Dansk
previews
Dead Island

Dead Island

Ferieparadis bliver til feriehelvede, når et zombieudbrud hærger en ellers idyllisk tropeø. Velkommen til Dead Island, rollespil og en kamp for overlevelse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du har sikkert allerede set den nu både berømte og berygtede annonceringstrailer for Dead Island, Deep Silver og Techlands kommende zombie-actionspil. Du har set billederne, og du har sikkert også læst beskrivelsen: Førstepersons zombie-action med mulighed for co-op for fire spillere. Hvis du synes det lyder som Left 4 Dead, så er det ikke mærkeligt, men sandheden er, at Dead Island har mere tilfælles med et spil som Condemned end Valves actionskyder.

For selvom der er skydevåben til rådighed, så er der få af dem, og langt det meste af vejen må man klare sig med nærkampsvåben som baseballbat, macheter, kødøkser og hvad man nu ellers kan finde. Man kan løbe ind i zombier næsten overalt, men man møder dem i små håndfulde i stedet for enorme horder.

Det er en designmæssig begrænsning snarere end teknisk. Dead Islands spilverden er stor og åben - da jeg prøver spillet, tør udvikleren ikke sætte tal på hvor stor, øen rent faktisk er. Men det demonstreres ret godt af udsigten fra det område, demoen starter i. Fra foden af en radiomast kan jeg se tværs over en stor fjord, og skimte omridset af en landsby på den modsatte bred - samme landsby besøger vi senere i demoen. Det vækker minder om det første Far Cry.

Og det er en sammenligning, der holder på flere leder, for Dead Island er rigtig flot. Detaljegraden er høj, med rig plantevækst og smukke omgivelser, og især lyssætningen imponerer. Det meste af demoen kaster solen et flot gyldent skær over øen, men senere trækker det op til regn, og himlen bliver faretruende grå.

Dead Island

Men det er teknikken, hvad med gameplayet? Er Dead Island faktisk sjovt at spille? Vurderet ud fra demoen jeg prøver, så ligner det et klart ja.

Som sagt starter demoen nær en radiomast, hvor en gruppe overlevende har etableret et safehouse. Dead Island har en meget rollespilslignende spilstruktur, så man kan frit gå rundt og tale med folk. Flere af dem har missioner til os - en har brug for reservedele til en bil, mens end anden har brug for dele til at få senderen på masten til at virke, og dermed sende et nødsignal til omverdenen.

Kortet i øverste hjørne viser hjælpsomt vej til de forskellige opgavers mål, men før jeg begiver mig ud på øen, skal jeg lige forbi et smut forbi en arbejdsbænk. Her kan man reparere sine våben, der tager skade under brug (bare rolig, de er ganske hårdføre), lige som man kan opgradere dem, så længe man har de rigtige dele.

Jeg banker nogle søm i mit baseballbat, og er ellers klar til afgang. På dette tidspunkt i spillet har man ikke adgang til så mange opgraderinger, men senere ser vi blandt andet eksplosive knive og andre opgraderinger. På dette punkt minder Dead Island om Dead Rising, selvom tonen er langt mere alvorlig. Her er ingen teddybjørne, der kan udstyres med maskingeværer.

Dead Island

Jeg begiver mig ud af indhegningen, og møder snart den første flok zombier. De er af den langsomme og stavrende slags, så jeg hæver battet og går til angreb. Animationer og lydeffekter giver en god fornemmelse af battets tyngde, mens jeg hamrer det i fjæset på de udøde. Små tal dukker op i luften og fjenderne, mens jeg giver dem tæsk, og et velplaceret slag sender en zombies hoved af sted gennem luften som en bold, mens resten af kroppen dejser om.

Figuren jeg spiller med er en assassin, en af spillets i alt fire klasser. Hun er lille men hurtig, og derfor er battet faktisk ikke et optimalt våben. Det kommer til udtryk med stamina-måleren, der tager et dyk for hvert sving med battet. For mange slag i træk, og man må tage et lille hvil. Samme måler bruges til at sprinte og kaste sig til siden, så der er et aspekt af resourcestyring i kampsystemet.

