Dansk
previews
Gears of War 3

Gears of War 3

Rasmus rapporterer fra slagmarken og GRTV er med som kamerahold når Gears of War atter engang byder på krig. Se med her når vi fortæller om Gears of War 3-betaen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det første Gears of War var for mit vedkommende den titel, hvor onlinespil på konsol for alvor klikkede. Min baggrund var PC-spil som Quake-serien og Counter-Strike, og jeg havde aldrig haft den store fidus til Xbox Live - altså den gamle udgave. Det blev bestemt bedre med Xbox 360, og jeg havde dyppet tæerne med Ghost Recon: Advanced Warfare, men det var først med Gears of War, at åbenbaringen rigtig skete.

I mine øjne var Gears of War på daværende tidspunkt et af de bedste deathmatch-spil nogensinde. I den sammenhæng skal man huske på, at det her var mens Halo 3 stadig bare var en prik i horisonten, og før Call of Duty 4 havde overtaget verdensherredømmet. Men stadig - Gears of War var fremragende online. Måske var det på grund af den øgede konkurrence, men Gears of War 2 fangede mig aldrig helt på samme måde. Ja, det bød på nogle nye tiltag, men essentielt var det mere af det samme.

Nu sidder vi så her, knap fem år efter, med betaen af det tredje Gears of War i fuld sving, og der er rigeligt med nyheder at fortælle om. I hjertet er spillet stadig Gears, men det er også en anelse hurtigere og mere hektisk end jeg husker forgængerne.

Gears of War 3

Der er i skrivende stund to spiltyper tilgængelige i betaen, Team Deathmatch og King of the Hill, og den førstnævnte byder på en grundlæggende ændring i gameplayet, som mange garvede Gears-fans nok vil studse lidt over: respawns. Førhen havde man for det meste kun ét skud i bøssen, og når man var død, måtte man pænt vente til runden var færdig, før man kunne spille videre. Sådan er det ikke længere, selvom vi heller ikke er ude i Call of Dutys evige respawn-fest.

Hvert hold har 25 spawns i alt, svarende til fem per mand, og når de er brugt, har man tabt. Altså er der stadig væsentligt pres på en for ikke at dø, men samtidigt er spillet ikke så ubarmhjertigt, især mod nytilkomne, som forgængerne var i de mest populære spiltyper. Det er en ændring jeg synes godt om. Den er med til at øge tempoet og betyder at man kan spille en smule mere aggressivt, selvom man stadig har stort incitament til at undgå at dø.

Der er i øjeblikket fire baner med, og de tre af dem synes jeg er rigtig gode. Her er masser af steder at søge dækning, og rigeligt med små chokes, men samtidigt har de også det, jeg uforligneligt forbinder med Gears of War, nemlig at man altid har en eller flere muligheder for at flankere. Uanset hvor du placerer dig, er der altid en eller flere vinkler, som du ikke er dækket fra, hvilket betyder at man konstant må holde øje med sin ryg. Der er altid en vej rundt.

Gears of War 3

Den sidste bane, Trenches, er jeg mindre vild med. Essentielt er den hestesko-formet, med ét stort chokepoint i midten, der gør det mere end almindeligt svært at flankere eller snige sig omkring. Kampene er i praksis begrænset til et enkelt område i banen, og det er en skam. Sådan virker det i hvert fald i TDM, mens det er en hel anden snak i King of the Hill.

I tilfælde af du ikke er bekendt med denne spiltype, vil jeg hurtigt forklare den. På hver bane er der en række zoner eller capture points, hvoraf kun ét er aktivt ad gangen. De to hold kæmper om kontrol over det aktive punkt, og optjener point så længe de har kontrollen. Det aktive punkt skifter løbende, så kampene konstant flytter sig rundt. Og netop af den grund fungerer Trenches rigtig godt i King of the Hill, lige som de andre baner i øvrigt også gør.

På våbenfronten er der også sket et par ting og sager. I standard-arsenalet har Lancer-riflen, seriens signaturvåben med indbygget kædesav, fået selskab af den såkaldte Retro Lancer, der har lidt kortere rækkevidde og mere rekyl, men til gengæld giver mere skade. Desuden er kædesaven skiftet ud med en almindelig bajonet. Om man foretrækker den ene eller den anden er nok et spørgsmål om smag. Haglgeværet Gnasher er desuden blevet suppleret af det oversavede jagtgevær, der ganske vist skal genlades efter kun ét skud, men til gengæld flår modstanderen midt over, hvis man er inden for rækkevidde.

Gears of War 3

Dette våben er jeg lidt mere lunken overfor. I øjeblikket virker den efter min mening en anelse for kraftig, og man ser en del spillere, der rullefalder lige op i fjæset på en og trykker af. Det kan selvfølgelig også bare være mig, der endnu ikke har hevet nok erfaring hjem til at forsvare mig hurtigt nok.

Hvad angår de tungere våben, er der også flere nye tiltag. Diggeren er sløv, men perfekt til at ramme fjender, der tror de sidder i sikkerhed, mens morteren fungerer fremragende, når man skal rydde et tungt belejret punkt i King of the Hill. Til gengæld har jeg ikke haft det store held med One-Shot, den nye super-sniper der skal lade op i et par sekunder. Den røde laser, der markerer hvor man sigter, er let at opdage for modstanderen, så man skal være en smule distraheret før den rigtig bliver en trussel.

Gears of War 2 fik en del kritik for en ustabil online-oplevelse, og Epic har for længst meldt ud, at de har taget kritikken seriøst. Derfor benytter Gears 3 dedikerede servere, og det virker som den rigtige beslutning. I hvert fald har alle mine kampe i betaen indtil videre virket klippestabile, og jeg har ikke set antydningen af forsinkelser og lag. Epic understreger selv, at de afholder denne beta for at teste og finjustere, og at det ikke bare er en glorificeret demo, men alt tyder på at de har fået styr på teknikken.

Og det er generelt kendetegnende for hele min oplevelse med Gears of War 3 i beta-form. Det virker solidt og er rigtigt underholdende, mens de nye tiltag i forhold til forgængerne for det meste er meget velkomne. Det gør spillet friskt, samtidigt med at det beholder de ting, der gør Gears til Gears - nemlig de lidt tunge og langsomme figurer, de tætte omgivelser, og de designvalg der gør, at man tvinges til at komme tæt på modstanderen for at nedkæmpe ham. Det kommer næppe som nogen overraskelse, men Gears of War 3 tegner virkeligt godt.

Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Gears of War 3Score

Gears of War 3

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Sidste kapitel i historien om Marcus Fenix og hans krigstandhjul. Slutter Gears of War-serien af med det forventede brag? Få svaret her når vi anmelder Gears of War 3.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.