Altered Carbon - Sæson 2

Netflix' gigantisker cyberpunk-serie vender tilbage, og denne gang med selveste Anthony Mackie i hovedrollen. Er det værd at vende tilbage?

Altered Carbon udkom på Netflix i 2018 og er baseret på bøger, skrevet af Richard K. Morgan. I første sæson fulgte vi Takeshi Kovacs som (primært) blev spillet af Joel Kinnaman, mens vores hovedperson i anden sæson denne gang portrætteres af Anthony Mackie, som måske bedst er kendt som Falcon fra MCU.

Hvis du ikke har set første sæson, kan seriens præmis kort ridses op. Der er dog ikke meget mening i at starte med at se sæson to, særligt eftersom første sæson naturligvis stadig er tilgængelig på Netflix og den på mange punkter er nemmere at fordøje. Altered Carbon foregår i en verden, hvor mennesker ved fødsel får implanteret en "stack", hvilket praktisk talt gør dem udødelige. Det vil sige, at kroppen kan forgå, men så længe denne stack overlever, kan alle minder og personlighed overføres fra det ene kropslige legeme til det næste. Dette har dog skabt en kæmpe ubalance i verden, eftersom kun de rige har mulighed for at klone sig selv, og på denne måde undgå de mange konsekvenser ved konstant at overføre sig selv til nye kroppe. I begge sæsoner følger vi Takeshi Kovacs, en tidligere topsoldat fra "The Protectorate", som efter mødet med rebelleder Quellcrist Falconer skifter side for at kæmpe for at gøre mennesker dødelige igen. Argumentet bag rebellionen er, at dødelighed er en væsentlig komponent i det som det vil sige at være menneske.

Altered Carbon

Som det allerede bør være tydeligt, er det en serie som både dvæler ved større filosofiske og metafysiske spørgsmål, såvel som værende spækket med sci-fi elementer. Meget af stilen ligner noget taget ud fra Blade Runner, og stilistisk er det en utroligt behagelig serie at se på, særligt hvis man har skruet lysstyrken op på sit TV, eftersom meget af den foregår i mørke. Ellers har man i det mindste musikken, som også er særdeles velpassende.

Anden sæson starter 30 år efter første sæsons afslutning, og selvom Takeshi har fået et nyt ansigt er hans mission som altid at finde Quell. I første episode af sæson 1, blev han ansat for at opklare et mord, hvilket gav serien faste rammer såvel som en præmis som skulle løses inden sæsonens afslutning. Det var med til at strukturere serien, og tildele den et overskueligt og konkret mål. Dette er ikke tilfældet med anden sæson, hvor Takeshis formål som nævnt blot er at fortsætte sin leden på må og få. Sæson to virker derfor til tider ustruktureret og er derfor ikke lige så skarpt skrevet som den første sæson. Utallige plotelementer og scener virker mere tilfældige og sløsede i denne omgang, hvor intet skal opklares. Der er ikke et stort twist i sidste ende, og intet mysterium man skal knække mens man følger Takeshi samle informationer. Der bliver ikke vævet et perfekt spindelvæv omkring os, mens vi leder efter en løsning som er lige foran os. Sæson 2 foregår langt mere kronologisk og afhænger ikke af detaljer, men er i stedet mere action- end mystikdrevet. Sæson 2 har også sine egne forcer, bl.a. et utal af fede og velorkestrerede actionscener, Mackie har en meget større range som skuespiller end Kinnaman og det er fedt at se kvindelige roller portrætteret som andet end prostituerede, ofre eller et mål som helten kunne redde. Alt i alt er det en god sæson. Det største kritikpunkt er nok bare, at den desværre ikke er lige så veludført som forrige sæson.

Altered Carbon

Første sæson var yderst selvindeholdt med fantastiske biroller, som hver især havde deres personlige motivationer og udviklingsark, som var velintegreret i Takeshis historie, uden at trække for meget opmærksomhed eller være unødvendigt fyld. Hver scene og information man fik, var som nævnt med til at gøre de mange plot twists fortjente og organiske. Sæson 2 prøver at opnå meget af det samme, men har svært ved at få birollerne til at virke lige så relevante. Mackie gør det som nævnt godt som den nye Kovacs, og forsøger heldigvis ikke at efterligne Kinnamans mannerismer. Han gør det i stedet til sin egen rolle og fungerer fint som den barske og stoiske hovedperson vi kender, selvom det er svært for ham ikke at fjerne noget af det tørre og erstatte det med varme og charme.

