Dansk
previews
Saints Row: The Third

Saints Row: The Third

Det tredje Saints Row lover at blive større, vildere og mere vanvittigt end sine forgængere. Vi tog hjem til udvikleren Volition for at se nærmere på spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Champaign er en smuk landsby med den største himmel jeg nogensinde har set. Mit hotel er omringet af forskellige gadekøkkensrestauranter, og når det regner falder dråberne mere horisontalt end vertikalt, takket være hyppige besøg fra tornadoer.

Og med tanke på at et Amish-samfund kun er en kort køretur væk, ligner dette ikke et sted hvor spil bliver spillet, og endnu mindre et sted hvor spil bliver lavet, men tro det eller ej: dette er hjemstavn for Volition og spilserierne Red Faction og Saints Row. Det er nu lidt over to år siden at Saints Row 2 blev sluppet løs på masserne, og Volition fejrer jubilæummet med en fremvisning af Saints Row: The Third.

Saints Row: The Third

Saints Row: The Third er det tredje spil i en spilserie, der efter min mening ikke fandt sin egen stemme før Saints Row 2. Det originale Saints Row var ikke andet end en dårlig Grand Theft Auto-klon. Det var ikke før Saints Row 2 kom med sine latterlige scenarier og fantastiske sans for overdrivelse, at Sains Row-serien kastede sin egen skygge i stedet for at stå i andres. Volition siger at de bygger videre på den grænseløse aspekter i Saints Row: The Third, og ud fra det jeg fik at se hos dem, så passer det.

Greg Donovan og Scott Phillips, der begge har hovedansvaret for spildesignet til Saints Row: The Third, siger: "Da vi havde udviklet Saints Row 2 var vi ikke sikre på hvor langt vi skulle tage den humoristiske overdrivelse og den useriøse tone - fordi vi ikke viste hvordan publikum ville tage imod det". Men efter megen ros fra kritikere og vel over 3 millioner solgte eksemplarer forstod de, at de har formået at skabe en ny spilniche som fortjener en efterfølger, hvor de udforsker aspekterne fra Saints Row 2 og tager dem til nye højder.

Måden de vil indfri dette løfte på er blandt at give spilleren masseødelæggelsesvåben fra et tidligt tidspunkt. På den måde slipper man for at skulle spille gennem store dele af historien før de virkelig kraftige og underholdende våben bliver tilgængelige.

Saints Row: The Third

Et sådan tidligt våben er en lille dingenot med et lasersigte, der får himlen til at regne med missiler, hvis du holder sigtet stille længe nok. Sådanne våben er selvsagt for kraftige til at holde sværhedsgraden på et fornuftigt og udfordrende niveau, men jeg bliver forsikret om at der vil komme vanskeligere fjender i løbet af spillet, som faktisk kræver mere end en missilregn.

Saints Row: The Third foregår flere år efter Saints Row 2. Det er et tidspunkt hvor du og dine Saints er eneherskere over Stilwater. I har formået at omdanne byen til en slags forlystelsespark fyldt med folk, der er taget til Stilwater for at blive banket og røvet af The Saints. I har tilmed jeres egen tegneserie, realityserie og mærkevarer.

Saints Row: The Third

Men i et bankrøveri går det galt for The Saints. Med i bankrøveriet har de en skuespiller, der skal spille en af dine trofaste løjtnanter - Johnny Gat - i en kommende spillefilm. Skuespilleren skal lære hvordan det er at være en ægte Saint, men han knækker under presset og skaber hændelser som gør, at I bliver taget til fange og ført med fly til en international gangsterbande kaldet The Syndicate.

The Syndicate mener at The Saints er en ødelagt skygge af deres tidligere selv. De mener Saints er blevet mindre voldelige og mere optagede af at sælge madkasser og tandbørster end at være kriminelle mestre. Den påstand er din figur selvfølgelig rygende uenig i, og med rå muskelkraft formår du at bryde fri fra stolen, du var fastbundet til.

Efter en række påtvungne Quick Time Events - som jeg helst så spillet foruden - ligger dine fjender døde på gulvet, og døren til flyets lastrum står åbent. Du, Shaundi og Johnny Gat ved at I må af flyet så hurtigt som muligt. I åbner den bagerste lasterampe, men ikke før dine løjtnanter ifører sig faldskærme. Johhny Gat forsvinder ud i slipstrømmen, og det samme ville Shaundi gøre hvis du ikke var hoppet efter hende.

