Dansk
previews
NHL 12

NHL 12

Vi har været på besøg hos EA Sports i Vancouver, hvor vi helt eksklusivt fik lov til at kigge EA Sports over skulderen på det kommende NHL 12. Spillet er stadigvæk i meget tidlig udvikling, og er derfor langt fra færdigt. Men Carsten fik hevet et par interessante detaljer om det kommende spil hjem fra Canada. Læs og bliv klogere på ishockeyspillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

I NHL 11 blev der lagt vægt på fysik under overskriften "alt kan ske", hvilket reelt set dækkede over, at stavene kunne blive revet ud af hænderne på spillerne. Stave fløj rundt på isen i stort virvar, og man følte indimellem at man spillede MiKado i stedet for ishockey. NHL 12 præsenterer en videreudvikling af det fysiske aspekt af spillet, som jo er en stor del af ishockey, hvor der gerne må puffes, masses og herretackles.

Selvom det ikke hedder det samme, så svarer det fysiske fokus til "Personality Plus", som vi kender fra FIFA 11. Det betød større spillerdifferentiering: fra højde til styrke og dygtighed. Overført til NHL betyder det, at denne differentiering tydeligt vil spille ind på hvordan spillerne agerer over for hinanden på banen. Stærke og høje spillere skal således kunne skubbe mindre og svagere spillere væk. Særligt foran målene vil dette komme til at indvirke på det taktiske spil, hvor vi burde se forsvar og angreb kæmpe om den centrale plads foran kassen. Og mon ikke vi også vil se forskellige grader af tacklinger?

Vi er spændte på hvordan dette øgede fokus på fysikken kommer til udtryk i selve gameplayet. Det er et element, der har været savnet fra de forrige udgaver, netop fordi ishockey er et så fysisk spil, som det er. At kunne skubbe, masse og holde andre spillere på afstand, blot ved hjælp af spillerens fysiske egenskaber, vil uden tvivl bringe flere elementer ind i spillet. Aggression, styrke og dygtighed med pukken vil få mere plads i de taktiske overvejelser, inden man skal sætte sit hold, og finde ud af hvordan man skal spille det mod modstanderen.

Stjernespillerne vil have flere tricks i ærmet end de almindelige spillere, og vil også kunne hive skud og tacklinger i hus, som vil få tilskuerne til at stå op af bare begejstring. Alt i alt spredes paletten altså ud på det fysiske område.

NHL 12

Men et er selve spillernes ageren, noget andet er alt det, der omkredser spillet. For her er der også lagt et nyt fysik-system ind. Sidste år kunne du slå staven ud af en modspillers hænder. Denne gang kan du også banke hjelmen af andre spillere. Men det stopper ikke her. Plexiglasset omkring banen kan smadres, ligesom du kan skyde pucken ud af banen. EA siger selv, at alle objekter er 'levende', forstået på den måde at de ikke blot agerer som uigennemtrængelige mure. Førhen mødte man denne 'mur' når man bumpede ind i andre spillere, barrieren eller hamrede pucken langt over den. Vi så gode eksempler på hvordan dette nu fungerer meget mere dynamisk, og vi er spændte på at se det færdige resultat. For der er også et par elementer i den retning EA her tager spillet, som gør mig lidt bekymret.

Hvor selve fokus på det fysiske spil mellem spillerne helt klart bliver en gevinst, er jeg mere skeptisk over for den forholdsvis store vægt der er lagt på, at spillerne kan tabe stave og nu hjelme. Det bibringer ikke noget til spillet, virker gimmick-agtigt, og jeg frygter, at isen på sigt bliver fyldt med alle mulige genstande: stave, hjelme, skøjter, handsker, tyggegummi og andet bras, som tilskuere nu kan kyle ind på banen. Hvor tit er det lige man ser en hjelm blive skubbet af en spiller? Skal man så også indføre, at spillere kan tabe fodboldstøvler i FIFA? Eller at man kan hive bukserne af Mike Tyson i Fight Night? Come on EA!

NHL 12

Når vi er ved det skeptiske, så var det heller ikke med armene over hovedet, at jeg hørte at NHL nu for første gang vil give målmændene mulighed for at slås med hinanden. Jeg er stor modstander af slåskampe i ishockeyspil i forvejen - og at man nu udvider det aspekt af spillet er mig ubegribeligt. Ishockey er et fysisk spil. Ja. Men det er altså ikke en kampsport, og slåskampe gør ikke andet et at lave et uheldigt afbræk i kampenes flow. Et dårligt gimmick og en fremhævning af en skønhedsplet i det ellers smukke og hurtige spil. Vi blev præsenteret for en målmandsslåskamp - og det understregede blot min pointe: For pokker hvor så det kedeligt ud. Tilbage til spillet!

En anden interessant nyhed i NHL 12 er, at serien for første gang bringes til Europa og dernæst også giver mulighed for at spille udendørs. EA bekræftede at tre Schweiziske stadions er inkluderet. Om der kommer flere europæiske lokationer på kortet er endnu uvist. Vi fik præsenteret et af disse, som helt klart tilføjede et nyt og frisk pust. Nye omgivelser gives der i en ny spilmode: I Winter Classic skal du deltage i den traditionsrige turnering der foregår udendørs - og det med snevejr og det hele. Selvom omgivelserne slet ikke var færdige her, så gav hvad vi så et fint indblik i, hvad vi kan forvente. Og det så skam rigtig fint og stemningsfyldt ud. Godt initiativ, der som sådan også følges op i resten af produktionen, der giver spillet en mere tv- og transmissions-agtig følelse. Igen var det knapt med eksempler, men vi glæder os til at se mere.

NHL 12

Man skal være varsom med at konkludere plusser og minusser på et spil, der er så langt fra at være færdigt, som det vi fik fremvist i Canada. EA Sports havde sågar knoklet ekstra hårdt i dagene op til vores besøg for at få enkelte af de omtalte elementer nogenlunde færdig til fremvisning til jeres benhårde udsendte medarbejder (og dette endda imens de lokale helte fra Vancouver Canucks spillede vigtige finalekampe, så tak for det!).

Med forsigtighed i stemmen vi jeg nu alligevel sige, at der er langt flere positive end negative elementer i sigte. Alt i alt ser det nemlig ud til, at vi får fintunet og forfinet flere af de gode tiltag fra NHL 11. Mange gode elementer er planlagt, og specielt er jeg spændt på at se hvordan hele det fysiske aspekt mellem spillerne kommer til udspille sig. Får EA Sports dette til at sidde lige i skabet, vil det føje nye dybder til seriens gameplay. Tilføjelser som løse hjelme og goalie fights er i den forbindelse mindre vigtige og hører til i den mere kulørte afdeling, som absolut ikke er denne skribents favorit, men som nok har et publikum.

NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12
NHL 12

Relaterede tekster

NHL 12Score

NHL 12

ANMELDELSE. Skrevet af Bengt Lemne - GR EU

Med 300 gameplay-mæssige forbedringer skulle vi kunne forvente en helt ny oplevelse med NHL 12, ikke? Nej. Men det er stadig et godt spil.

NHL 12

NHL 12

PREVIEW. Skrevet af Carsten Odgaard

Vi sendte Carsten til EA Sports' højborg i Vancouver, Canada, for at høre alt om det seneste skud på stammen i den populære ishockeyserie, NHL 12.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.