Space Force - Sæson 1

Steve Carell og Greg Daniels er genforenet i en ny serie, hvis absurde præmis virker utroligt lovende, og med uanede mængder potentiale for underholdning.

Greg Daniels er en af seriens to skabere, og hvis man ikke lige genkender navnet, har han sammen med Michael Schur været ansvarlig for manges favorit komedieserier (The Office, Parks and Recreation, mm.). Den anden er Steve Carell selv, som også spiller hovedrollen heri. Serien virker allerede som et oplagt bud på den næste store komedieserie. Og selvom præmissen kan argumenteres at være genkendelig (det velkendte kontor er udskiftet med en rumstation), fremstår præmissen frisk og tilpas sociokulturel bevidst til at have noget interessant at sige (NB Space Force er en rigtig ting, som Donald Trump er blevet dybt kritiseret i forbindelse med etableringen af).

I serien spiller Carell hovedrollen Mark Naird, en nyligt forfremmet general, som skal lede Amerikas nyeste afdeling, Space Force. Carell er omgivet af et utroligt talentrigt cast; bl.a. John Malkovich, Ben Schwartz, Fred Willard, Jimmy O. Yang, Noah Emmerich for at nævne nogle få af de mange genkendelige og højtværdsatte skuespillere. Igen: det er svært ikke at være utroligt hypet inden opstart på denne serie. Og det er selvfølgelig en klassisk rookie mistake: sænk dine forventninger.

Space Force

For det er allerede her, få linjer inde i præmissen, at seriens største problem skal afdækkes: på trods af så mange talenter, alle kendt for sine bidrag til adskillelige komedier, synes serien utroligt lidt underholdende. Carells karakter er en generisk konservativ general, hvilket medfører, at han ikke kan skeje ud og være Michael Scott-morsom på noget tidspunkt. Dette skulle man dog tro, var til at overleve, såfremt, at en af de mange andre kompetente komikere trådte frem. Men dette sker heller ikke. I stedet for at fokusere på humoren er serien centreret omkring plottet; Mark Nairds arbejde på rumstationen, og hvordan han får dette halvtossede projekt til at fungere. Imens vi følger denne halvskæve præmis, genbruges de samme tyve platte jokes og hver eneste kliché indenfor genren familiedrama får lov til at spille sig ud. Igen og igen.

Med det sagt er det ikke Carells skuespillertalent, fremfor humoren, der er i fokus. Det er nærmest hverken eller. Og det virker som et formidabelt spild af ikke bare kapable skuespillere (Carell var fænomenal i bl.a. Foxcatcher) men særligt det enorme komiske talent som serien huserer. Ud af seriens 300 minutter grinte jeg en enkelt gang (hvis at blæse luft ud af næsen tæller). Det må siges at være en utroligt lav LPM (laughs per minute).

Som nævnt har serien sin rod i virkeligheden, og indeholder utallige kritikpunkter mod den nuværende amerikanske præsident, som dog ikke nævnes ved navn. Men på trods af dette, bliver det aldrig udnyttet til sit fulde. Det er en spændende præmis, og kritik mod Trump modtages altid med kyshånd, men både Daniels og Carell holder utroligt tilbage. Der er ikke en eneste interessant samfundskritisk kommentarer at finde i seriens 300 minutter. Der kommer højest et par skud i retning af Fru Trumps tøjdesign, hvilket må siges at være noget tamt. Resten af referencerne om præsidenten er ligeså vage, klodsede og uraffinerede som soundtracket (hvilket inkluderer Spaceman, Learn to Fly etc.). Det fremstår bare dovent og plat og der er umålelig lang vej til den subtile humor castet har bevist at besidde.

Space Force

Men er serien helt elendig? Nej, det er den ikke. Carell gør det fint, og er naturligvis charmerende som han altid er, på trods af at portrættere en karakter, som er flad og parodisk i sådan en grad, at det til tider virker som en Michael Scott-karakter. Og mens både Schwartz, Malkovich og mange andre også leverer, er det ikke nok til at redde det farveløse plot og flertallet af karakterer, der er decideret utiltalende. Hertil er det vanskeligt ikke at knytte en karakter mod Mark Nairds datter, der ikke har anden funktion end at være irriterende. Dette bidrager til en stående pointe som er værd at gentage: det er chokerende, hvor dårlige forfattere er til at skrive kvindelige roller. På trods af at have kompetente skuespillere som både Tawny Newsome og Lisa Kudrow, synes deres roller kun at eksistere som plotpoints for mandlige karakterer, hvorigennem deres karakterer kan udvikle sig. Serien havde med andre ord aldrig bestået en Bechdel-test, hvilket virkelig burde være minimumskravet for en anti-Trump-serie fra 2020 (og tak til Rick and Morty for at bringe testen ind i popkultur!)

Mens serien er længe ventet, primært af The Office-fans, må det desværre erkendes, at der må ventes lidt endnu, før vi får en opfølger. Dette er ikke det bedste Carell eller Daniels har at tilbyde og virker berøvet for al personlighed, humor og samfundsindsigt. Selvom Space Force ikke er komplet elendig, er den bare helt utrolig middelmådig. Den fremstår desværre som en kolossal spildt chance, eftersom den på papiret burde have været den nemmeste home run i deres karrierer. Space Force falder i stedet tungt til jorden (pun intended) grundet sit utroligt flade og forudsigelige manuskript. Jeg får let ved at vente på sæson 2.

6 / 10

Space Force - Sæson 1

Space Force - Sæson 1