Hun har et forspring, og det er ikke kun 100 vertikale meter, der adskiller jer, men også mange fjender og biler, der eksploderer når du skyder på dem. Jeg synes det var fedt at falde, gribe en fjende og sno sig så ens krop lå parallelt med jorden, og bruge fjendens krop som menneskeligt skjold. Efter et kort minut har sangen It's Raining Men fået helt ny mening, og du har nået Shaundi og folder faldskærmen ud.

Saints Row: The Third

Personligt synes jeg det var et ret fedt øjeblik, men da spildesigneren Greg Donovan siger at det fedeste øjeblik ikke er indtruffet endnu, bliver jeg vældigt interesseret. Flyet du netop er hoppet ud af er nemlig ikke færdig med dig. Det vender om og er på direkte kurs mod dig. Hvad gør man så, tænker jeg - men før jeg kan forestille mig et fedt scenarie, fortæller protagonisten at han vil slippe Shaundi og lade hende falde, så han kan smadre gennem forruden på flyet, flyve direkte igennem det og ud af lasterampen igen. Et fedt actionøjeblik, bestemt - men det havde været meget sejere hvis det ikke bare var et filmklip, men i stedet under spillerens kontrol.

Efter at have brugt flyet som afløb er der flere fjender og sprængbare biler, som skiller dig og Shaundi. Men som den bad-ass du er, formår du selvfølgelig at redde hende og lande i spillets nye by Steelport. Dette er ifølge Donovan og Phillips den anden mission i Saints Row: The Third, og vil ikke bare fungere som en introduktion til kampsystemet, men også til Steelport.

Saints Row: The Third

Byen Steelport er din og Syndicates fremtidige legeplads. Banedesignerne Chris Claflin og Frank Marquart siger at Steelport er en industriby grundlagt i 1930'erne. Steelport var aldrig et paradis på jord, men den havde potentiale til at blive en fin by. Alt dette blev smidt ud af vinduet da Syndicate kom til magten. De transformerede byen ved at placere deres mål og ønsker på allerede eksisterende bygninger. For eksempel så jeg koncepttegninger af en gammel villa, der var blevet til et bordel.

Steelport har lidt mere stil end Stilwater, og du kan gøre den mere stilfuld efterhånden som du overtager byen og dens fjendtlige fæstninger. Fæstningerne fungerer som hovedkvarterer for fjendtlige bander, og hvis du erobrer dem, kan du transformere stygge små industrifabrikker til gigantiske skyskrabere. Skabelse eller ødelæggelse af sådanne skyskrabere vil ifølge Greg Donovan og Scott Phillips føre til nye våben og andre unævnte ting, afhængigt af om du bygger videre eller jævner dem med jorden.

Våben er vigtige for Saints Row: The Third, især hvis du vil overtage nye dele af Steelport. Jeg blev vist tre måder at overtage byen på. Den første var at købe butikker i området. Butikkerne vil derefter give dig tilbud på tøj, ammunition eller hvad den ellers har på lager. Butikkerne vil også udbetale penge med jævne mellemrum, hvilket jeg satte særligt pris på i forgængeren.

Den anden måde er at tage småjobs i form af kendte og kære aktiviteter som Tank Mayhem. Her bliver du udstyret med en kampvogn og et mål om at gøre så meget skade som du overhovedet kan. Du skyder på biler og forbipasserende, og hvis raketterne ikke interesserer dig, kan du altid køre dem over med et tilfredsstillende knas.

Den sidste og mest indlysende måde at overtage bydele på, er at dræbe alle modstanderne i et Flashpoint. Flashpoints er steder med mange bandemedlemmer af den fjendtlige slag.

Saints Row: The Third

Der er tre forskellige bander i Steelport, og tilsammen danner de Syndicate. Den første bande, jeg blev introduceret for, er en gruppe af mexikanske wrestlere iklædt luchadormasker. De fungerer som Syndicates muskler, og har som opgave at sælge stoffer. Den anden bande hedder Morning Star og er koldere, mere formelle og mere professionelle end fribryderne. De står blandt andet for våbensmugling og bordelvirksomheden.

Den sidste gruppe er en bande med hackere. De kalder sig selv The Deckers, og har ansvar for pengeforfalskning samt ødelæggelse af beviser. Hver af disse grupper ledes af en magtsyg og excentrisk personlighed. Sammen styrer de Syndicate.

