Dansk
Gamereactor
previews
Total War: Warhammer III

Total War: Warhammer III - Preview

Det sidste kapitel begynder - med blod og kaos!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Vi har haft fornøjelsen af at spille en ultrakort del af det nyt Total War: Warhammer III og dets nye spiltype kaldet Survival Battle - jeg kalder det nu, hvad det reelt er, en invasion, og de to hære, der står overfor hinanden, er Kislev og Khorne dæmoner. Hvis du ikke ved, hvad Khorne er for en fætter, så er han gud for krig, blod, og nærkamp. Sådan cirka.

Khones dæmoner var i dette scenarie ikke særligt glade for, at spilleren ankommer med sin hær, men til deres forsvar har vi også invaderet deres helvedsagtige hjem og angrebet dæmoner til højre, venstre, i loftet og under gulvet - de kommer i konstante bølger. Det er en meget anderledes made at spille Total War på. Du får ressourcer, du kan bruge på at bygge fæstningsværker og forsvarstårne, du kan købe nye enheder, forbedre dine eksisterende, eller genopfylde deres helbredspoint eller ammunition. Der er en række strategiske punkter, der giver en stor ressourcegevinst, samt en ny portal, som dine forstærkningerne kan komme igennem; hver gang tættere på målet, og for hver gang bliver de debuffs, du har fået pålagt, mindre kraftfulde. Til sidst star man overfor en manifestation af Chaos guden Khorne, en episk dæmon, der skal nedkæmpes.

Du er det lige modsatte, menneskelig, og fra det is-indhyllede land Kislev, der slet ikke ligner noget man kender fra den virkelige verden i æstetik. Når dine tropper fra ikke-Rusland går i krig, sker det igennem din general, ikke-Katharina den Store, Tzarina Katarin Bokha, Is-dronningen af Kislev. Is lyder måske lidt ligegyldigt, når man befinder sig I en alternativ dimension, der synes at bestå at blod og ild, men det har den store fordel, at det er magisk, ligesom de væsner du angriber. Det kan bade forsinke, fryse og skade dine modstandere, ret så direkte endda. Og når man så er I en parallel dimension, der består af rå magi, så skal man ikke bekymre sig om nogen former for tilbageholdenhed, pedalen skal i bund, og der skal skydes så meget afsted som muligt.

Total War: Warhammer III

Et invasionsscenarie som dette er tiltænkt som en slags boss-kamp overført til Total War formatet, på samme måde som legendariske generaler i spillet har unikke slutkampe, men på en helt ny måde. Hvor ideen om at skulle overtage strategiske punkter ikke er ny, og det samme gælder for den meget direkte ressource-management, så er det meget nyt for Total War, og det er en meget anderledes måde at skulle spille på, når resten er, som vi kender det. Kombineret med bølger af dæmoniske horder, der vælter ind i ansigtet på dig fra alle sider, bliver det hele et stort kaos, hvilket også gør det væsentligt mere udfordrende end almindelige baner og slag i Total War-serien.

Det udgør særligt et problem for spillere med en immobil spillestil. Du får forskellige debuffs undervejs, og der er megen tvungen omrokering af tropperne til mere fordelagtige taktiske positioner, ligesom man tvinges til at erobre nye områder for at overleve.

Det gør også, at man skal tænke mere strategisk, tvinge fjenden igennem korridorer, hvor alle ens egne tropper kan beskyde dem, og overveje hele ens hærstruktur.

Det største taktiske problem er egentlig, at adgangen til billigere troppetyper bliver begrænset ved hvert nyt strategiske landmærke man overtager, hvilket tvinger dig til at rekkrutere dyrere og bedre tropper, og det virker fint, men de billigere og ofte mere mobile tropper er bare væsentligt bedre til at agere bagtrop og beskytte dine flanker.

Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III

Generalt om styring og brugerflade

Hele den made kampen foregår på, det flow der er, fungerer virkeligt godt; særligt da Kislev har en lang række mobile enheder, med mange muligheder for hybridtropper, der giver den fleksibilitet, man ofte har brug for. Det bliver hurtigt komplekst, når der skal optimeres, men det er nødvendigt, når langtrækkende artilleri først er tilgængeligt til allersidst i banen.

Modstanderens AI er forbedret, og vil rent faktisk forsøge at udmanøvrere dig. Da der også er væsentligt flere enheder spredt ud over banen, må jeg med skam i stemmen indrømme, at jeg var nødt til at bruge pausefunktionen flere gange - jeg mistede simpelthen det overordnede perspektiv, for flankeangreb er nu en reel fare, og kiting er ofte nødvendigt, kombineret med at det hele fremstår meget kaotisk det meste af tiden.

Dette kombineret med den nye Is-magi, der giver muligheder for at sænke hastigheden eller decideret stoppe modstanderen på stedet, er anderledes og kræver væsentligt mere micro-management end normalt, men det er også sjovt.

Brugergrænsefladen er opdateret, jeg er måske ikke helt enig i deres farvevalg, og jeg synes ikke, at en opdatering af dette reelt er nødvendig, men det kunne have været meget værre elementer end bare farverne fra andre Total War-spil, de har inddraget. For mig er det vigtigt at have al relevant information tilgængelig så nemt som muligt, og det har jeg I forvejen, jeg har ikke brug for flere farver. Placering og funktion er relativt uændret, så det vænner man sig hurtigt til.

Total War: Warhammer III

Nye enheder og gameplay

Som en erfaren Warhammerspiller ser jeg personligt frem til at spille med og afprøve de øvrige tre Chaos guder mere end Khorne, på trods af at have svoret troskab til netop ham i tidernes morgens spil i den virkelige verden. Men med Kislev var jeg ret bekymret for variation og brugbarhed, og ikke mindst om det hele ville blive for kedeligt og generisk, ligesom jeg frygter at den anden menneskehær, Grand Cathay, bare vil være Three Kingdoms enheder. Men jeg ser nu faktisk frem til at spille Kislev; de tager hybridneheder til et helt nyt niveau, og har en variation som jeg slet ikke havde forventet. Opgraderinger og mulighederne for at bruge disse er ret gode. Du har ikke råd til alt, og du skal huske at passe på deres helbred og ammunition, hvilket tog det meste af mit samlede ressourcebudget.

Metadelen omkring styring af nye enheder, opgraderinger og bygninger tilføjer et nyt lag, men udlignes af væsentligt mindre styring af magi-puljen, man har til rådighed.

Jeg kan personligt ikke vente på den fulde lancering. Det er en hurtigere og mere kompleks made at spille på, men når dagen går på hæld, vil jeg stadig finde et par økser, råbe "blood for the blood god" og angribe - men denne gang med lidt mere taktisk finesse.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.