Dansk
Gamereactor
previews
Age of Empires IV

Her er vores førstehåndsindtryk af Age of Empires IV

Vi har taget et kig på Relic Entertainments kommende storspil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Vi har vidst i noget tid, at Age of Empires-serien står til at få lidt af en overhaling med et gigantisk nyt kapitel. De tidligere spil i serien er, igennem de sidste par år, blevet restaureret gennem en række Definitive Editions, men dette bliver det første nye Age of Empires-spil siden lanceringen af Age of Empires III helt tilbage i 2005. Seriens popularitet taget i betragtning er det i sig selv chokerende. Senere i dag løber en dedikeret Age of Empires-onlinebegivenhed af stablen, men i den forbindelse har vi faktisk allerede set det nye Age of Empires IV i aktion, som lige nu er under udvikling hos Relic Entertainment.

Afsløringstraileren har allerede vist os, at i Age of Empires IV vender vi tilbage til Middelalderen. Philippe Boule, der er Narrative Lead hos Relic Entertainment, forklarede i denne forbindelse, at de valgte denne setting fordi den tilbyder "a wealth of civilizations" at vælge imellem, og også nogle som visse spillere i dag ikke er bekendt med i forvejen. Game Director Quinn Duffy tilføjede i den forbindelse; "Age of Empires IV is the spiritual successor to Age of Empires II" - en sætning mange nok bliver glade for at høre.

Age of Empires IV
Age of Empires IV

Allerførst er det ret tydeligt, at holdet bag Age of Empires IV insisterer rimelig hårdnakket på, at du skal lære lidt om verdenshistorien imens du spiller. Jeg lærte, igennem min tid med spillet, at der kommer til at være otte civilisationer at vælge imellem i grundspillet, og fire separate kampagner på lanceringsdagen. Hver af disse vil fokusere på en bestemt civilisations storhedstid. Én af dem handler eksempelvis om den Normanniske erobring af England, som startede med Vilhelm Erobrerens invasion, og det efterfølgende Hastings-slag i 1066. Kampagnen følger ikke bare Vilhelm, men også hans børn helt frem til at Magna Carta underskrives i 1215.

Adam Isgreen, der er Franchise Creative Director, har slået fast, at dette tillader skaberne at bruge spillet til at fortælle en mere human historie. Han sagde også at "during the campaign, a narrator will provide context about the history you're about to play." Desuden vil du, imellem missioner, se en kort serie af videoer af hvordan de steder du spiller ser ud i dag. Jeg så nogle bidder af disse videoer, hvor man så en nutidig engelsk by, hvor soldater blev animeret ind. Udviklerne tilføjede her at der er omkring "three hours worth of documentary and historical footage" i spillet.

Så historien er uden tvivl vigtig - et narrativt tapet der ligger bag al strategien. Det er også derfor at der er mange civilisationer at vælge imellem. Ved det preview event jeg deltog i var der fire af slagsen til stede; English, Mongols, Chinese og Delhi Sultanate. Sidstnævnte er ikke blevet fremvist før overhovedet, og bød på storslået sydøstasiatisk arkitektur og tilsyneladende dominerende elefantenheder. I forhold til udvalget af civilisation sagde Duffy; "We've tried to find civilizations that have left a mark on history, and which stood the test of time from then until now."

Age of Empires IV
Age of Empires IV

Det lyder alt sammen godt, men også forventeligt - præcis som en spirituel efterfølger til Age of Empires II, men der er mere der gemmer sig bag overfladen. Civilisationerne bliver nemlig asymmetriske. Det forklarede Isgreen lige lidt mere om ved at sige; "the English faction will be very much like the Britons from Age of Empires II, but with the Mongols we're pushing the boundaries of what Age of Empires has done before." Det betyder faktisk at Mongols kan pakke deres bygninger helt sammen, og dermed flytte deres base til en anden del af kortet. De har også adgang til får tidligt, så de ikke er lige så afhængige af bær til at starte med. Hver eneste civilisation skal prioritere på en bestemt måde, hvad angår indsamlingen af de fire ressource-typer.

Hvad der dog fortsat er som det plejer er blandingen imellem generiske enheder og en række unikke enheder og teknologier. Det lader dog til, at de generiske enheder har civilisationsspecifikke skins denne gang. Mongol Spearmen har deres karakteristiske rustning med lameller, hvorimod Spearmen fra Delhi Sultanate har turbaner på. Den klassiske "trekant" imellem spyd, kavaleri og bueskytter, der fungerer godt imod hinanden, forbliver desuden den samme.

De tidsaldre man skal bevæge sig ind i fra tidligere spil er også stadig her, hvor man starter i Dark Age, og bevæger sig helt til Imperial Age. De fungerer ligesom i Age of Empires III. Hver eneste fremgang tvinger dig til at vælge en bestemt specialisering ved navn "Landmarks", men jeg ved endnu ikke helt hvordan det fungerer i Age of Empires IV. Det er dog let at forestille sig at du vælger bestemte økonomiske fordele, eller militære af natur.

Et nyt gameplay-element der specifikt blev fremvist var desuden Ambush. Desværre, udover at nævne at denne nye mekanik eksisterer i spillet, så sagde Relic ikke synderligt meget om den. Sieges har også fået en overhaling. I Age of Empires IV kan mure og porte bruge ildpile. Derudover kan mure faktisk bestiges af almindelige enheder, som betyder at almindelige bueskytter kan stå på dem og skyde ned for første gang. Udefra kan enheder bestige murene ved hjælpe af udstyr.

Age of Empires IV
Age of Empires IV

Endnu et nyt element er såkaldte "Limited Special Abilities", som er en slags helteevner som unikke enheder kan bruge en gang imellem. Ifølge Duffy kan Mongol Khan-enheden eksempelvis affyre en pil med fyrværkeri, der booster enhederne omkring ham. De er dog ikke "Terminator"-enheder, i og med at de er udødelige, men de er smarte at have med i felten. Det gameplay der blev fremvist viste disse evner i aktion, såsom en massekonvertering.

Kigger man nærmere på enhederne, så er det tydeligt at selve stilen er mere tegneserieinspireret end i tidligere spil. Art Director Zach Schläppi forklarede, at denne mindre realistiske stilart var et ret let valg at træffe: "The game needs to be easy to see and comprehend for the player. It's a balance between history, gameplay and the franchise DNA." Jeg håber personligt ikke, at de presser spillet i en tegneseriagtig retning alt for meget. Én ting er at gøre spillet tidsløst i sit udseende, noget andet er at underminere det historiske islæt. Dog kørte spillet virkelig upåklageligt.

Det er ret tydeligt, at der er meget indhold pakket ind i Age of Empires IV, og at Relic virkelig har tænkt sig at lære os en masse om Middelalderen igennem det også. Begge ting kan kun bifaldes, og jeg har ikke set noget endnu, der skabte direkte bekymring.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Age of Empires IV

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.