Dansk
previews
Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

Er faklen blevet overdraget? Er der en ny konge af bilsimulatorgenren? Microsoft gør i hvert fald sit til at Forza Motorsport 4 skal blive det bedste bilspil nogensinde.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Dan Greenwalt har et mål. Turn 10-chefen har sat sig for at gøre alle bilelskere til gamere, og alle gamere til bilelskere. Det er mildest talt ambitiøst. Inspirationen kommer fra hans svigerfar, fortæller han, der kan restaurere enhver bil fra bunden. Svigerfar ved alt, hvad der er værd at vide om biler, men synes stadig at en Xbox-controller er intimiderende.

Det skal Forza Motorsport 4 lave om på. Det skal både tiltale de hårde simulatornørder, men også være så åbent og lettilgængeligt, at alle kan være med. Og det skal tale til den benzin, der pumper gennem vores årer.

Greenwalt kunne tale sig hæs omkring alt det, der er at fortælle om Forza Motorsport 4, og vælger derfor at fokusere på de områder, hvor det adskiller sig væsentligt fra forgængeren, siger han. I alt er der tre emner, han vil komme ind på.

Forza Motorsport 4

Den første er Autovista - en virtuel blanding mellem biludstilling og opslagsværk. Her kan man nærstudere en række eksotiske og sjældne biler ned til næsten mindste detalje, og svælge sig i fakta. Det er denne del af spillet, der understøtter Kinect, men man kan også bevæge sig rundt om bilen og interagere med den med controlleren alene.

Bilen, Greenwalt viser frem, er en knaldrød Mercedes SLS AMG. Grafikken i bilsimulatorer har gennem årene rykket tættere og tættere på fotorealisme, og dette her er nok det nærmeste, de endnu er kommet. Det er lige før man kan nærstudere sømmene i læderbetrækket. Intentionen er, at hver bil skal være som en ny bane at gå på opdagelse i.

Bilerne i Autovista er nøje udvalgt, forklarer Greenwalt. Det er biler af den slags, de færreste af os kommer til at se i levende live. Bor man i en metropol som New York, vil man måske have set et par stykker, fortæller han, men Forza 4 skal være for bilelskere over hele kloden.

Udover de flotte detaljer, er det også i Autovista, at vi får den første smagsprøve på udviklernes samarbejde med det britiske tv-program Top Gear. Jeremy Clarkson har nemlig indtalt kommentarer til alle bilerne i Autovista, og med et enkelt knaptryk hører vi ham fortælle, hvordan SLS AMG efter hans mening er den bedste bil, der bliver fremstillet lige nu.

Forza Motorsport 4

Vi rykker videre til næste punkt, den nye World Tour. Forza 4 handler om at køre i de biler, man elsker, siger Greenwalt, og derfor har Turn 10 tilføjet en ny dimension til karrieredelen. Hvis du ikke har lyst til at slippe din toptunede BMW M3, så er det ikke noget problem. Du kan i princippet køre hele din Forza-karriere i samme bil. I World Tour vil spillet konstant tilbyde nye events på alle de mange baner verden over, events der er tilpasset, så de matcher din bils ydevne.

Og banerne er der mange af. Både eksisterende og kendte baner, som Nürburgring og Hockenheim, men også en lang række originale baner, der er skabt til spillet. De er fiktive, men bygger til dels på rigtige vejstrækninger, og Forza-holdet har været jorden rundt for at finde de bedste veje, og bruge dele af dem i deres designs.

De har taget uanede mængder af referencefotos og andre optagelser, der direkte afspejles i spillet. "Når du ser en solnedgang, så er det nøjagtig den solnedgang, vi fangede, da vi var ude på banen", siger Greenwalt.

Greenwalt hopper tilbage til demoens flotte menu, for at rykke videre til tredje punkt, Community. En menu, der er baseret på Top Gears ikoniske tv-studie. Din foretrukne bil, i dette tilfælde en kulsort M3, holder i forgrunden, mens den legendariske Toyota Hilux pickuptruck, der er blevet brændt af, druknet og været gennem en nedriving, kan ses i baggrunden. Det ligner den ægte vare på en prik. Altså sådan, at man virkelig må kigge efter, for at se tegnene på at det er computertegnet.

