The Witcher - Sæson 1

Vi anmelder den første sæson af Netflix' længe ventede Witcher-serie.

En af de serier jeg har glædet mig mest til i år, er den nye Witcher-serie, som i dag udkommer på Netflix klokken 12. Som de fleste andre i alderen 15-35 er jeg kæmpe fan af spillene, men har også læst enkelte af bøgerne, som må siges at variere i kvalitet. Men hvad de ikke altid har i fortællerstemme, har de i lore, og de var derfor en kæmpe fornøjelse, da jeg først hørte, at serien primært ville være baseret på de litterære værker, skrevet af den polske forfatter Andrzej Sapkowski.

Siden jeg fik adgang til serien, har jeg binget løs, hvilket bestemt er en cadeau til kvinden bag serien, Lauren Schmidt. Hun har formået at skabe en sammenhængende fortælling, som fanger både stemningen fra bøgerne men også spillene, som for alvor er grunden til de fleste af os overhovedet har hørt om Geralt of Rivia. Derudover er castingen helt i top, i hvert fald med henblik på vores titelkarakter og yndlingswitcher. Henry Cavill leverer en fantastisk monoton præstation, taget lige ud af universet fra både spil og bog. Hans dybe knurren er spot on, og scenerne med ham og den ekstravagante bard Jaskier er nogle af de bedste i hele serien. Han fanger både Geralts seriøse men også sarkastiske og legende side og det er ofte man sidder med et kæmpe smil når han leverer en tør one liner.

The Witcher

Actionen i serien er også i topform, særligt når vi ser de velkoreograferede kampscener, som Cavill tydeligvis har trænet længe og hårdt for at være i stand til at udføre. Sværdkampene er på niveau med det bedste vi har set i Game of Thrones, om end der er lidt længere i mellem. Der går endda 50 minutter inden vi får den første rigtige kampscene i den første episode og sådan fortsætter det generelt. Det er ikke fordi man nødvendigvis savner action på noget tidspunkt, men der er en del eksposition og B-historie, som kan få nogle af de timelange episoder til at virke lidt "gråhåret".

Som i både bøger og spil, får vi naturligvis udover action også en del nøgenhed og sex. I denne post-Game of Thrones verden, er det naturligvis vanskeligt at forvente, at fantasy og erotica ikke skal kombineres, men det virker til tider som billigt blikfang. Heldigvis har den også andet at byde på.

Udover Geralt og Jaskier, møder vi også flere genkendelige ansigter fra spillene. Naturligvis er både Yennefer, Triss og Ciri med, og sæson 1 handler primært om, hvordan Geralt og Ciri fandt hinanden. Dette berettes ikke kronologisk, men i stedet hoppes der frem og tilbage mellem for- og nutid, hvilket for det meste er utroligt sømløst integreret. Andre tidspunkter er det lidt tydeligt, at der forsøges at rationere actionen ligeligt mellem episoderne, hvilket resulterer i, at visse episoder er utroligt tunge på troldmandsrelateret plot. Og det er bare ikke særligt spændende. Og det er desværre det største problem for denne serie: overraskende meget tid er dedikeret væk fra Geralt.

The Witcher

En stor portion af serien følger vi nemlig bl.a. Yennefers introduktion til de magiske kundskaber, hvilket i starten er meget interessant. Men så snart det bliver klart, at dette altså ikke er en enkelt episodes omdrejningspunkt, men en af seriens hovedfokus, bliver det markant mindre ophidsende. Flere episoder er dedikeret til hendes romance med en anden troldmand og det er vanskeligt ikke at kigge væk på disse tidspunkter. Resten af tiden følger vi Ciri vandre rundt i vildrede alene. Hvorfor skærmtiden er sådan delt mellem karaktererne, kan vi kun gisne om. Men faktum er, at over halvdelen af tiden omhandler serien andre end titelkarakteren. Og uanset hvor meget der forsøges at gøre birollerne spændende eller relevante, bliver de det bare aldrig.

The Witcher

Det virker simpelthen så ligegyldigt når ikke vi har de gule øjne på skærmen.
Castingen er som nævnt for det meste god, men det virker spøjst, at der er så meget "brownwashing" (jeg håber dette er en politisk korrekt term) som kan være svært at gøre rede for. Eksempelvis tror jeg mange finder det svært at genkende Triss, som de fleste nok forbinder med en lyshudet ginger. Et andet lidt besynderligt valg, som ikke altid er lige passende, er kontaktlinserne. Vi ved alle hvordan Geralts øjne ser ud men, at disse ikke er lavet med CGI virker som et underligt sted at spare penge. Dette medfører, at Cavill mister utroligt meget mulighed for skuespil, såvel som, at han til tider er skeløjet. Det fjerner en del af intensiteten.
Alt i alt er det en god serie, om end med lidt strukturelle og pacingrelaterede problemer. Det virker tydeligt, at de forsøger at lære fra Game of Thrones' berygtede sæsonafslutning ved at spare på kildematerialet, men det er ikke altid lige underholdende at overvære. Hvis spillet havde haft ligeså mange side quests som denne serie, tror jeg næppe det var blevet så populært. Og hvis man var blevet tvunget til at spille som andre karakterer i samme grad som vi tvinges til at følge Ciris og Yennefers solo adventures, tror jeg ikke de havde solgt en eneste kopi.

Jeg synes serien har utroligt meget uindfriet potentiale, og er for det meste et visuelt vidunder at overvære. Desværre er man i 2019 sværere at imponere, og mange af landskaberne er noget man føler man har set før. Der hvor serien for alvor adskiller sig, er ved sine utallige monstre, dybdegående lore og seje hovedkarakter. Så mere af det i sæson 2, tak.

The Witcher
7 / 10