Kidding - Sæson 2

Anden sæson af Jim Carreys Kidding har sendt sin sidste episode og eftersom der ikke er mange, som taler om den, synes vi, at den fortjener lidt omtale herfra.

Serien som er gået under de flestes radarer, har et stjernefyldt cast tilknyttet og er udviklet af Dave Holstein. Så spørgsmålet er, hvorfor taler ingen om den? Er dette ensbetydende med, at den ikke er noget værd? Bestemt ikke. Der er en anden og desværre ret god grund hertil. Serien omhandler nemlig indirekte en amerikansk kendis, som utroligt få i Danmark har et nært kendskab til. Og det er derfor sværere at blive investeret.

Kiddings præmis og hovedperson er løst baseret på den højtelskede børne-tv-vært Fred Rogers (som for nyligt blev spillet af Tom Hanks i "A Beautiful Day in the Neighborhood"). Og mens de færreste af os herhjemme er opvokset med Mr. Rogers, er han et TV-ikon som mange i USA holder utroligt nært og med god grund. Mr. Rogers var nemlig med til at forme flere generationer af børn, i hans tv-show som strakte sig helt fra 1968 til 2001. I sit børneshow, kaldet" Mister Rogers' Neighborhood", adresserede han større emner end normalt er forbundet med børne-tv, som eksempelvis skilsmisse, racisme og død. Det var derfor ikke ren Bubber og badekar, men på mange måder den voksne dialog om seriøse temaer, som mange børn krævede, men ikke havde med sine forældre.

Kidding - Sæson 2

Men mens Mr. Rogers tilsyneladende var perfekt indtil sin død i 2003 (og dette forhåbentligt ikke ændrer sig, ulig andre døde legenders minder), er dette ikke tilfældet for Kiddings hovedrolle Jeff Pickles (Jim Carrey). Når vi møder ham i første sæson, er hans søn død i et biluheld, hvilket har splittet hans familie i to og bragt kontrovers ind i både hans offentlige og private liv. Og eftersom en forælder ikke lige kommer sig over sit barns død på et år, bliver dette heller ikke løst på bare en sæson, men er også noget anden sæson samler op på. Og selvom det går langsomt, går det fremad, og seriens seriøse emner bliver behandlet og adresseret i øjenhøjde, meget lig Mr. Rogers' show, eller "Mr. Pickles", som det hedder i serien.
Lyder det lidt kedeligt og svært at blive investeret? Ja det gør det egentlig lidt. Heldigvis er der utroligt meget (tør) humor, som er indvævet i hver episodes dialog og plot. Derudover huserer serien et enestående cast bestående af Frank Langella, Judy Greer og Catherine Keener. De gør det alle fantastisk, og det er svært at vælge hvem, som leverer den bedste præstation. Kidding er alt i alt derfor sjældent kedelig, og serien forsøger på bedste vis at drive historien fremad, ved blandt andet at starte hver episode et helt nyt sted, for derefter at kode det sammen i slutningen af afsnittet.

Men er det så en 10/10 serie? Nej ikke helt, og derfor fortjener serien også lidt kritik. Mens der naturligvis er et tema i hver episode, som vi efterhånden er tilvænnet fra alverdens serier, er det desværre ikke alle tematiske pay offs som føles lige fortjente. Selvom langt det meste af historien og det generelle plot være planlagt og koordineret til nærperfektion, er der også visse "twists" eller omdrejningspunkter, som kommer lidt ud af det blå. Eksempelvis, i samme episode, hvor Jeff besøger et plejehjem, finder vi ud af, at hans far (spillet af Frank Langella) er ved at blive dement. Og episoden efter er han dement. Dette er et af de få eksempler, udover hans søsters (Catherine Keener) underudviklede historie og karakter, som føles mangelfuld og forhastet. Det er lidt synd, eftersom relationen mellem Jeff og sin far er et af de dybeste og mest interessante dynamikker i serien, og desværre bliver dette sjældent dykket ned i. I stedet bliver overfladen kradset i et par gange, hvilket om noget føles mere som teasing og ufuldendt potentiale end noget andet.

Kidding - Sæson 2

Jeg ved ikke om jeg håber på en tredje sæson, eftersom den faktisk gør sit i at binde historien sammen i slutningen af anden sæson. Men hvis de laver en, må de meget gerne gå dybere i familierelationerne, i stedet for at klippe væk, hver gang det er ved at blive interessant og beskidt.

Kidding er som nævnt langtfra perfekt, men stadig fuld af interessante emner og super skuespil. Og derudover er det fedt at se Jim Carrey i noget nyt, som ikke hedder Dum og Dummere 3. Serien består i alt af 20 episoder og var for mit vedkommende en fornøjelse at binge. Det er ikke nødvendigt at have det store kendskab til den virkelige Mr. Pickles, men det gav bestemt en større glæde for serien at kende lidt til Mr. Rogers. I det mindste kan det anbefales enten at se nogle minutter med ham på Youtube, eller snuppe Tom Hanks-filmen. Derefter skal man bare i gang.

7 / 10

Kidding - Sæson 2

Kidding - Sæson 2