Vi anmelder de første to afsnit af Devs

Instruktøren bag Ex Machina og Annihilation vender tilbage med mystisk ny serie på HBO Nordic.

"HVAD ER DEVS?!" spurgte jeg højlydt efter at have set de første to afsnit af Alex Garlands nye serie, der lige nu er tilgængelig på HBO Nordic. Men det er ikke ment som et retorisk spørgsmål om hvad serien egentlig er, men mere at jeg har bidt på, og undrer mig over hvad der ligger i midten af den interessante labyrint som Garland får kreeret ret hurtigt i løbet af bare det første afsnit alene.

Men lad os lige slå i bakgear kort. Devs handler om den enigmatiske og karismatiske CEO Forest, der leder an for tech-virksomheden Amaya, som arbejder på et hav af forskellige projekter, lige fra kryptering til kunstig intelligens, fra browsere til ja... Devs. Og det er det her mystiske sideprojekt, Devs, der er netop ligger i midten af den narrative labyrint Garland har konstrueret.

Devs

Og at gå yderligere i detaljer ville være at ødelægge dele af glæden ved bare at sætte sig ned og lad sig omsvøbe af denne mærkværdigge science fiction thriller. Først og fremmest, hvis man har set Garlands tidligere værker, så ved man at han har fuldstændig styr på hvordan man rent visuelt skal hægte seeren på, så interessen i den mystiske præmis forstærkes. Det er også tilfældet med Devs, dog i lidt mere underspillet format end tidligere.

Serien foregår primært på Amayas kæmpe kampus, der er designet til at minde lidt om Apples One Infinite Loop i Cupertino, Californien, eller sågar Googles hovedkvarter. Hertil kommer dog en række bizarre visuelle elementer, der blandt andet inkluderer selve Devs-hovedkvarteret, der er indkapslet i et forgyldt tempel, samt en mildest talt gigantisk statue af en lille pige, der indgyder en med frygt i det man ser hende trone over trækronerne. Garland drager masser af inspiration fra særligt Stanley Kubrick, og serien er primært filmet i nære, pludseligt skiftende skud, der skaber en rolig, men til tider frygtindgydende stemning. Selvom vi rent visuelt ikke får serveret samme overdådighedsmåltid som eksempelvis Annihilation bød på, så er det fantastisk at se på, det er det bare.

Samtidig er Devs, ligesom Garlands tidligere værker, ret så underspillet, og det betyder at hvis man leder efter detaljerede ekspressive forklaringer af de små narrative fiskekroge som han løbende kaster ud, så vil man blive skuffet. Garland fortæller dig hvad du behøver at vide, og ikke mere, og skuespillerne, der leverer flotte præstationer over hele linjen, og hvor særligt Nick Offerman som Amayas CEO Forest imponerer, er også subtile i deres træk.

Devs

En stor overraskelse har dog været musikken, der er udført af komponist Geoff Barrow. Hans toner er skingre, høje og insisterende fra aller første scene, og fortsætter igennem de første to afsnit med perfekt at accentuere situations bizarre alvor.

Devs er mystisk, og den endelige kvalitet af serien afhænger i sidste ende uhyggeligt meget af hvordan den behandler dens centrale mysterier. Hvad er der i Devs-bygningen? Hvad er det de arbejder på? Hvad er Forests hemmelighed? Vi ved det simpelthen ikke, men indtil videre har Garland fået krogene i mig. Det er helt sikkert, og jeg anbefaler at du i hvert fald giver det et skud. Devs er en kende "artsy", men det er den med en dybt rodfæstet og forståelig historie, og det er netop det som Garland kan.

8 / 10