Dansk
previews
Ghost Recon Phantoms

Ghost Recon Online

Vi besøgte Ubisoft i Paris for at prøve den seneste beta-version af deres kommende free-to-play-skydespil Ghost Recon Online. Creative director Theo Sanders fra Ubisoft Singapore styrede slagets gang.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Ubisofts mål med Ghost Recon Online er at skabe et gratis skydespil, der grafisk kan hamle op med sine noget dyrere konkurrenter. Som navnet antyder er spillet bygget på Ghost Recon-serien, hvilket betyder special forces-gutter og futuristisk grej. Og selvom spillet også bærer Tom Clancys navn, indeholder det væsentligt mindre patriotisk støj end sine søsterserier.

Den friske beta-udgave, vi fik fingrene i, havde en helt ny lobby, hvor vi kunne vælge figurer og udstyr. Spillet benytter kun tre forskellige klasser, hvoraf den ene er den ret ligefremme soldier, den anden en engineer-agtig support-klasse, og den tredje er en sniper med ninja-evner. Det er dog grovkornede generaliseringer, for takket være det store udvalg af grej og særlige evner er de tre klasser langt mere fleksible end man skulle tro. Personligt valgte jeg sniperen, som sædvanligt.

Ghost Recon Phantoms

Alle klasserne er blevet levelet op til 30 til denne prøvetur, og er blevet velsignet med rigeligt RP, den møntfod spillerne kan benytte på slagmarken. Takket være de høje levels kunne vi frit vælge mellem de omkring 300 forskellige våben og stykker grej, en mængde stor nok til at gøre os svimle. Heldigvis er det en smal sag at sammenligne de forskellige våben med hinanden, og vi fik hurtigt stykket et setup sammen.

Udover våbnene er de forskellige klasser udstyret med både aktive personlige evner og passive holdevner. Ghost Recon Online er designet, så selv den svageste holdspiller en værdifuld del af holdet, uanset om de selv vil det eller ej. Du er konstant bevidst om hvor dine holdkammerater befinder sig på slagmarken, og en af de grundlæggende ideer med spillet er at bringe holdspil til et publikum, der måske stadig er begyndere på det punkt.

Ghost Recon PhantomsGhost Recon PhantomsGhost Recon Phantoms

Figurerne er ikke pakæsler, og selvom man kan skifte sine våben ud, når man er død, har man kun tre af dem med på slagmarken: primær, sekundær og granater. Jeg valgte en tung finskytteriffel, en hurtig pistol og en radar for lettere at finde mål, men skiftede senere til en maskinpistol og et stealth-skjold for at lave snedig flankerings-action.

Hvor det oprindeligt var meningen at det mere avancerede grej skulle lejes for RP, har udviklerne nu besluttet at gå efter en mere traditionel butiksmodel, hvor spillerne nu kan købe udstyr permanent for deres RP. Efter min mening er det en klog beslutning, som visse andre F2P-spil kunne lære af. De forskellige klasser leveles individuelt op, så der er rigeligt at arbejde med.

Ghost Recon Phantoms

Ghost Recon Online føles forholdsvis realistisk, selvom figurerne virker en anelse klodsede. Det blev understreget af det faktum at grafikken stadig mangler at blive optimeret, og hakkede en smule selv på de tunge computere, vi spillede på. Døde spillere kunne være svære at skelne fra kravlende, da de afdøde ofte udførte en slags post-mortem breakdance på jorden. Det er målet, at spillet skal kunne køre på PC'ere med kun én kerne, men kræver i øjeblikket stadig to.

Der er tre baner og to spiltyper med i spillet på nuværende tidspunkt. Der kommer selvfølgelig mere til af begge, og det færdige spil vil indeholde mindst fem baner. Senere vil flere baner blive tilføjet sammen med nye spiltyper og sågar klasser. Ubisoft forsøger ikke at genopfinde hjulet her, men vil i stedet fokusere på varianter, som i forvejen er populære.

Ghost Recon Phantoms

At udskifte kvantitet med kvalitet siller krav til et spil, og i øjeblikket virker Ghost Recon Online lidt beskedent. Selvom det både lyder og ser ganske fint ud, føles banerne en smule snævre, og er ikke så fantastifulde. Selv i vores korte session var actionen altid fokuseret i de samme områder, og de figurer, der ikke er sprintere, kan nå disse punkter ganske hurtigt fra deres spawn-punkt. Især sniperen kunne bruge mere plads at lege på.

Hofte-høje barrierer er gavmildt drysset ud over banerne, og der er en nydelig og nyttig cover-teknik, der lader spillerne læne sig forholdsvist langt ud fra cover uden rent faktisk at forlade det. Granater sigtes med den sædvanlige bue, der kendes fra andre spil i genren.

Vi var blandt de første i verden, der så den nye tredje bane, der netop er blevet sendt ud til betatesterne i denne måned. Den foregår på tagene af nogle højhuse, der stadig er under konstruktion, og selvom den føltes lidt mere luftig end de andre baner, var det mest en illusion af plads.

Ghost Recon Phantoms

Den lukkede beta kører i øjeblikket i Frankrig og Tyskland, men bliver udvidet til snart at dække Storbritannien. Den nøje planlagte udvidelse af betaen vil fortsætte, og ifølge Theo kommer den snart til Norden, da "de er ligesom Polen, stærke PC-lande".

Når Ghost Recon Online udkommer, vil det fortsætte med at være imødekommende for nye spillere, da det kommer til at køre på Ubisofts dedikerede servere, og spillerne vil blive matchet med hinanden ud fra deres evner. På den måde vil nye spillere blive sat op mod hinanden, eller mod dem fra den gamle garde, der endnu ikke har lært de finere detaljer om spillet. Er der ikke nok spillere på samme niveau, vil søgekriterierne blive udvidet indtil der er nok til et spil.

I Ghost Recon Online vil rigtige penge mest kunne købe kosmetisk udstyr, men der vil også være nogle RP-bostere, der øger tempoet, man optjener spillets møntfod på, med 20 procent. Derudover forsikrer Ubisoft, at man ikke vil kunne købe sig til sejr eller ubalance i spillet.

Som det er nu, er der grund til forsigtig optimisme omkring Ghost Recon Online, og når først grafikken er blevet pudset af, tegner det til at blive en underholdende tilføjelse til free-to-play-markedet. De snævre baner er et problem, jeg håber betaen kan løse, men det må tiden vise.

Ghost Recon Phantoms

Relaterede tekster

Ghost Recon OnlineScore

Ghost Recon Online

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Ubisoft skyder med skarpt i deres seneste free to play-udspil. Ghost Recon Online imponerer med solid produktion.

Ghost Recon Phantoms lukker ned

Ghost Recon Phantoms lukker ned

NYHED. Skrevet af Mikael Jensen

Free-to-play spillet Ghost Recon Phantoms lukker snart. Spillet udkom i 2012 på PC, og lukningen skyldes nedadgående popularitet, da spillet har i gennemsnit omkring 800...

Ghost Recon Online skifter navn

Ghost Recon Online skifter navn

NYHED. Skrevet af Lee West

Ubisoft har annonceret, at de udgiver Ghost Recon Online den 10. april, og fordi spillet har ændret sig meget siden produktionen startede, har man valgt at skifte navnet...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.