Dansk
previews
Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons - Vi udforsker betaen

Vi har gravet os dybt ned under Minecrafts overflade forud for udgivelsen af den kommende dungeon-crawling spin-off.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det klodseformede dungeon-crawler ved navn Minecraft Dungeons gav os et positivt indtryk, da vi for første gang tjekkede det ud til Gamescom 2019, og efterhånden som udgivelsen nærmer sig, tørstede vi efter at dykke ned og tage et sidste kig på spillet. For nyligt fik vi mulighed for at overvære et eksklusivt online event arrangeret af nøgleudviklerne David Nisshagen, Måns Olson og Laura de Llorens, og vi fik også lidt hands-on-tid med den igangværende lukkede beta på PC.

Minecraft Dungeons udfolder sig i Minecraft-universet og deler, som forventet, den samme klodsede æstetik, som har gjort serien så genkendelig. I modsætning til Minecraft tilbyder Dungeons dog en komplet stemmeindtalt historiekampagne, hvor den centrale skurk er Arch-Illageren, en udstødt, der har opnået magt efter at have tilegnet sig The Orb of Dominance. Historiebidderne i betaen var meget korte (der er ingen fuldt animerede mellemsekvenser) og gik ud på, at vi skulle redde landsbybeboere, der var blevet terroriseret af den nyopdagede fjende.

Tilhængere af traditionelle dungeon crawlers vil sandsynligvis finde sig hjemme her, eftersom kerneelementerne føles velkendte. Du udforsker autogenerede dungeons, kæmper mod horder af angribende fjender, og indsamler så meget værdifuldt loot som muligt. Dungeons ses fra et isometrisk perspektiv, og spillerne bevæger sig frem ved at venstreklikke (på PC), og man benytter den samme kommando til nærkampsangreb. Kampsystemet læner sig op ad nærkamp, hvor de fleste kampe foregår tæt på fjenden, men ved at højreklikke kan du også skyde pile afsted for at nedlægge fjender på lang afstand.

Med dette uventede sidespring, der afviger markant fra hovedspillet, er det et spil, vi tror alle kan tilgå og nyde uanset deres bekendtskab med serien. Det betyder dog ikke, at Minecraft-fans ikke vil støde på noget familiært udover det klodsede ydre. Fjendtlige væsner som eksploderende Creepers, Chicken Jockeys og Skeleton Horsemen er offensive vejspærringer, der er taget fra det originale spil. Udviklerholdet fortalte os også, at de i Dungeons forsøgte at overdrage den humor, der er blevet en del af seriens identitet. Vi oplevede dette på en stream, hvor en udviklers pilespidse voksede sig til komiske proportioner efter at have modificeret dem med en fortryllelse.

Minecraft Dungeons

I betaen fik vi mulighed for at prøve missioner fra tre baner, og disse var Pumpkin Pastures, Creeper Woods og Creepy Crypt. Hver af disse baner indeholdt autogenererede ruter og færdigskrevne opgaver, der udviklede sig på samme måde hver gang. Pumpkin Pastures med sine lyse efterårsfarver tilbød en mere åben og flydende rute at udforske, og den dystre Creeper Woods føltes mere indeklemt og klaustrofobisk. Hver bane gemte også på skjulte stier, som gav nysgerrige spillere mulighed for at gå på jagt efter diamantbroderede skattekister. I én af banerne vovede vi os ind i et dunkelt gravkammer, hvor vi skulle gennemføre en simpel klodsebaseret gåde, før vi fik vores belønning.

Vi nød, at vi kunne udstyre os med alt det loot, vi fandt, eftersom der ikke var noget klassesystem, som kunne medføre restriktioner. Alt loot kan også modificeres ved at bruge "enchantment points", som du får ved at optjene XP og stige i level. Derudover har alt loot hver sit sæt af tilfældige evner, og disse kunne opgraderes op til tre gange ved at benytte point. Vi fandt for eksempel en økse, der havde en Fire Effect, som gjorde os i stand til at sætte ild til fjender. En anden havde Thundering, hvilket gav os 30 procent chance for at ramme fjender med lyn. Vi kunne godt lide dette system, da det ikke gjorde ét bestemt stykke udstyr overlegent, bare fordi det havde højere basis-stats, og vi gjorde os masser af overvejelser, da vi skulle vælge, hvad vi ville udstyre os med.

Minecraft DungeonsMinecraft Dungeons

Minecraft Dungeons kan både spilles online og via lokal co-op, og sværhedsgraden skaleres afhængig af, hvor mange spillere I er i jeres party. Én mekanik, vi var særligt glad for ved co-op, var hvordan stærkere og stærkere fjender ville dukke op, indtil du fik genoplivet din makkers faldne karakter, eller indtil du døde i forsøget. Loot i co-op er individuelt for alle spillere, hvilket er endnu et element, vi satte pris på, eftersom det sætter en stopper for grådige spillere, der napper al fangsten. Endnu en ting, der er værd at notere, er, at der ikke er nogen mulighed for at overføre ting mellem karakterernes inventory - du er nødt til at skaffe det hele selv.

Udviklerne bekræftede, at det ville tage omkring fem timer at løbe igennem al historieindholdet, men vi kan se, at der er en stor genspilningsværdi her. Hver mission, du drager ud på, har en justerbar sværhedsgrad, og dette dikterer naturligvis udfordringen, samt sjældenheden i det loot, du kan få fat på. At gennemspille et level på en høj sværhedsgrad sammenlignet med en gennemspilning på det laveste niveau er en forfriskende forandring, da du her vil støde på nye trusler som for eksempel fortryllede fjender. En højere sværhedsgrad, kombineret med de autogenererede dungeons og løftet om bedre loot, gjorde, at vi vendte tilbage for at genspille betaens tre baner.

Minecraft Dungeons

Før de afsluttede livestreamen, afslørede udviklerne nogle af deres planer efter lanceringen, ligesom de også berørte Hero Edition. Vi lærte, at cross-saves og cross-play ikke vil være muligt ved lanceringen, men disse features vil blive tilføjet i fremtiden. De nævnte også, at Hero Edition ville fungere som en Season Pass og ville give spillere to massive historiedrevne DLCs. Vi fik ikke at vide, hvornår disse udvidelser vil udkomme, men Hero Edition-ejerne får dog nogle Day One-godter som for eksempel en kæledyrskylling og to forskellige karakter-skins.

Minecraft Dungeons lader til at være endnu et lovende, men uventet eventyr i den vildt populære franchise, og heldigvis skal vi ikke vente længe, før vi kan sætte tænderne i den fulde udgivelse. Vi nød, at man kunne udstyre sig med alt loot, samt hvordan alle enchantments gjorde, at vi virkelig gennemtænkte, hvad vi skulle beholde. Vi er sikre på, at denne omgang vil være endnu et hit for fans af serien, og vi opfordrer dungeon crawler-entusiaster til at have det på deres radar.

Minecraft Dungeons er planlagt til at udkomme den 26. maj på PC, PS4, Switch og PC, og det vil være tilgængeligt for Xbox Game Pass-abonnenter ved lanceringen.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Minecraft DungeonsScore

Minecraft Dungeons

ANMELDELSE. Skrevet af Jonas Mäki

Hvordan lyder ideen om et episk fantasy-eventyr i svenske Mojangs firkantede blokverden sammen med et par gode venner? Vi har gennemspillet spinoffet Minecraft Dungeons.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.