Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Company of Heroes 3

Vi har spillet Company of Heroes 3

Relic Entertainments ikoniske WW2-strategiserie vender endelig tilbage otte år efter lanceringen af Company of Heroes 2.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ

Til trods for at udvikleren Relic Entertainment har, sammen med World's Edge, arbejdet i lang, lang tid på at færdiggøre det kommende Age of Empires IV, der står til at udkomme om få måneder, så har de samtidig i al hemmelighed arbejder på et andet strategispil. Ja, efter otte års ventetid er efterfølgeren til det højt elskede Company of Heroes 2 endelig blevet afsløret - Company of Heroes 3 er på vej, og vi har faktisk allerede spillet en tidlig alpha-version af spillet, og har en ret klar idé om hvad vi kan forvente når det en dag lanceres.

Præcis ligesom tidligere spil i serien, så finder Company of Heroes 3 sted under Anden Verdenskrig, og følger de allierede tropper, der bevæger sig igennem Europa, og skubber Axemagterne tilbage. Forskellen her er dog, at spillet ikke tager dig til den vestlige front, men snarere til Middelhavet, som betyder at kampene er centreret omkring Italien og Nordafrika for det meste. Og hvad betyder det? Ja, det betyder at kampene ikke foregår i Frankrig, Belgien og Tyskland, men at vi i stedet får ansvaret for at presse ind i Italien sydfra ved at bruge forskellige strategier til at indtage taktisk fordelagtige positioner på et stort, bredt og dynamisk kampagnekort.

Company of Heroes 3 byder dog på samme traditionelle strategiske gameplay-opsætning, og det er en afgørende del af spillet, som vi kommer nærmere ind på om et øjeblik. Men der er også mere at komme efter her end det. Ved at lede en offensiv imod Axemagterne i Italien betyder at du har ret meget land at indtage, og holde, og det kræver et mere løsningsorienteret mindset, da de delmål du skal gennemføre er mere forskelligartede denne gang. Det er også derfor at det førnævnte "kampagnekort", eller det verdenskort du planlægger missioner ud fra, er altafgørende. Kortet er nemlig mere et slags separat strategispil, end det bare er en oversigt. Her skal du bevæge tropper rundt i Italien, og du har kun et begrænset antal bevægelser per tur. Det er en fundamental del af Company of Heroes 3, fordi de beslutninger du træffer herude på kortet har en direkte indflydelse på den måde den mere kamporienterede del af spillet udfolder sig.

Company of Heroes 3
Company of Heroes 3

Lad os tage et eksempel; når du bevæger dig rundt på kortet, så kan du "opdage" missioner, og disse kan have forskellig klassificering, alt efter hvor afgørende de er for din samlede kampagne. Opdager du en, så kan du træffe nogle planlægningsmæssige valg, og så går slaget igang. Det kan være alt fra at befrie en by til at jage en specifik tysk general, men hver af disse foregår i mindre baner, hvor du, fra et isometrisk perspektiv, skal træne og lede regimenter af soldater og køretøjer imod strategiske punkter og gennemføre missionsdelmål. Det er, med andre ord, typisk Company of Heroes. Nogle gange kan disse missioner tage 15 minutter, hvis du altså planlægger og eksekverer en perfekt strategi, men andre gange, når det hele begynder at gå skøvt, kan det tage op imod en time at ramme de førnævnte delmål.

Om du spiller ude på kampagnekortet eller er i en separat mission, så er de enheder du kontrollerer ret varierede, og rækker fra Britisk Black Prince-tanks til amerikanske Destroyers. Du kan bruge en lang liste af soldater, samt fly, skibe og køretøjer, og ligesom tidligere spil i serien lader det til at Company of Heroes 3 kaster et utal af muligheder efter dig, der gør det muligt at udvikle ret unikke strategier. Dog lader det samtidig til, at det her spil er skræddersyet ret direkte til de mere hårdkogte strategi- og seriefans, da ansvarsområderne og mulighederne er ret avancerede, selv fra starten af.

Company of Heroes 3
Company of Heroes 3

Der er nogle få nye tiltag, der gør det en smule lettere at bevare overblikket, og som også gør Company of Heroes 3 mere tilgængeligt for nye spillere, eller bare dem der ønsker en mindre intensiv oplevelse. Det er initiativer såsom Tactical Pause, der lader dig stoppe tiden i både den samlede kampagne og i individuelle missioner, så du lige kan samle dig selv. Det er ret fedt, men det er heller ikke nogen definitiv løsning på de problemer, for hvis du helt og aldeles har mistet overblikket, så vil et lille pusterum ikke rigtig hjælpe.

Som du måske allerede har gættet, så er ét af de områder hvor Company of Heroes 3 virkelig imponerer dets skala, størrelsesordenen på opgaven foran dig. Kampagnenkortet er mildest talt gigantisk, og der er et utal af lokationer at indtage og holde. Du kan ikke bevæge dig tværs over Italien fra start af, for landet er opdelt i separate individuelle kort, og hver af disse kræver at du gennemfører et specifikt sæt delmål. Relic Entertainment har dog nævnt, at vi kommer til at rejse over hele Italien, og Nordafrika også, som vi slet ikke så. Så forvent en mildest talt overvældende mængde indhold, det tør vi godt at love.

Og med det, så lad os snakke modes, fordi Company of Heroes 3 har ret mange af dem. Vi fik kun mulighed for at kigge nærmere på kampagnekortet, og de dertilhørende indbyggede missioner, men der er også et stort udvalg af multiplayer-orienterede modes. Faktisk lover Relic at spillet her vil byde på den største mængde unikke mål og missioner i seriens historie. Desuden siger de, at der er det største antal multiplayer-baner også, og det er sket igennem en detaljeret indsamling af feedback fra seriens mest loyale fans over en årrække.

Company of Heroes 3
Company of Heroes 3

Det er dog lidt svært for os definitivt at slå fast hvor godt spillet egentlig kører, da Relic slog fast overfor os da vi spillede, at det i hvert fald er "over a year" fra en endelig lancering. Faktisk er det lidt misvisende at sige at vi har spillet en alpha-udgave, for spillet er ikke engang i alpha officielt endnu. Dog bliver vi nødt til at sige, at spillet allerede ser ret detaljeret, flot og velsammensat ud. Jo, spillet crashede et par gange, og nogle enkelte gange lagde vi mærke til at AI-karaktererne var lidt dumme, men der er rigeligt med tid til at fjerne knaster.

Company of Heroes 3 står mildest talt til at blive en spædende opfølger til at et af de mest elskede strategispil nogensinde, og det er ganske tydeligt at Relic Entertainment strækker sig her for at imponere seriens fans. Vores indtryk er at spillet er godt på vej til at leve op til de tårnhøje forventniner, men når nu der er så lang tid til lanceringen, så kan spillet nå at ændre sig.

Company of Heroes 3

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold