Dansk
Gamereactor
previews
Halo 4

Halo 4

Det er sjældent at et spil kan vække så store følelser at et enkelt billede kan få pulsen til at stige.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det er dog præcis hvad Halo 4 gør: et enkelt skarpt billede, der ligner en plakat for et spektakulært science-fiction projekt. Kurven af en planet, skitseret af lyset der fosser ud af kæberne på en slags mekanisk åbning i dens midte og en kraftig lysstråle der skærer gennem rummets mørke og præcist rammer en fritsvævende rumkapsel. Spredt ud over horisonten er kun tre ord: "Wake up John."

Det er en af de meget få hints om Halo 4's historie vi får i dag.

Billedet er trykt på en papstander der cirka er en fod bred, strækker sig hen over et bord, og ubevidst fungerer som skillevæg mellem de to rækker, der sidder i det blåt-oplyste rum - gemt bag masser af sikkerhedsfolk og PR-medarbejdere. Til højre sidder forventningsfulde spiljournalister, mens venstre side udgøres af tre medarbejdere fra 343 Industries, Halo-seriens nye varetagere, anført af Frank O'Connor.

Det de viser denne dag er vagt nok til både at frustrere og gøre mig nysgerrig. Lidt bred snak om hvordan Master Chief denne gang fremstilles, om nye trusler og valg der skal foretages, alt sammen mast ind mellem to korte trailers og et enkeltstående billede af John mens 343 fortæller.

"Lidt af en genstart"

At sige at udvikleren har lavet en "Batman" ville være for stærk en udmelding. Men Master Chief har fået et mere realistisk udseende, der grafisk bedre kommunikerer hvordan Spartan-rustningen fungerer ligesom det også var gældende i Dark Knight. Det muskuløse udseende er til dels forsvundet, skulder og nakke-delene er mere kurvede og langstrakte, og det vævede stof under selve rustningen har nu fået teksturer.

Halo 4

Det er en strømlining der også gør sig gældende for multiplayer-figurerne, og 343 varsler den nye æra med Spartan Mark IV med masser af forskellige hjelm-designs ligesom i Reach, men samtidigt med et design der for resten af kroppen minder mere om Master Arts M.C.-figurererne og EVAs fra Neon Genesis Evangelion. Som en super-soldat fra det 26 århundrede skal se ud og noget der også vil gøre sig gældende for spillets HUD (selvom det i høj grad mindede om det fra seriens tidligere spil, at dømme ud fra et par multiplayer-klip).

Det er dog standig 900 punds krigstrænede dræbermaskiner. Frank garanterer os i en post-præsentation at alverdens spillere stadig vil kunne samle controlleren op og have den samme Halo-følelse som tidligere, og 343 vil stadig have at man kunne føle Spartan's super-styrke og vægt i spillet. Om det specifikt drejer sig om elementer i gameplayet fortæller de dog ikke. Vi får dog et glimt fra en ufærdig mellemsekvens fra førsteperson, hvor Chief tager fat og voldsomt river en af de store metalliske døre til siden.

"Hvad gemmer der sig bag masken"

343 ønsker at fokusere på soldat-delen af Master Chief, men samtidigt også hans personlighed. Gennem interaktionen med andre personligheder, vil Halo 4's "nye trussel" langsomt pille hans selvtillid væk. Ubeslutsomhed vil være et biprodukt af tilpasning, såvel som følge af hårde valg.

Det er iver efter igen at vinde karakterudviklingen tilbage fra andre medier som tegneserier og noveller, men læser man lidt mellem linjerne lyder det mest af alt som om Halo 4 vil skære den indviklede historie, der tidligere fik flere af os til at undre os over hvad det hele handlede om, fra. I stedet skal der være plads til en mere personlig fortælling - en historie om krig der vil udspille sig på en planet efterladt af en afdød, fremmet civilisation.

Nogle ting forbliver de samme, andre har gennemgået en klar forbedring. Bedre er de motion-capturede ansigtsanimationer, hvor specielt et klip i viser hvordan 343 har formået at presse mere ud af Halo's normalt grove ansigtsanimationer.

"Stort arsenal af våben og evner"

Kendskabet mærkes med det samme i både våben og fartøjer - både i et redesignet Battle Riffle med ny lyd (en smule svag i vores ører, at dømme efter et magasin fyres af i multiplayer) og i den Warthog der også vises. Man kan spørge sig selv om begge vil være en mangelvare på den fremmede planet, samt om de forliste rumskibe vil fungere som varehuse når der skal indsamles nyt UNSC-udstyr.

