Dansk
Gamereactor
previews
Project Cars 3

Vi talte med udviklerne og fik et lille kig på Project Cars 3

Gamereactor fik et smugkig på det næste spil i Slightly Mads racing-simulatorserie.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Project Cars var et herligt racerspil. Project Cars 2 var endnu bedre. Slightly Mad Studios tog al den optjente erfaring fra deres arbejde på titler som GTR 2, Need for Speed: Shift og Test Drive: Ferrari Racing Legends og spurgte fans om penge til at realisere simulatordrømmen, Project Cars, og siden den dag har studiet konkurreret i toppen af subgenren mod store titler som Assetto Corsa og iRacing. Med det sidste spil formåede et passioneret team fra udkanten af London at udfordre giganter som Forza Motorsport og Gran Turismo, for ikke at nævne PC-eksklusive simulatorkanoner som Raceroom og Rfactor. Og da vi hørte, at Slightly Mad var ved at gøre klar til at annoncere det tredje spil i serien, greb vi chancen for at tage fat på studiet og finde ud af mere.

Inden producer Pete Morrish og esports-manager Joe Barron fra Slightly Mad hoppede ind i et online møde med os i mandags, fik jeg mulighed for at se en cirka 20 minutter lang præsentation af Project Cars 3. Under denne korte hands-off-demo blev spillet vist fra adskillige forskellige vinkler, og selvom Ian Bell og sit racerskøre hold i øjeblikket ikke diskuterer udvalget af biler, antallet af baner og de inkluderede racerdiscipliner, var det tydeligt, at studiet sigter efter at udbrede markedet og ramme flere spillere - noget det allerede succesfuldt har gjort med Project Cars 2.

"Et af de vigtigste aspekter for os denne gang har været at forsøge at skabe et racerspil, der aldrig går på kompromis med det faktum, at det simulerer absolut virkelighed, når det kommer til forholdene på banen, hvordan bilerne opfører sig og så videre, men på samme tid ikke skræmmer nybegynderspillere væk. Vi ønsker at gøre Project Cars 3 lettere at sætte sig ind i. Lettere, i starten, med en mindre tærskel. En del af dette har handlet om at skabe en bedre og mere belønnende følelse, når du kører med et gamepad," fortalte Morrish os.

Project Cars 3

Den præsentation, vi får at se, ligner mere Forza Horizon end Assetto Corsa, med neongule pile, pink navneskilte, blinkende ikoner og stærkt kursiveret HUD-typografi. Jeg er ærlig talt en smule overrasket over, hvor "arkadeagtigt" det ser ud med hensyn til præsentationen i sig selv. Tidligt i interviewet spurgte jeg, mere generelt, om fokus var skiftet over mod en mere lettilgængelig oplevelse. Men Pete Morrish forsikrer mig om, at dette er en misforståelse.

"Det her er en ren simulator, og vi har bygget spillet på den samme motor med det samme fysiksystem på det stabile fundament, vi skabte i Project Cars 2," forklarede produceren. "Bilfysikken er finpoleret, og kørslen er nu endnu skarpere, mere intens. På samme tid, som jeg sagde, sigter vi efter at udvide vores målgruppe yderligere, tiltrække nye spillere og være inklusiv frem for eksklusiv, hvilket jeg mener, nogle spil i denne subgenre faktisk kan være. Det bliver hurtigt en smule kedeligt i racing-simulatorgenren, føler jeg, en smule elitær, og vi vil helt sikkert forsøge at modvirke det med Project Cars 3."

Ideen er, selvfølgelig, en god én. Med Project Cars 2 synes jeg, Slightly Mad lykkedes bedre med det end mange af konkurrenterne, og at fortsætte med at bygge videre på dette succesfulde koncept er smart. Men på samme tid gav videopræsentationen mig altså en stemning af, for eksempel, Forza Motorsport 7, hvor Turn 10 forsøgte at gøre nøjagtig det samme, men gik en lille smule for vidt. Dét spil var for lettilgængeligt og var for inviterende, når det kom til nye spillere, og på den måde skræmte det en del af det racerfikserede hardcore-publikum væk, som havde forgudet Microsofts Gran Turismo-udfordrer siden sin Xbox-premiere. Selvfølgelig er der en risiko i alt, og selvom brugerfladen kan slukkes i Project Cars, føles det ved første glans, som om det måske bliver en smule for fjollet til min smag.

Project Cars 3

Derudover, hvor meget jeg end elskede Project Cars 2, er der et stort problem, som stadig plager dele af spillet, og jeg ville spørge Slightly Mad, om de opfattede problemet på samme måde, som jeg (og store dele af spilfællesskabet) gjorde og stadig gør. Project Cars 2 var proppet med indhold. Lidt for meget, ville jeg sige. Dele af spillet føltes, som om de flød over. Omtrent 50 af de 170 biler holdt aldrig den samme høje standard som resten af indholdet, og dette er noget, som Morrish er meget bevidst om.

"Vi ved det. Vi bed i mere, end vi kunne tygge, og det blev en smule pakket dér, i visse sektioner og visse steder. Nogle biler var meget bedre lavet i forhold til bilfysik end andre, og der var baner også, som var mindre detaljerede end andre. Vi har arbejdet hårdt på det denne gang. Jeg kan ikke love andet end, at jeg virkelig tror, Project Cars 3 vil føles meget mere jævnt, stramt. Vi er mere fokuseret denne gang."

Kan Project Cars 3 forbedre sig ovenpå en allerede glimrende opskrift og tilbyde en raceroplevelse, der holder de mest engagerede fans engagerede, og på samme tid tiltrække nyt blod? Adspurgt om rallycross og om, hvorvidt det vil være inkluderet eller ej, sagde studiets repræsentanter, at de ikke havde nogen kommentarer til det lige nu. Jeg får samme svar, da jeg spørger om antallet af biler, der bliver inkluderet, og om spillet bliver udgivet på PlayStation 5 og Xbox Series X. På nuværende tidspunkt er alle munde lukket, i hvert fald et par måneder endnu.
<bil>

Project Cars 3
Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3Project Cars 3
HQ
Project Cars 3
Project Cars 3
Project Cars 3

Relaterede tekster

Project Cars 3Score

Project Cars 3

ANMELDELSE. Skrevet af Daniel Andersen

Slightly Mad Studios er tilbage med endnu et kapitel i den respekterede Project Cars-serien, og Daniel har givet den fuld smadder.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.