Vi anmelder de første tre afsnit af Marvels What If...?

Marvels seneste Disney+ serie er lidt anderledes, og giver os et glimt af alternative universer.

Hvis du lige gør holdt og tænker lidt over det, så er selve ideen bag Marvels nyeste animerede tilføjelse til MCU, ved navn "What If...?", en ret spændende en af slagsen. Jo, jo, det hele er lidt blottet for egentlig narrativ konsekvens, og skubber ikke rigtig hele universet fremad på nogen form for meningsfuld måde, men hvad serien dog tilbyder er et interessant kig på hvordan individuelle historier bag vores kendte helte kunne have udfoldet sig, hvis bare bittesmå begivenhed var blevet afviklet på anderledes vis. Derudover er hele ideens natur i sig selv noget der sparker gang i fantasien.

God central præmis så? Check. Men hvad med selve programmet? Lad os lige starte med det helt og aldeles basale. What If...? består af 10 episoder, og hver af disse kan betragtes som en separat fortælling i sit eget univers, hvor du bliver stillet det her afgørende spørgsmål, og derefter får serveret en MCU-fortælling i en alternativ virkelighed. Vi bliver guidet af en helt ny karakter, en Watcher der får stemme af Jeffrey Wright. Watcher-karaktererne er i sig selv fascinerende intergalaktiske væsener, og forhåbentlig er dette ikke sidste gang vi ser noget til dem, men for nu hjælper han os igennem de her anderledes fortolkninger af genkendelige begivenheder.

What If...?

Så hvilke slags afvigelser kan vi tillade os at forvente? Vi har set de første tre episoder af denne sæsons 10 af slagsen, og allerede her går de fra det relativt insignifikante til det helt og aldeles mærkværdige. Det er ret tydeligt at mærke, at Marvel, og skaber A.C. Bradley, har nydt at vende publikummets forventninger på hovedet, og det betyder at man altid bliver overrasket, og nyder hver eneste krumspring på vejen.

Vi vil forsøge ikke at dykke for meget ned i spoiler-territorie her, men den første episode stiller et ret simpelt spørgsmål; "hvad nu hvis det var Peggy Carter der fik al serummet Dr. Irskin havde udviklet, og derfor blev Captain America?" Igen, det er en relativt simpel udskiftning med mindre narrative afvigelser som resultat. Dog er det uhyre underholdende, og det er særligt sjovt at se hvordan ene ændring skaber nye strenge der både afviger, og genforener sig med den streng vi kender.

What If...?

Det er dog lidt sikkert spillet, så derfor kaster tredje afsnit os en gigantisk curveball. Hvad nu hvis samtlige af de originale Avengers-kandidater blev snigmyrdet inden de overhovedet fik chancen for at stå i New York og forsvare vor planet? Ja, sådan her kan det også være i What If...?. Der er sågar en episode hvor Thanos er en af heltene.

Det er dog, samlet set, uhyre spændende og underholdende, at se forfatterne bag programmet få udleveret nøglerne til kongeriget, og derefter lade dem omrokere og gøre ved som de ønsker. Det er særligt sjovt hvis man ved hvordan den egentlige historie udfolder sig, da det hjælper en med at identificere de knæk afvigelsen introducerer. Det er virkelig en kærlig gestus til dem der har fulgt med fra starten af.

Det er dog ikke alt sammen fryd og gammen. Lad os bruge den første episode som eksempel; den fortæller hele historien fra Captain America: The First Avenger, fra indsprøjtningen af serummet i New York til historiens konklusion, og det gør den på 30 minutter. Det efterlader ikke med meget tid til at undersøge afvigelserne nærmere, og blive lidt ved de her karakterer, der nu udvikler sig på nye og spændende måder. Selvom der er stærke emotionelle noter her, så flyver vi hurtigt videre, og det kan ikke helt lade være med at føles forskyndt.

What If...?

Serien ville uden tvivl have nydt godt af en mere fleksibel afsnitslængde, særligt når der er mange begivenheder, udvekslinger og action-sekvenser man skal igennem. Tænk over det; hele pointen med showet er at nedbryde det du tror du ved, og genopbygge det på en ny og spændende måde med de samme narrative byggeklodser. Det kræver meget af seeren, men man bliver unægteligt lidt træt i hovedet, når nu tempoet er så højt. Konstant.

Når det så er sagt, så er What If...? virkelig godt skruet sammen. De fleste genkendelige MCU-stjerner, lige fra Samuel L. Jackson til Chadwick Boseman (Wakanda Forever...), fra Jeremy Renner til Karen Gillian, de vender allesammen tilbage for at give stemme til deres respektive roller, og det virker glimrende. Jo, der er nogle undtagelser, såsom Chris Evans og Robert Downey Jr., men når nu de virkelig har gjort exit fra MCU, så er det måske ingen overraskelse. For det meste er stemmeskuespillet helt i top, og når nu de egentlige musikalske scores fra filmene også vender tilbage, jamen så er det bare glasur på kagen.

What If...?

Det er også velanimeret, og spænder imellem det komisk overkoreograferede og det mere tyngdebundne og realistiske. Jo, det at gå med animation i stedet for live-action er primært for at spare penge, når nu der er tale om et mere kreativt og risikabelt projekt, men det virker i brede træk godt.

What If...? er bundsolid underholdning når alt kommer til alt. Det er kompetent sammensat, og repræsenterer nok Marvels mest legesyge projekt til dato, der ikke er bange for at kaste lidt rundt med det vi tror vi ved. Man tager sig selv i at sætte spørgsmålstegn ved tidslinjen, og det er lige præcis det de ønsker.

8 / 10