Det er ekstremt sparsomt med egentlig afsløret indhold: præsentationens senere halvdel består af lidt multiplayer hvor en "rød mod blå" kamp vises, og et kamera hurtigt skifter mellem tredjeperson og førsteperson, mens Battle Rifflen er det eneste våben der bruges. Selvom der er cirkulære blå ikoner der indikerer forskellige udstyrs-lokationer, er de ikke tydelige nok til at vi kan se hvad de indeholder.

"Omdefiner Halo multiplayer"

Multiplayer-delen indeholder originalt indehold som ikke har noget med solo-kampagnen at gøre. Vi får to baner at se: et menneskeligt militær-anlæg kaldet Warhouse, der med kurvede korridorer løber ud i en central fabriksbygning, hvor en to-etagers mech er ved at blive samlet - måske et hint til hvad man ellers kan forvente sig?

Vi får dog ikke særlig meget tid til at fordøje tankerne, da vi kort tid efter får demonstreret præsentationens højdepunkt: Wraparound.

Den er bygget omkring et visuelt bedrag - en flydende rumstation der er ganske tæt på en uhyrlig stor gasplanet, der konstant sender kaskader af hvidt lys hen over de forkromede platforme og "man-cannons". Det er et simpelt design - detajlerne på væggene og lofterne er ikke nogen stor forbedring over Reach, men det ser fantastisk ud, og de to holds farver skiller sig smukt ud som et resultat deraf.

"Forskellige egenskaber - evolutionen af hvad du oplevede i Reach"

Det er en helt almindelig Slayer-kamp, men med stor tekst, der gør opmærksom på når nogen har lavet et hovedskud, en beslutning der sørger for at holde din opmærksomhed fanget, men som alligevel virker lidt underlig i forhold til resten af billedet.

Vi ser hop blive foretaget, men kan ikke helt bedømme om 343's fortolkning af Spartans vertikale evner er blevet moderniseret, eller om de er holdt ligeså svævende som altid.

"Traditionelt" er ordet vi har i tankerne mens vi kigger på skærmen. Det er dog med sikkerhed et bevidst valg fra udviklerens side. Microsoft har tydeligvis holdt sig for hovedet, at de vil arbejde videre på seriens solide fundament, uanset hvad de forventer det næste skridt i serien skal blive til.

To andre antydninger af, hvad vi kan forvente os, bliver nævnt. "Evnerne er meget anderledes - en evolution af hvad du oplevede i Reach", bliver nævnt uden nogen yderligere forklaring. Udvidelse eller genopfindelse? - uanset vil Reach's enorme tilføjelser til serien også være at føle i det nye spil.

Halo 4

Til sidst dog den mest vage kommentar af dem alle - noget om community-mulighederne som vil være inkluderet med spillets udgivelse til vinter.

Uanset hvad det er, er det svært ikke med det samme at tænke på om Call of Duty's Elite bliver det logiske næste skridt for en serie som har mistet en smule fodfæste online i forholdt til andre FPS-serier. Man bør dog holde sig for hovedet, at Bungie formåede at lave et pragtstykke af sublim funktionalitet og unikke muligheder på dets officielle side for flere år siden - det er nemt at forestille sig at 343 tager disse muligheder og tilsætter dem til Waypoint, mobile enheder og et selvbærende socialt site.

Det er nemt at forstille sig - men hvad der er rigtigt, hvad der er reelt er endnu uden for vores rækkevidde, og vi må derfor kigge mod E3 for at få nogle egentlige svar. Som det ser ud lige nu ved vi meget lidt, men forventer meget. Selvom det har tabt lidt terræn til Gears of War, føles dette stadig som Microsofts primære serie, og det er umuligt at forestille sig at 343 skulle tabe bolden.

Vi spørger Frank bagefter om han er træt af alt hemmelighedskræmmeriet og egentlig bare har lyst til at tage en mikrofon og fortælle verden om alle de utrolige elementer, som Halo 4 kommer til at indeholde. Han svarer kun med et smil. Et smil fra en mand som har set universets hemmeligheder og er glad for endnu at kunne holde dem for ham selv - også selvom det kun er for et par måneder endnu.

Relaterede tekster

Halo 4Score

Halo 4

ANMELDELSE. Skrevet af Emil Ryttergaard

Efter at have ligget på køl i det yderste af en fjern galakse, rejser Master Chief sig mod mørke kræfter atter engang.

Master Chief på vej som motorcykel-hjelm

Master Chief på vej som motorcykel-hjelm

NYHED. Skrevet af Lee West

Den her er ganske enkelt så lækker, at redaktionen overvejer at begynde at køre motorcykel bare for at kunne være ekstra nørdet og føle sig som en stjerne i Microsofts...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.