The Midnight Gospel

Skaberen bag Adventure Time giver os her et syretrip af grænseoverskridende dimensioner, men virker det? Mathias anmelder...

Serien er skabt af komikeren Duncan Trussell og tegneren Pendleton Ward. Og hvis du synes, at du kan genkende stilen, er det fordi Ward faktisk er gutten bag Adventure Time.
The Midnight Gospel er dog meget ulig Adventure Time, primært fordi den i mindre grad er en serie med plot og karakterer, og i højere grad et visuelt podcast. Hovedpersonen Clancy (som selvfølgelig er stemmelagt af seriens skaber, Trussell) rejser rundt til forskellige verdener igennem en universsimulator og interviewer unikke individer. Disse individer er oftest stemmelagt af kendte gæster, som har været igennem enten noget traumatisk eller på anden vis livsændrende. Serien er dog ikke fyldt med kendte skuespillere og andre popikoner, men derimod forfattere og storpraktikere af meditation.

Hver episode er således centreret omkring dybere eksistentielle temaer, som død, stofmisbrug, østlig filosofi, mysticisme, liv og næsten altid meditation. De diverse interviews er primært trukket fra Trussells show "Duncan Trussell Family Hour" med enkelte nye sætninger tilføjet. Det vil sige, at plottet for hver episode er en samtale, med meget lidt foregående herudover. Og det er ret væsentligt lige at få tidligt etableret: dette er ikke Adventure Time. Der er ikke et sjovt plot. Der er ikke charmerende karakterer. Der er meget, meget, meget lidt underholdning. I stedet er der interessante samtaler og pointer man måske kan bruge i sit liv, til at se nyt på tingene. Men det er frem for alt et podcast. Og hvis du ikke normalt er fan af dette medie, er der en stor risiko for, at denne serie ikke er for dig.

The Midnight Gospel

Serien er surrealistisk i sit udseende, som en LSD-drøm, og samtalerne er pseudofilosofiske og autobiografiske. Der er et kæmpe skel, mellem hvad vi ser på skærmen, og hvad vi hører og det er ikke meningen, at man skal forsøge at binde disse sammen. Selvom karaktererne løber fra en zombieinvasion, fylder dette meget lidt i interaktionen mellem Clancy og interviewpersonen, og det virker derfor til tider decideret distraherende, når den dybe samtale bliver afbrudt af "kast mig lige den shotgun", eller "jeg skal altså på toilet". Og så tilbage til at snakke om hvordan ens forældres død kan påvirke en. Det lyder måske utroligt tilfældigt og som et upassende mashup. Og det er det også, efter min mening. Det er bestemt ikke for alle, og man ved allerede indenfor de første minutter om man er til det.

Mens seriens interviews er ret veludførte, og gæsterne har nogle virkelig interessante pointer, er det svært ikke at blive distraheret af den visuelle støj. For det er hvad det er: distraherende støj. Animationen bidrager på ingen måde til fortællingernes ofte interessante pointer. Oplevelsen af at se alle regnbuens farver og vilde verdener udfolde sig, mens man hører om de dybt personlige og indsigtsrige fortællinger, går ikke op i en højere enhed. Og på trods af, at jeg normalt ikke selv er til podcasts, fik denne serie mig til at ønske, at det var en. Jeg havde i langt højere grad foretrukket at sætte det på som podcast og gå mig en tur, end at skulle se det samtidig.

The Midnight Gospel

Selvom serien kan virke til at være kommet ud af det blå, er dette faktisk ikke tilfældet. Den har taget omkring syv år at skabe, og det er tydeligt, at Trussell og Ward ved hvad de vil med den. The Midnight Gospel belyser utallige spændende emner fra nye vinkler samtidig med, at den viser dig verdener og farver som er vildere end noget du har set i Rick and Morty eller Adventure Time.

Serien var som nævnt ikke noget for mig, men er du fan af podcasts, og kan du godt lide at se et eller andet samtidig, er dette lige præcis din niche. Jeg ved ikke om der kommer en ny bølge af animerede eller visuelle podcasts, men jeg tænker det ikke forløbeligt.

5 / 10