Dansk
previews
Soul Calibur V

Soul Calibur V

Rasmus prøvespiller Soul Calibur V og får en snak med udviklerne om planerne for kampspillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da Soul Calibur blev annonceret tilbage i maj, var der ikke mange andre detaljer end navnet og et logo. Det var en kende skuffende, især når Namco nu havde valgt at flyve verdenspressen til Dubai for at se både det og andre af deres kommende titler.

Men den lille skuffelse har de mere end gjort op for siden da, med et væld af nye billeder, trailere og detaljer, og på Gamescom var de endda så sikre på deres produkt, at de gladelig opfordrede pressen til at prøve det af.

Men før vi kom så langt, skulle der dog fortælles et par ting. For det første løftede de sløret for fire tilbagevendende kæmpere fra de tidligere spil - Tira, Maxi, Voldo og Hilde. Fighting-fanatikere husker måske, at Hilde i konkurrencemiljøer blev betragtet som overvældende stærk, til det punkt hvor hun er banlyst fra brug i Soul Calibur IV-turneringer. Men udviklerne fra Project Soul har så stor tiltro til balanceringen i det nye spils kampsystem, at hun er med igen.

Soul Calibur V

Derudover så vi et par nye tilføjelser til selve kampsystemet. Først og fremmest er der et nyt dodge-system, så man med to tryk enten op eller ned hurtigt kan undvige indkommende angreb. Det skal times rigtigt, nærmest som et counter-move, men betyder så også at man nærmest kan få et gratis slag ind.

Dertil kommer Critical Edge, en ny og kraftig type angreb, der nærmest alene kan vende en kamps udfald. Det kræver et fuldt Edge-meter, som man bygger op gennem succesfulde angreb og blokader. Når det er lykkedes, aktiverer man Critical Edge med to kvartcirkler frem og et tryk på højre aftrækker.

Herefter går det løs i et farverigt og stort animeret angreb, der æder mellem en tredjedel og to femtedele af modstanderens liv, hvis han altså ikke når at undvige.

Og efter disse få detaljer er præsenteret, kommer arkadesticksene frem. Namco ved hvad det handler om - mindre snak, flere tæsk - og de to folk, der står for præsentationen, opfordrer entusiastisk os alle til at prøve.

Soul Calibur V

En lille tysk kvindelig journalist melder sig som en af de første, og stiller op mod en amerikaner, der nærmest er dobbelt så stor som hende. Det siger næsten sig selv, at hun lammetæsker ham. To andre journalister giver hinanden klø, inden jeg selv griber arcade-sticket.

Jeg vælger Hilde, en kvindelig kriger med let rustning og lanse og sværd som våben, mens min modstander tager Siegfried, en stor riddertype i fuld rustning og med et tohåndsværd. Sommerfuglene i maven begynder at melde sig i samme øjeblik som loading-skærmen toner frem. Ganske vist kæmper vi kun om æren, men på verdens største spilmesse, i et lokale fyldt med andre spiljournalister og udviklere, er det stadig en stor indsats.

Første runde går dårligt. Det er længe siden jeg sidst har spillet Soul Calibur, og inden jeg når at finde mig til rette med styringen, ligger min Hilde på jorden. Anden runde går lidt bedre, og jeg begynder at kunne give igen med samme skuffe, men min modstander formår alligevel at afslutte runden med så kraftigt angreb, at Hildes hjelm splintres (en effekt, der er ren kosmetisk, forsikrer udviklerne). 0-2. Heldigvis spiller vi til bedst af fem.

Den smadrede hjelm skal hævnes, selvom Hilde indrømmet ser langt sejere ud med løst hår. Trods mine to nederlag har jeg fået opbygget rigeligt med Edge-energi, så jeg åbner tredje runde med et Critical Edge-angreb. Det går rent ind, til stor jubel fra resten af lokalet, og runden igennem holder jeg min modstander godt på afstand ved hjælp af lansen. Jeg vinder sikkert, og vi er videre til fjerde runde.

Soul Calibur V

Min modstander kommer bedst fra start, og aktiverer sit Critical Edge-angreb, men rammer ved siden af. Jeg straffer ham med det samme, og tager føringen. Han giver godt igen, og vi kæmper vores tætteste runde indtil videre, men jeg vinder knebent - kun ganske få slag fra det endegyldige nederlag.

Femte og sidste runde. Vi formår begge at ramme med Critical Edge-angreb, men igen udnytter jeg den ekstra rækkevidde, lansen giver, indtil jeg til sidst rykker tæt på og prikker ham fuld af huller med mit sværd. Siegfried går i gulvet. Jeg rækker min modstander hånden og siger tak for en god kamp - jeg mener hvert et ord. Gamereactors ære er intakt, og jeg sætter mig tilfreds ned i min stol igen, mens pulsen stadig banker derudaf.

Soul Calibur V

Resten af lokalet får deres tur, og hvorefter præsentationen er slut. Namco lader gameplayet tale for sig selv, så det er ikke mange yderligere detaljer vi får. Udover de fire nye figurer, de viste frem på Gamescom, var der en håndfuld andre tilgængelige i denne demo, og det var tydeligt fra figurlisten, at vi kan vente os mange, mange flere i det endelige spil. En af de mere underholdende var Pyrrha, datter af Sophitia fra de tidligere spil, og udstyret med det samme skjold og kortsværd som sin mor. Hun virker oprigtigt ked af at tæske sin modstander, og undskylder højlydt med ordene "I'm sorry" og "please forgive me!", mens hun laver et angreb, hvor hun griber sin modstander, lader sig falde bagover, og trækker ham med sig ned, så han lander direkte på hendes sværd.

Jeg forlader det lille præsentationsrum med et stort smil. Jeg ved ikke hvorfor Namco holdt kortene så tæt til kroppen, da de annoncerede spillet tidligere i år, for de har ikke noget at være kede af. Soul Calibur V ligner en sikker vinder.

Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V
Soul Calibur V

Relaterede tekster

Soul Calibur VScore

Soul Calibur V

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Namco Bandai er klar med det nyeste afsnit i Soul Calibur-serien. Lee og Thomas anmelder Soul Calibur V og giver hver deres bud på hvorfor det fungerer.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.