Dark - Sæson 3

Netflix' dystre science fiction-serie er nu officielt slut, så vi tager lige et kig på den tredje og sidste sæson.

Det er ikke altid at folk virker lige responsive, når man siger at den bedste serie på Netflix hverken er House of Cards eller The Ozarks, heller ej er det Stranger Things eller Orange is the New Black - nej, den bedste serier er en tysk science fiction-serie der foregår i et utal af forskellige tidsaldre, og er mildest talt forvirrende at forstå og sætte sig ind i.

Det er nu heller ikke så mærkeligt, man kommer hurtigt til at virke som den der til festen, der ævler op om europæisk smal-avangarde, når folk egentlig bare gerne vil snakke om hvor vildt det er at Iron Man dør i Avengers: Endgame... hov, spoilers, ups. Men det er nu, i min optik, sandt. Tyske Dark, en serie der trods sit generiske navn, slog benene komplet væk under mig fra det første afsnit, der udkom i 2017, og fortsatte med at gøre det igennem den anden sæson fra sidste år, og nu her den tredje (og nok sidste) sæson. Det er en magtdemonstration i kompleks, avancerede og dybsindig historiefortælling, der godt nok en gang imellem bliver så indviklet, at man helst skal pause midt i afsnittene for lige at gennemgå hvad det er der egentlig foregår, men alligevel formår at gnave sig ind i rygmarven, og forblive der lang, lang, lang tid efter du har set det færdigt.

Dark - Sæson 3

Hvis du endnu ikke har set Dark, så tager serien udgangspunkt i den sydtyske by Winden, som rystes af den lille dreng Mikkels forsvinden. Netop hans forsvinden sætter gang i en række skelsættende begivenheder, der involverer fire familier der været i og omkring byen i generationer, og netop det med generationer (og konceptet om tid) bliver afgørende her, da tidsperioder sammenvæves og bruges kollektivt til at beskrive ét hændelsesforløb. Jeps, der er tidsrejser her til den helt store guldmedalje, men ikke på nogen måde du har set før.

Og hvis du allerede har set de første to sæsoner, og lidt ved hvad der foregår, så ved du også at det nærmest ville være nytteløst at forsøge at beskrive det samlede forløb, og svært overhovedet at tage hul på det den tredje og sidste sæson handler om. En rejse gennem fem distinkte tidsperioder, alternative dimensioner, flere versioner af de samme karakterer - ja, du skal være klar i hovedet, men nøj hvor serien så også belønner dig, hvis du er vågen.

Først og fremmest fungerer Dark så godt på grund af de tårnhøje produktionsværdier. Hver eneste dunkel scene, om det er Kahnwald-familiens trist, krakelerede tapetfacader, mystiske underjordiske kirker dedikeret til tidsrejsende eller sågar en apokalyptisk fremtid efterladt i ruiner af en mystisk eksplosion, hver eneste frame oser af karakter, af distinkt farve. Der er uden tvivl nogle scenografer der har været på overarbejde her, for de har skulle skabe visuel sammenhæng og alligevel dissonans mellem alle de separate tidsperioder, for at sikre at seeren ved at vi lige nu befinder os i 1986, i 1953 eller i 2019. Her bruges forskellige linser, forskellige slags særpræget scenografisk sprog, og det er vitterligt sådan at de bedste hoveder i Hollywood kunne lære en hel masse fra det tyske hold bag Dark i forhold til at respektere seerens intelligens, samtidig med at der konstant er små subtile såkaldte "queues", der fortæller dig hvornår du bør spidse ører... og øjne - hvis man kan det.

I denne tredje sæson, ligesom i den første og anden, er der seriøst et tagselvbord af storslåede skuespillerpræstationer, og særligt når nu karaktererne figurerer adskillige gange, bare i forskellige tidsaldre og derfor portrætteres af forskellige skuespillere, så er det altså vildt imponerende hvor tydelig sammenhængen er mellem de distinkte karaktertræk, der måske formes i barndommen, udvikler sig gennem voksenlivet og til sidst er blevet umiskendelige til sidst. Alle, lige fra den centrale karakter Jonas, til familiefaren Ulrich, fra Marta til Egon, portrætteres med ynde, med stil, med en slags narrativ elegance der får noget som Stranger Things til at virke som klumpet peanutbutter, og ikke den gode klumpede peanutbutter.

Dark - Sæson 3

Alt dette er altså bare at sige, at Dark er noget ganske særligt. Det vil kræve noget af dig, det er helt sikkert, men belønningen er enormt stor. Det vil dog fortsat være øjeblikke hvor selv de mest observante vil klø sig selv lidt i hovedbunden, og kreere en uhyggelig kompleks logisk begivenhedsstreng inde i hovedet. "Hvis person A forsvinder i 1986, men dukker op som gammel i 2053, er det så fordi at Person B's far i 2019 i virkeligheden er en yngre version af Person A, som har gemt sig i den tid, og er han i virkeligheden søn af Person C?" Sådan kan det virkelig være, men Dark forvirrer aldrig bare for at forvirre (på bedste Lost-maner), men guider dig ned gennem kaninhullet, og viser dig hvor dybt det hul stikker. Der er altid en rationel, logisk forklaring, og tager du dig tid til lige at begribe det store helhedsbillede, så giver det altid god mening. Dark kaster ikke "curve balls" bare for at gøre det, men fordi der vitterligt kommer en bedre historie ud af den komplekse fortællerstil.

Og med det kan det her jo ikke være meget mere end en rungende anbefaling, kan det? Dark ser unik ud, er effektiv i al sin kompleksitet og respekterer sin seers intelligens mere end nogen anden amerikansk Netflix-serie har gjort indtil videre. Naturligvis er den ikke for alle, men i forhold til at gå på line mellem tidsrejseklicheer, melodrama og portrætteringen af et avanceret karaktergalleri, så er Dark virkelig et mesterstykke i teknik.

Gør dig selv en tjeneste, og prøv at se den.

10 Gamereactor Danmark
10 / 10