Dansk
previews
Borderlands 2

Borderlands 2

Fed stil, oceaner af våben, forskelligfarvet loot og mulighed for co-op. Hvad mere kan man ønske sig? Borderlands var tæt på perfekt og Borderlands 2 fortsætter den gode stil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Skal man tro Steve Gibson fra Gearbox, så har den amerikanske udvikler lagt sig i selen med Borderlands 2. Ifølge ham er alt for mange andre udviklere tilfredse med at lave det, han kalder et "content dump", når de skal lave en efterfølger til et populært spil. Nye baner, ny historie, måske nye fjender, men de samme gamle mekanikker, man allerede kender til hudløshed.

Sådan skal det ikke være med Borderlands 2. Det skal være en "sand" efterfølger. Gearbox har kigget på alle dele af spillet, fortæller Gibson, og justeret, ombygget og til tider fuldstændig genskabt spillets mange systemer. Level-system, quest-system og den kunstige intelligens er bare nogle af de områder, der har fået en overhaling, og i den demo, som selskabet viser frem på Gamescom, får vi smagsprøver på mange af disse ændringer.

For det første er der våbnene. Borderlands blev kendt for at have et fuldstændig absurd antal våben, og to'eren fortsætter i samme stil. Gibson nævner ikke noget specifikt antal, men ordet "millions" bliver brugt adskillige gange.

Borderlands 2

Et af de nye våben, vi ser, bryder med en lang tradition inden for skydespilsgenren - det kan ikke genlades. Når det er tomt, smider man det bare væk, og et nyt eksemplar dukker op i ens hånd. Det er forbrugersamfundet taget til det ekstreme. Og det er ikke bare en gimmick, for når man smider våbenet fra sig, fungerer det som en håndgranat, og jo flere kugler der er tilbage i magasinet, når man kaster, des mere skade gør det.

Et andet våben bygger på den Bandit-teknologi, man så så meget af i det første spil. Gibson fortæller, at det i grunden virkede underligt, at når man stødte på så meget andet teknologi lavet af disse banditter, var det mærkeligt, at de ikke også lavede våben. Det rettes der op på her, og geværet følger den skramlede, sammensatte og rustikke æstetik, som anden Bandit-teknologi også benytter -hvilket også kommer til praktisk udtryk, da den har et temmelig stort magasin.

Skilltræet er også blevet lavet helt om, så det skulle være både mere overskueligt, især for nye spillere, og også være nemmere at opgradere de evner, man foretrækker at bruge.

AI'en er et andet væsentligt punkt, hvor Gearbox har optrappet væsentligt. Som Gibson selv forklarer det, så kunne fjenderne i det første spil ikke meget andet end at storme frem mod spilleren og falde døde om. Det er ændret, så de nu har væsentligt flere tilstande. De kan begynde at halte og snuble, når de tager skade, de er blevet væsentligt bedre til at finde rundt i omgivelserne, og kan også interagere mere med miljøet. Vi ser det i demoens første kampsekvens, mod tre store monstre af typen Bullymong. Udover at løbe mod spilleren som en arrig tyr, kan de også finde på at samle sten op og kaste med dem, og vi ser endda en af dem smide med et bilvrag.

Borderlands 2

En anden fjende, vi ser, er en led, sadistisk gut med et enormt skjold, som han har spændt en dværg-psykopat fast på med kæder. Skyder man kæderne i stykker, vil den lille fyr blive frigjort, og straks forsøge at tage hævn mod sin tidligere fangemester. Godt nok er han ikke særlig stor, og kun udstyret med en kniv, men det er nok til at den store fjende bliver distraheret, så man kan snige sig om bag ham og undgå skjoldet. Ren Mad Max.

Vi får også et gensyn med Psychosne fra det første spil, der ligeledes er blevet væsentligt klogere. De kan nu klatre op af mure og hoppe op på afsatser, så det er slut med bare at stille sig på en kasse, man ved de ikke kan komme op på, og skyde dem i rog og mag.

Bilfysikken er også blevet væsentligt forbedret. Hjulene har uafhængig affjedring, man kan lave powerslides og udskridninger, køre henover fjender og lig, og der er ikke længere noget med at sidde fast i små detaljer i omgivelserne. Hurra! Bilen, vi ser, minder lidt om en Warthog fra Halo, både i styring og udseende, og det er bestemt ikke nogen dårlig ting.

De figurer, man kunne spille som i det første Borderlands, er blevet skiftet ud med nye hovedpersoner, men optræder stadig som NPC'ere i spillet - hvilket vi også får en smagsprøve på, da det viser sig at den aktuelle mission går ud på at redde Roland ud af kløerne på den organisation, der udgør spillets hovedfjende. I demoen ser vi den nye Gunzerker-klasse, hvis særlig evne er muligheden for at have et våben i hver hånd. Hvilket som helst våben, ikke kun pistoler eller den slags.

Jeg spørger, om det bliver muligt at importere sit savegame fra det første spil, for på den måde at få en eller anden form for bonus eller lignende. Gibson fortæller, at det er noget de kigger på og gerne vil have med, men at de ikke helt har regnet ud hvordan det eventuelt kal fungere. Med skiftet i hovedpersoner, vil det for eksempel ikke give mening at importere sin gamle figur.

Demoen udspiller sig i nye omgivelser, i en blanding mellem tundra og sneklædte bjerge, selvom den visuelle stil selvfølgelig stadig er den samme. Når man ser ud over de mange bjerge og nyder den smukke udsigt, kan man i øvrigt besøge alle de steder, man kan se, forsikrer Gibson. De vil gerne opfordre til udforskning, og fra bjergsiden kan vi blandt andet se noget, der ligner et kraftværk, og et andet sted, der ligner en banditlejr. For at hjælpe med udforskningen er der nu også blevet tilføjet et minimap i hjørnet af skærmen, så man altid let kan se hvor næste mål er henne.

Borderlands 2

Som det sidste punkt på dagsordenen får vi også demonstreret co-op. Igen er her drop-in/drop-out, uden man behøver starte sit spil forfra eller lignende, og Gibson fortæller, at de har gjort det meget lettere at kunne tage på quests sammen. Et problem i det første spil, var at reglerne for hvilke quests, man måtte tage, hvis man ikke var nået til nøjagtigt samme punkt i spillet, var alt for restriktive. I Borderlands 2 skulle det være meget nemmere at blive "eligible" til hinandens quests, men der fortælles ikke hvad de konkret har ændret.

Demoen slutter med, at vores to helte kommer op mod et enormt boss-monster, der giver dem en sønderrivende omgang tæsk. Vores helt bliver smidt ud over bjergsiden, og mens han falder, hæver han en strakt fuck-finger på hver hånd. "We still like dumb shit", griner Gibson, mens demoen slutter. En lille spørgerunde senere er præsentationen færdig, og jeg begiver mig atter ud i Gamescoms menneskemylder, sulten på mere Borderlands. Fans af det første spil kan roligt glæde sig.

Borderlands 2

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Borderlands 2Score

Borderlands 2

ANMELDELSE. Skrevet af Lee West

Loot-afhængige lommesoldater kan nu fortsætte på farten. Så bliver det ikke bedre... eller gør det?



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.