Forza Motorsport 4

Men som sagt, videre til Community, der kort fortalt er spillets onlinedel. Det første, Greenwalt fortæller om, er en af de nye online-spiltyper: Top Gear Football. Er du fast seer af tv-programmet, kan du sikkert huske den episode hvor holdet spillede fodbold med Toyota Aygoer og en enorm opustelig bold. Det kan man også i Forza 4, men fordi man ikke behøver at bekymre sig om buler og forsikring med virtuelle biler, kan man køre i lige den bil man vil. Greenwalt fortæller, hvordan man hurtigt får en fornemmelse for, at visse biler er bedre i nogle positioner end andre, så forsvaret kører typisk i SUV'ere mens angriberne vælger superbiler. Desværre får vi ikke denne del af spillet at se.

Dertil kommer de nye bilklubber, der kort sagt modsvarer klaner fra skydespil. Og der er god grund til at starte en klub med sine venner. For det første deler man sin garage med hinanden, så man til hver en tid kan køre en tur i sin kammerats bil. Du kan låne min Ferrari F50, og jeg kan tage en sviptur i din Bugatti Veyron. Tuning, lakering og den slags er selvfølgelig forbeholdt ejeren, men ellers kan man til hver en tid låne biler af de andre klubmedlemmer, uden de behøver at være online eller andet.

Og hvis du nu er i klub med gut, der er født med motorolie eller autolak på hænderne, så kan du selvfølgelig også lade ham tune eller dekorere din bil.

Forza Motorsport 4

Endelig er der Rivals, en ny funktion der minder en del om Autolog fra Need for Speed. I Rivals kan du se dine venners hurtigste tider på de forskellige baner, og sætte dig for at slå dem. Lykkedes det, indkasserer du en dusør, der vokser jo hurtigere du er. Din ven får selvfølgelig besked, så snart han logger ind igen, og kan så forsøge at slå din nye rekord.

Som sagt minder det om Autolog, hvis det da ikke er direkte kopieret, men da netop denne funktion tilføjer så meget værdi til Need for Speed, kan man sagtens tilgive den manglende originalitet. Der er ingen skam i at stjæle fra de bedste.

Forza Motorsport 4

Greenwalt slutter præsentationen af med at køre et løb, men lader dog computeren overtage styringen efter et par sving, for at demonstrere lyssystemet. Turn 10 har arbejdet meget med reflektioner, og har endda hyret et par Pixar-folk til netop at gøre denne del helt perfekt.

Vi ser hvordan farvemætningen på bilen ændrer sig, alt efter solens vinkel, om den er i medlys eller modlys. Vi ser omverdenen spejle sig i lakken, i ruderne, vi ser genskinnet fra asfalten, floder og blanke sten. Det grønne lys, som reflekterer fra græsset ved siden af vejen, bliver også regnet med, når bilens kulør skal bestemems, fortæller han. Det sidste må vi nok tage hans ord for, men resultatet taler for sig selv. Forza Motorsport 4 ser latterligt godt ud.

Hvad Greenwalt ikke kommer ind på under præsentationen, er bilernes køreegenskaber. Og da vi ikke selv får stukket controlleren i hånden, er det svært at danne sig et indtryk. Men på baggrund af Turn 10's tidligere bedrifter, ser vi ingen grund til bekymring på dette punkt.

Om spillet kan gøre alle gamere til bilelskere, ved jeg ikke, men bilspilselskere kan roligt glæde sig. Forza Motorsport 4 ligner noget nær det ultimative bilspil.

Forza Motorsport 4

Relaterede tekster

Forza Motorsport 4Score

Forza Motorsport 4

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Turn 10 er endelig klar med en efterfølger til det eminente Forza 3. Vi har testet alle aspekter af Forza Motorsport 4. Læs anmeldelsen lige her...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.