Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Tales of Arise

Tales of Arise - Preview

Tales serien vender tilbage efter en del år i skyggen. Efter at have prøvet kræfter med spillet, tror vi på et flot comeback.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Tales-serien har aldrig opnået helt noget samme popularitet eller salgssucces som dets storebrødre Dragon Quest og Final Fantasy, men vi har dog stadig fået mange glimrende spil, siden Tales of Phantasia udkom i 1995. Selvom de seneste kapitler Tales of Zestiria og Tales of Berseria var glimrende spil i deres egen ret, så har serien haft en svaghed i de sidste par år: den har endnu ikke givet os et spil udviklet udelukkende til PlayStation 4 og Xbox One. Tales of Berseria, der udkom til både PS3 og PS4 (i Vesten fik vi kun den nyeste version) så på ingen måde grimt ud, men sammenlignet med andre spil med en lignende anime-æstetik, var det tydeligt, at spillet blev holdt en smule tilbage af den ældre konsol.

Med Tales of Arise, vil Bandai Namco tydeligvis rette op på dette, og den visuelle kvalitet virker til at være den højeste prioritet i det første nye Tales-spil i fem år. Selvom jeg testede en ret kort demo på mellem 30 og 40 minutter, så fremgår det tydeligt, at udvikleren har brugt den lange udviklingstid fornuftigt, og fans af serien ser ikke ud til at have ventet forgæves på spillet.

Tales of Arise

Demoen foregik på et tidspunkt i historien, der ifølge Bandai Namco vil foregå mellem ti og tyve timer inde i spillet, hvilket betyder at alle seks party members var tilgængelige. Det gav mig mulighed for at skifte mellem karaktererne og prøve deres forskellige spillestile, såsom nærkamp eller magiske kræfter. Vi er i tidligere promotionmateriale blevet introduceret for hovedpersonerne Alphan og Shionne, men her fik jeg for første gang et indtryk af de fire øvrige karakter, der vil følge dig på hele rejsen.

Som i de fleste andre Tales-spil, kan du kun have fire aktive karakterer af gangen, men det betyder ikke, at reserverne blot kan læne sig tilbage og slappe af, mens deres venner kæmper. Du styrer din foretrukne karakter i kampen, mens de øvrige aktive holdkammerater støtter dig. Når de har sparet op til et særligt kraftigt angreb, kan du aktivere det med din D-pad. Som noget nyt i dette spil, gælder dette også for de ikke-aktive karakterer, hvilket gør, at hele holdet føles som en del - ikke kun af historien - men også af spillets gameplay.

Tales of Arise

Selve kampsystemet vil føles familiært for fans af serien, men Tales of Arise satser på at være tilgængeligt for rutinerede såvel som nye spillere. Derfor er de actionpakkede kampe ret simple. Når du støder på et monster i spillets verden, transporteres I til en lukket arena. Her bevæger du dig rundt, undviger angreb, angriber selv med dine våben og anvender Artes, hvilket er seriens navn for specialangreb; hvad enten de er fysisk eller magisk natur. Du kan mappe dine tre mest brugte angreb, og specialangrebene har ikke nogen særlig lang cool down.

Som det hører sig til i et JRPG, kommer de forskellige angreb med et festfyrværkeri af farverige animationer, men det ser heldigvis ikke ud til at gå ud over spillets performance. Kampene er flydende, og du har altid kontrol over dine karakterer selv i de mest intense situationer. Selve kontrollen er også blevet langt mere intuitiv i dette spil, så spillet virker mere tilgængeligt end nogensinde før.

Tales of Arise

Det største ansigtsløft i Tales of Arise kommer i form af, ja, karakterernes ansigter. Det er dog ikke kun ansigterne, der ser bedre ud end før; hele den visuelle side har fået en stor overhaling, siden det seneste udspil. De tidligere Tales-spil blev udviklet i en in-house engine med kun små justeringer de enkelte spil i mellem, men denne gang har man taget springet til Unreal Engine 4, og stort set alle ændringer er til det bedre. Monstre og karakter er meget mere detaljerede og levende, teksturerne er mere detaljerede, bevægelserne føles mindre stive, og animationen er langt mere flydende end tidligere. Der var et par enkelte visuelle glitches i demoen, men med tanke på at spillet endnu er et næsten tre måneder fra udgivelse, var den tekniske side overordnet set ganske imponerende.

Langt de fleste japanske rollespil står og falder med deres rollebesætning. Selvom jeg kunne spille som alle seks karakterer i demoen, så var det svært at lære dem at kende på så kort tid; særligt da demoen ikke indeholdt mange historiesekvenser. Men det virker til, at der er en lovende dynamik i gruppen. Demoen kommer ligesom det fulde spil med både japansk og engelsk stemmeskuespil, og soundtracket fra Motoi Sakuraba (der også er kendt fra Dark Souls) er virker endnu engang meget stemningsfyldt og akkompagnerer, hvad der sker på skærmen, på mesterlig vis.

Tales of Arise

Efter en lang pause og en del ændringer virker Tales of Arise som spillet, der kan give serien et længe ventet comeback. Næsten alle dele af demoen udstråler langt højere niveau end tidligere, hvad enten det drejer sig om det visuelle design, de grafiske detaljer eller det nye, strømlinede kampsystem. Spillet kommer endda også til Xbox Series X og PS5, når det udkommer den 10. september, så det bliver spændende at se, om det løfter serien til nye højder.

Relaterede tekster

Tales of AriseScore

Tales of Arise

ANMELDELSE. Skrevet af Martin Lindgaard Svane

Tales of Arise er det seneste skud på Bandai Namco's "Tales"-stamme, og sikke en farverig JRPG-blomst det er.



Indlæser mere indhold