil Resistance -, og efter vores hands-on med remaket blev vi inviteret til at prøve det nye multiplayer-spil, der medfølger. Det er et asymetrisk online-spil med et hold på op til fire personer, der kæmper mod én spiller, som agerer Mastermind. Mastermind-spillerens opgave er at sende en masse udøde bæster efter det andet hold for at undgå, at holdet gennemfører et antal opgaver.

Det overlevende hold, som styres via et tredjepersonsperspektiv, udgøres af karakterer, som er skabt på forhånd, og du kan derfor ikke selv tilpasse dem. Karaktererne ligner desuden noget, der er taget lige ud af det næste High School Musical-skuespillerhold. Hver karakter har en særlig evne, som kan anvendes i kampen, men der er dog en Cool Down-periode på evnerne, så du ikke bliver for overlegen. Én af karaktererne, January, kan hacke kameraer, mens en anden, Valerie, kan give liv til alle indenfor et begrænset areal. Tyrone kan inspirere de andre med et moral-boost, mens Samuel med mejselkæben er en lovende bokser, som er i stand til at slå med dødbringende effekt.

Resident Evil Resistance

Hvert spil består af tre runder. Ud fra vores oplevelser involverer første runde at få fat i tre objekter, der skal bruges til at låse op for den næste del af banen. I anden del er opgaven at dræbe særlige zombier samt at skaffe et vist antal nøglekort. Den tredje sektion beder os derefter om at søge efter tre kerner, der er placeret forskellige steder i banen. Vi ved ikke, hvad der efterfølgende sker, da vi tabte hvert eneste spil, vi spillede.

Vi ved heller ikke, hvad der her sker, når du spiller som Mastermind. De to gange, vi spillede som Mastermind, lykkedes det os nemlig at besejre det andet hold, før de fik fat i alle tre kerner. Det virker til, at oddsene er imod det overlevende hold, og du skal være koordineret og dygtig for at vinde over Mastermind-spilleren. Det er nok også sådan, det bør være: en lille fordel til solo-spilleren. Men vi går ud fra, at styrkeforholdet bliver mere lige, når spillere efterhånden begynder at lære spillet ordentligt.

Resident Evil Resistance

Det overlevende hold har ryggen mod muren, da Mastermind-spilleren har flere evner til rådighed. Lige nu er der fire at vælge imellem, og hver af dem er forskellig fra hinanden, ligesom de overlevendes evner også er det. Her stopper lighederne dog også, idet Mastermind-spilleren interagerer med verdenen på en helt anden måde, end de overlevende gør. I stedet for at tage kontrol over en overlegen zombie (selvom du får lov til det i ny og næ) i et første- eller tredjepersonsperspektiv, går dit job for det meste ud på at indsætte zombier og fælder i banen. Her benyttes en helt ny brugerflade a la basebygning, hvor du skal vælge, hvor på kortet dine enheder skal indsættes. Ved at bevæge dig rundt mellem videokameraerne i hvert rum, lidt ligesom Five Nights at Freddy's eller Alien: Blackout, kan du følge dit modstanderhold og herudfra planlægge, hvornår du skal slå til.

I begyndelsen er det temmelig forvirrende, og som Mastermind har du mange muligheder for at navigere rundt i hele banen. Vi scrollede ofte gennem kameraerne, selvom det, vi virkelig ville, var at scrolle gennem de forskellige enheder, vi havde mulighed for at sætte ud i banen. Der er en pulje med point, som du kan bruge på zombier og forskellige former for fælder (for eksempel miner, rebfælder og kanontårne), og de muligheder, du har, vises via en række kort i bunden af skærmen. Det er ikke kun nødvendigt at være taktisk med dine enheder - du er også nødt til at have en klar hensigt. Det kan virkelig være en nedslående følelse, når du bruger alle dine point på formålsløse fælder eller kameraer i tomme rum og dermed kommer til at spilde en maskingevær-salve på ingenting (når du har spillet et kort, er du nødt til at se kortets handling færdig). En malplaceret fælde kan være virkelig frustrerende, hvis dine modstandere arbejder godt sammen og rykker effektivt gennem dine forhindringer.

Det meste af tiden forsøger du bare at sagtne dine modstandere, selvom du udemærket er klar over, at de er i stand til at klare sig gennem de fleste af de enheder, du sender efter dem. Nøglen er at vente på det rette øjeblik, hvor du kan placere et velplanlagt, koordineret angreb. Når du spiller som Mastermind, er omtanke nøglen til sejr, men sommetider kan du også tage kontrol over en zombie, eller endda din specialevne, og hærge dine fjender med et vel-timet angreb. En af de mulige Masterminds, Alex Wesker, smider for eksempel et plantelignende monster kaldet Yataveo, som står stille, men til gengæld er det et perfekt middel til at spærre din modstander inde. Daniel Fabron kan indsætte en tyran, som du direkte kan kontrollere og benytte til at destruere fjenden med. Hvert eneste tunge angreb har desuden flere små angreb tilknyttet, som du kan anvende, og selvom de ikke just er dødbringende, skader de stadig en hel del, så et vel-timet angreb kan skabe stor ravage på det andet hold.

Resident Evil Resistance

Det var en smule forvirrende at hitte ud af det hele, men vi nød at spille som Mastermind, efterhånden som vi fik styr på tingene (selvom vi dog stadig havde fornemmelsen af, at vi kun havde skrabet i overfladen af både de taktiske muligheder såvel som forståelsen af de enkelte roller i spillet). Det var også underholdende at være overlever, men som vi nævnte tidligere, virker det til, at oddsene i den grad er imod det overlevende mandskab, der tager kampen op mod den altseende fjende - især fordi der er tid på, hvilket betyder, at du konstant skal arbejde mod målet, hvis du vil nå det, inden tiden løber ud. For at skubbe spillere endnu mere ud af komfortzonen, er Masterminds også i stand til at ændre layoutet på alle fire baner, med færdiglavede baner samt mulighed for at lade spillet vælge en vilkårlig bane for én, hvilket i den grad kan peppe det hele op. Det giver fornemmelsen af, at hvert spil føles nyt, med omrokerede opgaver og omgivelser, der holder spillerne på tæerne. Den variation kommer dog med en pris, for selvom spillet er så langt henne i udviklingen, var Resistance stadig en smule præget af bugs, klodsede animationer og til tider underlige klip i scenerne.

I sidste ende havde vi det sjovt, selvom det ikke var den mest mindeværdige del af dagen. For de dedikerede spillere vil det sikkert fungere som en god undskyldning for at blive ved med at vende tilbage til en omgang zombie-tævende underholdning. At tage kontrol over en af de fire overlevende giver en intens og hektisk kamp mod de udøde, mens rollen som Mastermind er underholdende, om end det kan være en smule uoverskueligt en gang imellem. Det vigtigste er dog, at 4v1-systemet fungerer fint, og det giver seriens skurke en chance for at komme i rampelyset. Det er grund nok til at prøve Resistance-delen i Resident Evil-pakken, når det lander på PC, PS4 og Xbox One den 3. april.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Resident Evil ResistanceScore

Resident Evil Resistance

ANMELDELSE. Skrevet af Emil Hanquist

Capcom har inkluderet et separat multiplayer-spil i Resident Evil 3. Men skulle de måske bare have holdt sig til et enkelt spil?



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.