Hertil skal der lige knyttes en stor cadeau til seriens skaber, Laeta Kalogridis, som har formået at gøre selve karakteren Takeshi relevant, fremfor skuespilleren som portrætterer ham. Det er ret imponerende, at man er blevet så tilknyttet navnet og historien, at man kan se anden sæson uden på noget tidspunkt at savne et genkendeligt ansigt. Det er overraskende få ansigter vi kan genkende fra forrige sæson, hvilket også er imponerende at se i år 2020, hvor alle biroller lever for evigt og forbliver i serier langt efter deres motivation og gøremål længst er forsvundet. Det er fedt at se, at de lykkelige slutninger de fik i forrige sæson, er nogen de beholder, og ikke blot bliver inddraget i historien, fordi man kan.

Jeg ville dog ønske, at der var blevet lagt mere arbejde i, at få anden sæson til at virke unik og selvstående. Som sagt er de diverse tilføjede biroller mindre interessante og relevante for historien. Desuden lider sæsonen stort under "Star Wars-problemet", som er svært at ignorere for en anden sæson. Serien foregår i et enormt univers, hvor alle har intergalaktisk adgang, men på trods af dette er vi tilbage på samme planet som sidste omgang. Selvom der findes utallige planeter at vælge mellem, er det altid Tatooine eller specifikt byen Mos Eisley vi skal tilbage til. Og det er lidt synd, eftersom det kunne have været med til at gøre anden sæson mere singulær og mere end blot en opfølger til den enestående første sæson.

Altered Carbon

Eftersom sæson 2 ikke er ligeså streamlinet som første sæson, har den også lidt problemer med sine skurke. Dette medfører, at pacingen nogle gange er lidt sløv, når vi skal have heltene placeret i en situation, hvor kun et deus ex machina kan redde dem. Det virker til tider lidt forceret, hvordan de forsøger at binde alt op på sæson 1 og karakterne derfra. Det havde igen været federe, hvis den havde lavet noget nyt, på en ny planet, og alt ikke omhandlede Quell, som er et dybt uinteressant individ (i hvert fald i denne sæson). Så hellere mere af sæson 1s detektivthriller, hvor et mord skal opklares. Der var i det mindste spænding i hvert afsnit, og man afhang ikke på samme måde af cliffhangers for at få en til at se den videre.
Som sagt fungerer sæson 2 også på mange punkter, blandt andet sin konsistente stil og musik er altid i top. Derudover er Mackie en af de store grunde til man bliver holdt fanget ved skærmen. Sæsonen mangler bare mere dybde i sine biroller, hvilket medfører, at verdenen denne gang fremstår mere flad og lige gyldig. Og mindre rå og kompromisløs, eftersom der også er mindre brutalitet og ondskab i gaderne. Det er simpelthen bare svært at være lige så investeret anden omgang. Og når der igen skal double-sleeves, er slutningen nærmest skrevet på forhånd. Serien dræber på mange måder al følelse af risiko og selvofring ved konstant at minde os om, at selv hvis nogen dør, er der nok en kopi om hjørnet. Det var en af mest problematiske ting ved sæson 1, og jeg ved ikke hvorfor de vælger at gentage det igen.
Det er som sagt ret veleksekveret fra skaberen Laeta Kalogridis' side, at have fået en til at blive så investeret i narrativet, selvom næsten alle karakterer er udskiftet. Det er også med til at gøre AI'en Poe mere relevant og interessant, at han er et af de få genkendelige ansigter. Og når alt kommer til alt er jeg spændt på at se, hvad sæson 3 omhandler, samt hvem Takeshi skal spilles af. Jeg håber om end, at Quell er ude af billedet, og får lov til at lave sit eget - offscreen. En god sæson, som fortjener en masse flere pæne ord end den fik her, men lige nu er jeg desværre skuffet over, at den ikke var lige så god som den forrige. Jeg håber på bedre om et par år.

7 / 10