The Umbrella Academy - Sæson 2

Netflix' bizarre og dysfunktionelle superheltehold vender tilbage i en ny sæson.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

Anden sæson af den populære superhelteserie er udkommet på Netflix og overgår den forrige sæson på flere parametre. Mens første sæson var et frisk pust til superheltegenren, er de ti nye episoder mere strømlinede, sammenhængende og målrettede end de tidligere.

Umbrella Academy er en finurlig og excentrisk serie, og på mange måder en spirituel efterfølger til den britiske serie Misfits (som også huserede Robert Sheehan). Den omhandler syv adopterede søskende (inkl. et spøgelse), der alle har deres unikke superkræfter og farproblemer. Seriens anden sæson begynder, hvor den forrige slap: de har rejst tilbage i tiden, til 1960'erne, hvor de hver især først forsøger at passe ind, før de efter ti minutter, igen, skal redde verden. Sæsonens mål er således i store træk det samme som den første sæsons, men er denne gang allerede etableret fra den første episode. Det føles således mindre rodet og fuld af spildtid, hvor man ikke helt ved, hvor serien er på vej hen. Derudover indeholder sæsonen naturligvis flere konsekvenser ifm. tidsrejse, såvel som et forsøg på at ændre historiens gang. Dette er primært møntet på den relevante BLM-bevægelse, men indeholder også forsøg på at redde en vis myrdet præsident.

The Umbrella Academy - Sæson 2

Umbrella Academy er baseret på en tegneserie af samme navn, udviklet af My Chemical Romance-forsangeren Gerard Way og tegneseriekunstneren Gabriel Bá. Dette medfører bl.a., at serien besidder et unikt look og plot, der (ofte succesrigt) balancerer en hårfine grænse mellem unødvendig "edginess" og selvbevidst kliché. Resultatet er i stedet en sort og skæv superheltekomedie, der er villig til at eksperimentere med genren.

Sæsonen er minutmæssigt kortere end den forrige (tre minutter pr. episode i gennemsnit), hvilket i sig selv kan fremstå uden betydning. Men denne reducering resulterer i, at meget af fedtet og de overflødige scener fra første sæson ikke er at finde i sæson 2. De cringefyldte interaktioner mellem Ellen Pages karakter og hendes ekskæreste er skåret fra, og i stedet erstattet med mere dybtfølte samtaler med den talentfulde Marin Ireland (Sneaky Pete, Homeland). Flere af de nye biroller og tilføjelser bidrager generelt set med et højere niveau af intimitet og relevans, ikke blot for plottet men også karakterudvikling. Det føles ikke længere som om, at der konstant skal ledes efter en undskyldning for at få de forskellige superheltesøskende til at interagere eller afsløre noget om sig selv. Det opstår i højere grad organisk og realistisk. Og dette er helt afgjort et resultat af de kortere og mere kvalitetssikrede episoder, hvilket Steve Blackman, seriens instruktør, rent faktisk har kommenteret var målet for anden sæson.

The Umbrella Academy - Sæson 2

Naturligvis indeholder serien stadig sine B-, C- og endda F-plots, der kan føles komplet irrelevante for sæsonens endemål. Og det er naturligvis vanskeligt fuldstændigt at eliminere downtime. Heldigvis er meget af denne proppet med enten humor eller interaktioner, der på overfladen kunne forveksles med karakterudvikling. Desværre er meget af det karaktererne gennemgår gentagelser fra forrige sæson, der i højere grad bekræfter hvem de hver især er, frem for at lade dem bevæge sig i en ny eller dybere retning. Derudover er Umbrella Academy endnu et eksemplar på en serie, der anvender unødvendige flashbacks, og viser klip fra forrige episoder, som om vi ikke alle binger to eller fem i streg. Men det er små problemer. Og generelt er sæsonen ret solid.

Serien er ikke perfekt, men denne sæson viser, at det heldigvis ikke er alle serier, hvis kvalitet falder over tid. Og hvis dette er retningen serien fremover vil følge, er jeg håbefuld for tredje og fjerde sæson. Særligt, hvis dette indebærer flere Tarantino-lignende afslutninger.

8 / 10