Dansk
previews
Bioshock Infinite

Bioshock Infinite

Columbia, Songbird, Booker og Elizabeth. Alle er en del af Bioshock Infinite. Læs med her og opdag hvorfor vi glæder os.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Hvorend vi gik hen på E3, snakkede folk igen og igen om Bioshock Infinite. Såvel journalister som udviklere måbede over Irrational Games' seneste, og efter selv at have set det, er det ikke svært at forstå hvorfor - det ser fantastisk ud, og gameplayet virker også innovativt og sjovt.

Det, der gjorde os begejstrede for Bioshock før dets udgivelse, var Rapture, og Columbia, den by som Bioshock Infinite foregår i, har den samme slags effekt på en. En flyvende by blandt skyerne, hvor en slags borgerkrig hærger gaderne. Og gaderne er måske det mest spændende, vi endnu har set fra Bioshock Infinite. Personer og figurer har et liv og en farverighed, som vi bare ikke har set før. Hele demoen var så utroligt veltrimmet, at jeg måtte sikre mig at jeg ikke bare havde set en cutscene.

Hvis Columbia er en fantastisk erstatning for Rapture, så er Songbird en endnu bedre erstatning for Big Daddy. Denne enorme syngende mekaniske fangevogter er så enigmatisk og fascinerende som nogen spilfigur kan være. Hvem har lavet ham? Hvad er han? Og hvad motiverer ham til at jagte Elizabeth? Er det bare hans programmering? Når det kommer til Songbird, er der mange flere spørgsmål end svar.

Bioshock Infinite

E3-demoen af Bioshock Infinite starter med at Booker DeWitt, figuren du spiller som, og Elizabeth, pigen du er blevet sendt til Columbia for at redde og bringe hjem, befinder sig midt i en butik. Mens de leder efter genstande, der måske kan hjælpe dem på deres færd gennem den tumultfyldte by, stirrer Songbird ind af vinduerne, og skriger for at få Elizabeth til at vise sig. Udvikleren forklarer, at vi er omtrent en tredjedel inde i spillet, og Booker har netop formået at befri Elizabeth fra hendes fængsel, hvor hun blev bevogtet af Songbird. Det lader til at Songbirds eneste formål er at kigge efter Elizabeth, og deres mærkelige forhold som vogter og fange lader til at være et af de centrale elementer i den første del af historien, og måske endda hele spillet.

Et andet stærkt tema er Elizabeths mystiske kræfter, der lader hende frembrige genstande gennem revner i rum og tid (eller noget i den dur). Da hun prøver at genoplive en død hest med sine kræfter, åbner hun ved et uheld en portal, og en biograf, der viser "Revenge of the Jedi" (den oprindelige titel for Return of the Jedi), kommer til syne. Elizabeth ønsker ikke at forlade Columbia før hun ved, hvad hendes kræfter egentlig er for en størrelse, og derfor har Booker lagt en plan om at besøge Comstock - leder af en af de kæmpende faktioner, kaldet the Founders - for at finde svar.

Songbird begiver sig væk butiksvinduet, og Booker og Elizabeth indtager gaderne. Hvis mængden af detaljer, der var brugt på at dekorere butikken, var nok til at tage pusten fra en, så er Columbias udendørs omgivelser endnu mere imponerende. Den svævende by blev designet som en verdensudstilling ved århundredeskiftet (Bioshock Infinite foregår i 1912) af USA. Men efter byen kastede bomber på civile under Bokseropstanden i Kina, slog skaberne hånden af den, og siden da har den bare svævet rundt som en trussel, der bringer ballade med sig hvorend den kommer. Man kan se dens festlige fortid visse steder, men det igangværende oprør, hvor The Founders og Vox Populii ("folkets stemme") kæmper i gaderne, har mærket byen. På den led minder den om Rapture, men hvor man som spiller kom til Rapture efter alt var gået galt, virker det som om Columbia stadig er midt i en aktiv konflikt.

Bioshock Infinite

På deres vej mod Comstocks palæ kommer Booker og Elizabeth forbi en henrettelse i fuld sving. Som spiller har du valget mellem bare at gå forbi, eller forsøge at blande dig, og i demoen valgte Irrational at vise os hvad der sker, hvis Booker verbalt forsøger at sætte sig imellem. Det bryder The Founders sig ikke synderligt om, og en ildkamp bryder ud. Kampe i Bioshock Infinite er hurtige og hektiske, men der er også et cover-system at tage til overvejelse, og endnu vigtigere Elizabeths evner. Under denne konfrontation kan Elizabeth bringe tre forskellige genstande frem gennem revnerne - mere dækning, ammunition eller en dør, der giver mulighed for at flankere fjenderne. Andre revner kan bringe en mere øjeblikkelig død til vores fjender, som når hun for eksempel frembringer et godstog, der buldrer henover dem, der står i vejen for hende. Hendes evner har både et taktisk formål, der holder dig på tæerne og tvinger dig til at være på udkig efter muligheder i omgivelserne, mens de andre gange simpelthen er spektakulære at se.

For at nå Comstock kører Booker afsted på himmelbanen, mens fjenderne følger efter ham, og jagten er så intens at det er svært at holde trit. Irrational fortæller os senere, at du frit kan skifte retning på ethvert tidspunkt eller hoppe ned fra skinnerne, så man skal ikke tro at dette bare er en slags "on rails"-sektion. Vi så også Booker samle en raketkaster op, og omgivelsernes store skala gør tunge våben mere relevante end i begge de tidligere Bioshock-spil.

Lige før Booker og Elizabeth når Comstocks palæ, bliver de indhentet af Songbird. Han er bestemt ikke glad for at Elizabeth er undsluppet, og nu er de begge hans fanger. Og her slutter demoen. Vi kan næsten ikke vente med at se, hvad der sker herefter, men det bliver vi nok nødt til. Bioshock Infinite udkommer først en gang i 2012.

Husk du kan se masser af Bioshock Infinite-trailere herunder

Bioshock Infinite
Bioshock Infinite
Bioshock Infinite
Bioshock Infinite
Bioshock Infinite
Bioshock Infinite
Bioshock Infinite

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.