Du kan, som i tidligere spil, vælge hvem af dem du vil udtvære først. Det hele kommer an på hvilken rækkefølge du gennemfører missionerne i. Syndicate er dog ikke den eneste gruppe som du bør vogte dig for, i løbet af spillet vil ordensmagten også gribe ind med elitesoldater og højteknologiske fartøjer.

Jeg fik ikke mere at vide om denne trussel, andet end at det er fra dem, vi stjæler det sejeste våben jeg så i løbet af præsentationen. Våbenet gør ethvert motoriseret køretøj radiostyret, og du kan dermed styre politiets kampvogne og bruge dem mod dem. Dette våben vil også være en fantastisk måde at drille sine venner på i co-op-delen.

Hver opgave i Saints Row: The Third skal ifølge spillets hoveddesignere Greg Donovan og Scott Phillips have et specielt øjeblik, hvor fårene skilles fra bukkene. Et eksempel på dette kan være den førnævnte mellemsekvens, hvor du hopper gennem flyruden og svæver ud af lasterampen igen.

For at klare dette har de valgt at lave 75 procent af opgaverne specialbyggede, til forskel fra almindelige opgaver hvor du går fra punkt A til punkt B i Steelport og dræber fjender indtil missionen er slut. De specialbyggede opgaver vil ikke tage plads i Steelports gader, men i stedet i måske en bygning eller som mission nummer to i et fly og dernæst i frit fald.

Saints Row: The Third

Hovedpointen er at disse missioner ikke udspiller sig i Steelport, men et eller andet unikt sted som du ikke kan besøge før eller efter missionen, og jeg bifalder Volition for at tage sig tid til at lave disse missioner. For enhver ved at det kan blive ensformigt at dræbe fjender på bestemte steder i den samme store by du skal udforske i timevis. Det eneste jeg kan gøre er at glæde mig og krydse fingre i håb om at opgaverne bliver varierede nok.

Jeg blev forsikret om at man i den færdige udgave af Saints Row: The Third vil kunne tilpasse sin figur mere end man kunne i Saints Row 2. Og tilpasningsmulighederne har virkelig taget skridtet videre i treeren. Du kan forandre våben, biler og tilmed dine holdkammerater - men ikke i samme grad som hovedpersonen, selvfølgelig.

Den sidste ting jeg fik nys om, var noget som udvikleren ikke talte så meget om. De bekræftede en samarbejdsspiltype, men sagde at den ikke ville skille sig nævneværdigt ud fra den i Saints Row 2. Der er ingen grund til at fixe noget, der ikke er i stykker, siger Volition. Vi har en vindende formel.

Den tankegang er jeg kritisk overfor, for en vindende formel vinder kun så længe den er bedre end modstanderens formel, og når dine modstandere kigger efter nye måder at forbedre tilbuddet på, er det kun et spørgsmål om tid før de leverer noget bedre. Volition bekræfter også en multiplayer-del, men var ikke klar til at snakke om hvilke spiltyper eller muligheder spillet vil indeholde på det punkt.

Den sidste ting de snakkede om var at du gennem spillet vil blive stillet over for forskellige valg, som vil påvirke hvordan historien udfolder sig, og tilmed hvordan historien slutter. Desværre gav de ingen eksempler på dette, men de forsikrede pressen om at dette var et stort fokus for dem.

Saints Row: The Third

Efter præsentationen var lugten tung og styg i konferencerummet. Man kunne lugte sveden og pizzaerne, der var så tykke at de nævestore kødboller virkede proportionelt passende, men mere end noget andet kunne man mærke lettelsen hos pressen og Volition. Saints Row: The Third virker som et solidt spil. De ved nu at folk elskede de latterlige øjeblikke og de fantastisk skøre actionscener i Saints Row 2, og har taget denne viden med sig for at give Saints Row-serien sin egen identitet - én gang for alle.

Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third
Saints Row: The Third

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Saints Row: The ThirdScore

Saints Row: The Third

ANMELDELSE. Skrevet af Jonas Mäki - GR SE

Spilverdenens svar på Beavis & Butt-head, Jackass og Jersey Shore er tilbage. I Saints Row: The Third er galskaben grovere, større og endnu sjovere. Jonas har levet livet som pimp.

En

En "ægte" Saints Row Genki Manapult på eBay

NYHED. Skrevet af Lee West

Du kan muligvis erindre udvidelsen til Saints Row: The Third, hvor du fik et noget anderledes køretøj. Den såkaldte Saints Row Genki Manapult er baseret på en 1956 Ford...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.