Vi anmelder fjerde sæson af Castlevania

Er dette en værdig afslutning på den populære serie?

Efter fire sæsoner med noget af det bedste spil-til-TV underholdning længe set, er Netflixs Castlevania nu nået til vejs ende. Animen forvandlede den ikoniske serie til en actionpræget og spændende serie, og den seneste sæson, hvis samtlige ti episoder fik premiere natten til i dag, holder niveauet fra tidligere.

Historien begynder, hvor tredje sæson sluttede, så vi følger igen Trevor Belmont (Richard Armitage) og Sypha Belnades (Alejandra Reynoso) konstante jagt på alverdens ondskab. På en måde vender vi dog også tilbage til begyndelsen, da skurken over dem alle, selveste Dracula, måske vender tilbage - i hvert fald er hans loyale følgere opsatte på at genoplive ham. Samtidigt skal andre af seriens karakterer såsom Alucard, Hector, Isaac og Carmilla og hendes søstre, også have afsluttet deres respektive plottråde, så tempoet er højt.

Ligesom de forrige sæsoner har denne fjerde af slagsen en god pacing. Forholdet mellem gribende action og momenter, der skubber historien fremad, er utroligt velbalanceret, og derfor bliver det aldrig kedeligt at følge med. Der er meget få sløve momenter i løbet af de ti afsnit, selvom sæsonen til at starte med lige skal finde sine ben, da der denne gang er et større fokus på sidekarakterer, der i det tidligere sæsonen fyldte langt mindre på skærmen.

Når vi snakker karakterer, så er meget ved det gamle. Trevor er cool, afslappet og fattet, men også stadig en kende kæphøj; selv nu hvor han står over for sit livs udfordring. Alucard er på den anden side kølig og distanceret; en skabning der er isoleret takket være sin dobbeltrolle som både menneske og vampyr. Den fjerde sæson gør også et godt job i forhold til at udpensle de nyere karakter, og for eksempel lærer vi (karakteren) Saint-Germains baggrundshistorie at kende. Og som forventet gør stemmeskuespillerne endnu en gang et fortræffeligt job i forhold til at bringe karaktererne til live.

Castlevania: Season Four

Og så er der selve den visuelle stil, der stadig imponerer. Serien fokuserer på vold og skræk, men, der er dog også fine detaljer, der viser følelser og ømhed; både i forhold til karaktererne, men også de stakkels normale mennesker, hvis uheldige skæbne det er at bo i denne dystre verden. De hurtige, actionpakkede kampscener fortsætter med at være det visuelle fokuspunkt, og vi får nogle flotte set pieces, der er på niveau med de hidtil bedste i serien, såsom Draculas belejring og destruktion af Targoviste fra den første sæson.

Får vi så en værdig afslutning på denne serie, som både fans og kritikere har været så begejstrede for? Så absolut. Jeg holder mig fra spoilers, men vil dog lade dig vide, at du kan forvente en slutning, der fuldt ud lever op til seriens hype og samtidigt får slået knude på mange af de løse plottråde. Hvis jeg skal være en smule kritisk, så havde jeg gerne set serien være en anelse mere brutal, da slutningen i mine øjne er en kende for eventyragtig, men det er selvfølgelig en vurderingssag.

I sidste ende er Castevanias fjerde sæson en værdig afslutning på en glimrende serie. Trevor, Sypha og Alucards historie er nu ovre, og selvom jeg gerne ville se meget mere til denne dynamiske trio og deres kampe mod ondskabens horder, så er der også noget tilfredsstillende over en serie, der tør slutte på toppen. Vi har dog en spinoff-serie at se frem til, så helt færdige er Netflix altså ikke med Konamis fascinerende univers.

Castlevania: Season Four
Castlevania: Season FourCastlevania: Season Four
9 / 10