Med knive går det straks bedre, de æder langt mindre stamina, mens de stadig giver rigeligt med skade. Som assassin er der også bonus til kasteangreb, hvilket hurtigt viser sig at være nyttigt. Det er nemlig ikke alle zombier på Dead Island, der er tunge i røven. Der er lige dele Romero og 28 Days Later over spillets modstandere, og det gælder om at få de kvikke zombier ned først.

Dead Island

Heldigvis er det let og elegant at kaste en dolk i synet på en zombie, og selvom den ikke dør, er kraften fra kastet nok til at slå den omkuld. Jeg løber hurtigt frem, samler kniven op igen, og hugger zombien et par gange i ryggen, inden den når at rejse sig. Færdigt arbejde.

Kortet viser automatisk en rute mod min destination, men da det jo som sagt er en åben spilverden, kan man snildt finde alternative veje. Jeg kommer forbi en smadret bungalow, hvor en overlevende spørger om hjælp, finder et åbent område, hvor nogen har forsøgt at skrive "HELP!" på jorden med kufferter, og får også kørt nogle zombier over bag rattet på en firhjulstrækker. Bilfysikken er lidt stiv, men det er jo heller ikke et racing-spil. Det er i øvrigt et af de områder, som udviklerne måske vil kigge på inden udgivelsen.

Vi springer frem til et senere tidspunkt i spillet, til den førnævnte landsby. Min figur er steget et par levels (endnu et af de rollespilsagtige elementer), og har fået adgang til en del flere våben. Mange ekstra knive, heriblandt et par stykker af den sprængfarlige slags. Og dem bliver der brug for, for jeg står over for en led bosskamp. En gruppe overlevende har barrikaderet sig i en kirke, men en stor zombie i spændetrøje af metal har fået færden af dem, og hamrer nu løs mod døren. Spænderne gør, at man kun rigtigt kan give ham skade ved at sigte efter ryggen, så man er altså nødt til at lokke ham mod sig, og så springe til siden i sidste øjeblik, når han stormer frem. Det er en klassisk mekanik, men den fungerer glimrende, og kampen krydres af andre zombier, der vandrer omkring, og et par gasflasker, der kan udnyttes taktisk (flammer plus gasflaske plus kniv er lig stort brag).

Efter bossen er nedlagt, kan kirken atter slå dørene op, og fungerer herefter som et nyt safehouse. Det betyder flere overlevende, flere quests, nogle handlende, man kan købe genstande og våben fra (herunder en skummel type i besiddelse af en masse skydevåben), og ny mulighed for at reparere og opgradere de våben, man allerede har.

Dead Island

En af de ting, vi ikke får at se, men som udviklerne gerne taler om, er spillets multiplayer. Der vil være co-op for op til fire spillere, man kan hoppe ind og ud af hinandens spil som man lyster, og der er ingen begrænsninger på klassesammensætning eller level. Sidder man fast i en svær kamp, kan man altså snildt få en af sine venner til at hjælpe, også selvom han er ti levels højere end en selv, uden nogen straf.

Omvendt kan man også slutte sig til en vens spil, selvom han er flere timer længere inde i handlingen. Spillet gør pænt opmærksomt på, at man risikerer at få spoleret dele af historien, men ellers står det en frit for at lege med.

Planen er at vise nogle af disse ting frem på E3, men indtil da må vi altså nøjes med indtryk fra singleplayer. Jeg forlader Dead Island med en god fornemmelse.

Ja, zombier er på mode for tiden, men med sin åbne spilverden, rollespilselementerne og fokus på nærkamp, gør spillet rigeligt for at skille sig ud fra mængden. Og da alle disse mekanikker sidder lige i skabet, skulle grundlaget for et godt spil være i orden. Den flotte annonceringstrailer tog de fleste af os på sengen, og det ser ud til at Deep Silver har skruet et spil sammen med nok substans til at følge den op.

Dead Island
Dead Island
Dead Island
Dead Island
Dead Island
Dead Island
Dead Island

Relaterede tekster

Dead IslandScore

Dead Island

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Det er blevet sammenlignet med Left 4 Dead, men er helt sin egen. Læs her hvorfor, når Rasmus anmelder.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.